Om det å skru Saab!

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 06 aug 2006, 23:45

Gunnar N326 skrev:Som sagt, Fiat eier, og eide under utviklingen, Lancia.
Designet av 9000(cc- utgaven, den opprinnelige,) er meget mulig av Italdesign, det vat et av de heteste designhusene på den tiden.
Siste bil av firkløveren var Alfa 164, den var derimot en Pininfarina-jobb.
Men det er jo i basisen mye er felles.. Og i dørhåndtak.. :wink:
Det finnes vel en Saab-Lancia modell, som er noe eldre enn 9000?? :? :? En merkelig sak at jeg husker sånt, men glemmer fargenummeret på min egen cse.... :oops:
Ganske riktig finnes det en eldre en, nemlig saab 600.
En lancia-sak med saabmerker på.
Jeg har ikke lest noe mer om den.

Men angående skruing av bil, så kan jeg si at 9000 er relativt lettskrudd.
Jeg har holdt mye på med det, demontering også.
Og så røk jo starteren på 9-5'en her forleden.
DET var drittjobb det.
Bilen ble jekket opp og tilslutt satt på sånne oppkjøringsramper fra biltema.

Det eneste problemet med det var at det ikke er høyt nok.
Så jeg kunne velge mellom å se på starteren eller å skru på den.
Det som skal skrues av ovenifra var jo også en utfordring.
Kort fortalt var det bra at jeg fikk en kompis til å hjelpe.
Ellers hadde det aldri gått.
Over tre timer tok det.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 07 aug 2006, 00:03

ottorasmussen N242 skrev:
Gunnar N326 skrev:S
Det finnes vel en Saab-Lancia modell, som er noe eldre enn 9000?? :? :?
Ganske riktig finnes det en eldre en, nemlig saab 600.
En lancia-sak med saabmerker på.
Jeg har ikke lest noe mer om den.
Nå roter jeg meg vel ut på feil villspor, men her er mer om Saab 600, for spesielt interesserte.

http://jpowell.tripod.com/saab-rarities ... -600-1.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_600

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 07 aug 2006, 15:44

Og vi klager på SAAB 9-2X :shock:

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 07 aug 2006, 22:29

Vil bare påpeke at Saab 600 faktisk var den første saab med kjørekomputer. Og ikke bare det, under lancia merket hette den i verstingutgaven, lancia delta integrale. Hadde den også vært under saabmerket, ville den vel den vel banket de fleste nysaabene her på forumet, selv om bilen nå nærmer seg 25 år. Jeg syntes selv Lanciaen var utrolig fin dengang.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 08 aug 2006, 12:56

ut218 skrev:Vil bare påpeke at Saab 600 faktisk var den første saab med kjørekomputer. Og ikke bare det, under lancia merket hette den i verstingutgaven, lancia delta integrale. Hadde den også vært under saabmerket, ville den vel den vel banket de fleste nysaabene her på forumet, selv om bilen nå nærmer seg 25 år. Jeg syntes selv Lanciaen var utrolig fin dengang.
Den er jo RÅ, og en blivende klassiker! Om enn en skranglete sådan.. Vet om et par som har slike, og de skrur mer enn de kjører.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 08 aug 2006, 18:13

Det er vel ingen som har beskyldt lancia for å lage gode biler.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 08 aug 2006, 19:11

Hmmm...
Saab 600 + Delta integrale 4WD + min motor som jag har nu...
Sikta och tryck av...

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 08 aug 2006, 19:18

Jeg har kjørt endel Lancia Delta Integrale EVOII og kan bare skrive under på at våre Saaber nok har et langt stykke igjen før de er i nærheten!!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 08 aug 2006, 22:32

TT N12 skrev:Jeg har kjørt endel Lancia Delta Integrale EVOII og kan bare skrive under på at våre Saaber nok har et langt stykke igjen før de er i nærheten!!
I driftssikkerhet?
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 08 aug 2006, 22:52

ottorasmussen N242 skrev:
TT N12 skrev:Jeg har kjørt endel Lancia Delta Integrale EVOII og kan bare skrive under på at våre Saaber nok har et langt stykke igjen før de er i nærheten!!
I driftssikkerhet?

ehm :oops: kansje ikke Lanciaens sterkeste side nei... :wink: Spesielt det elektriske.. Italienerne slår Lucas ned i støvlene 8)
Har f.eks faktisk ikke sett en eneste Croma hvor ikke en eller annen varsellampe lyser...
Men når det er sagt. På Evo'en så er understell og drivverk utolig kraftig lagd, ser ut som det kunne ha sittet på en dobbelt så stor bil....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 08 aug 2006, 22:54

Jeg har ikke selv vært borti disse bilene, men det kan jo godt hende at de er noen jævler på veien.
Hva vet jeg?
Men uansett har jeg da hørt noen gode historier om lancia delta som står i garasjen mer enn de kjøres.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 09 aug 2006, 07:28

ottorasmussen N242 skrev:Men uansett har jeg da hørt noen gode historier om lancia delta som står i garasjen mer enn de kjøres.
Hehe.. Har nå hørt noen historier om disse saabene som står i garasjen mer enn de kjøres også da :wink:

Har også hørt om problemet med det elektriske og rusta. Men jeg kunne absolutt tenkt meg en Integrale EVO. De er sykt råe :twisted:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 09 aug 2006, 22:15

alex_ander3@hotmail.com skrev:Hehe.. Har nå hørt noen historier om disse saabene som står i garasjen mer enn de kjøres også da :wink:
Er det min du sikter til, så sto den ikke i garasje, men ute på tunet. :)
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 09 aug 2006, 22:43

ottorasmussen N242 skrev:
alex_ander3@hotmail.com skrev:Hehe.. Har nå hørt noen historier om disse saabene som står i garasjen mer enn de kjøres også da :wink:
Er det min du sikter til, så sto den ikke i garasje, men ute på tunet. :)
Nei, det er MIN jeg sikter til Otto :D
(Oppstart snart da)
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 10 aug 2006, 09:16

Eirik N396 skrev:Ifølge min dvd (Saab 1946 - 2006 , en dvd om alle modellene, utvikling ++) ble det på 70-tallet bestemt av Saabs diretkør at det skulle produseres en ny og større modell. Tidligere hadde Saab alltid utviklet sine modeller helt på egen hånd. Dette var ikke lenger mulig, for kostnadene ved dette ble for store. Derfor vendte Saab seg til Lancia, som på det tidspunktet drev og utviklet en bil som lignet det Saab hadde i tankene. Sjefsdesigneren hos Italdesign (er det her fiat m. fl. kommer inn i bildet?) designet bilen.

Videre ble det bestemt at begge bilene skulle beholde sine særegenheter.
Hvor kjøpte du den dvden? :)
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Svar