Bedre respons?
Moderator: Moderatorer
- SledgeN685
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 55
- Registrert: 12 mai 2006, 21:26
- Sted: Odda
Bedre respons?
Pratet med en mekaniker og for å få bedre respons på bilen,for at turboen skulle slå inn tidligere så skulle eg sette inn ett rør på slangen som går inn på turboen!! eg tok ett bremserør, bårte ett hull på 1.5mm og satt det inn på slangen og vipps så slo turboen inn under 2000 o\min!! Enkleste eg har vert med på, så visst andre sliter med at di synst turboen slår inn for seint så er dette en enkel måte å gjøre d på! Og visst man ikkje er fornøyd kan man bore 2 hull for eks og prøve da...
Sist redigert av SledgeN685 den 09 aug 2006, 15:03, redigert 1 gang totalt.
Saab 9-3 2.0t SE 02mod
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- KarsteN536
- 2.0 bar
- Innlegg: 673
- Registrert: 13 aug 2005, 01:00
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Dette er det samme som å sette inn en "blåkran" eller bleeding valve og samtiding beholde APC på en OG900.
Ved å gjøre dette blir det lekkasje mellom trykksiden og wastgate, og da "leser" wastgate lavere verdi enn det er i virkeligheten, med andre ord øker grunnladetrykket uten fysisk justering på wastgate stanga.
I stedet for å borre to hull er det mye mer effektivt å innsnevre inngangen på røret på trykksiden (før hullet), noe som demper trykket mot wastgate betraktelig. Skal du ekseprimentere så kjøp heller en justerbar "blåkran" så har du bedre kontroll.
Kjenner ikke systemt på 9-3 (bare OG900),så jeg kan ikke kommentere virkningene av denne "lekkasjen" på 9-3, annet enn at grunnladetrykket øker. Og jeg har ikke prøvet dette på OG900 m. APC.
Ved å gjøre dette blir det lekkasje mellom trykksiden og wastgate, og da "leser" wastgate lavere verdi enn det er i virkeligheten, med andre ord øker grunnladetrykket uten fysisk justering på wastgate stanga.
I stedet for å borre to hull er det mye mer effektivt å innsnevre inngangen på røret på trykksiden (før hullet), noe som demper trykket mot wastgate betraktelig. Skal du ekseprimentere så kjøp heller en justerbar "blåkran" så har du bedre kontroll.
Kjenner ikke systemt på 9-3 (bare OG900),så jeg kan ikke kommentere virkningene av denne "lekkasjen" på 9-3, annet enn at grunnladetrykket øker. Og jeg har ikke prøvet dette på OG900 m. APC.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Skikkelig jalla! Her er et annet knalltriks; sett på ei spiralfjør på WG-staget, slik at den får større motstand! Funker som fjell!
Ellers kan jeg anbefale chiptrimminga til gutta på http://hejbilist.nu
Går du til en dyktig trimleverandør og legger fram dine ønsker, så fikser de det på en ordentlig måte. Det koster mer enn en bit bremserør og et standard plug-and-play trimprogram, men har du ikke råd til å gjøre det ordentlig, har du ikke råd til å kjøre det i filler heller.
Det er iallfall min personlige mening, men det er sikkert noen som mener noe annet, og folk velger nå sjøl. Men jeg blir rammeskeiv av slike løsninger, og hadde jeg sett noe sånt på en bruktbil jeg hadde vurdert, hadde jeg snudd med en gang.
Ellers kan jeg anbefale chiptrimminga til gutta på http://hejbilist.nu
Går du til en dyktig trimleverandør og legger fram dine ønsker, så fikser de det på en ordentlig måte. Det koster mer enn en bit bremserør og et standard plug-and-play trimprogram, men har du ikke råd til å gjøre det ordentlig, har du ikke råd til å kjøre det i filler heller.
Det er iallfall min personlige mening, men det er sikkert noen som mener noe annet, og folk velger nå sjøl. Men jeg blir rammeskeiv av slike løsninger, og hadde jeg sett noe sånt på en bruktbil jeg hadde vurdert, hadde jeg snudd med en gang.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Nu gör alla som dom vill, men jag menar bestämt:
ALL förändring på hårdvara måste följas upp med mjukvara!
Kom inte till mig och grina när turbo eller motor rykit!
Det finns inga genvägar när det gäller trim!
Mvh Anders
ALL förändring på hårdvara måste följas upp med mjukvara!
Kom inte till mig och grina när turbo eller motor rykit!
Det finns inga genvägar när det gäller trim!
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Word...Ingvar N629 skrev: men har du ikke råd til å gjøre det ordentlig, har du ikke råd til å kjøre det i filler heller.
Sledge: med 2002-modell bil så må du vel ha råd til å gjøre dette skikkelig? Man nærmest trygler om trøbbel med denne typen trim!!!
Den dagen du sitter der med hull i stemplet eller råden ut av blokka så tror jeg at du vil angre saftig på dette...
Har bare en ting å si om du er glad i bilen: Fjern dette igjen umiddelbart!!!
Er faktisk så ille at jeg har lyst å be deg forandre overskrifta på innlegget for dette er i allefall ikke noe godt tips...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Bedre respons tips!
Lurer på om den "mekanikeren" betaler eventuelle motorskader du får??SledgeN685 skrev:Pratet med en mekaniker ..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Ingvar N629 skrev:Skikkelig jalla! Her er et annet knalltriks; sett på ei spiralfjør på WG-staget, slik at den får større motstand! Funker som fjell!
Ellers kan jeg anbefale chiptrimminga til gutta på http://hejbilist.nu



MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Re: Bedre respons tips!
Og motorskader er dyrt.TT N12 skrev:Lurer på om den "mekanikeren" betaler eventuelle motorskader du får??SledgeN685 skrev:Pratet med en mekaniker ..
Veldig dyrt.
Du bør ikke gamble med den motoren din, da det fort kan koste en ufrivillig Sverige-tur i varebil.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Definitivt! Evt kan vel en moderator endre litt på overskrifta?TT N12 skrev:Er faktisk så ille at jeg har lyst å be deg forandre overskrifta på innlegget for dette er i allefall ikke noe godt tips...
Mye motgang her nå, sledge
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Og en ting til: Grunnen til at du synes turboen kommer tidligere med modifikasjonen du har gjort, er nok at du ved å øke grunnladetrykket til en viss grad omgår momentbegrensninga som er lagt inn i trionic for å spare girkassa di. Er med andre ord ikke bare motoren din som lever farlig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
slangen til wg klokka på min bil datt av i sommer på vei til bodø. det endte med sprekk i 3 av 4 stempel.. det siste stempelet som det ikke var sprekk i, hadde rådelageret gått føyken.. VELDIG føyken:s (kommer tråd)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Jens P. N024
- 1.2 bar
- Innlegg: 222
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Sted: Ja