UDUGELIGE saabverksted og spørsmål om bensinpumpe

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
dart
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 16 feb 2005, 01:00
Sted: Oslo

UDUGELIGE saabverksted og spørsmål om bensinpumpe

Legg inn av dart » 10 aug 2006, 12:44

Hvem kan jeg ringe som faktisk har peiling på hvilken bensinpumpe jeg trenger til bilen min?

Speedparts ba meg ringe en saabforhandler/verksted for å spørre om hvilken type pumpe jeg trengte, måtte sjekke opp chassinr.
Trodde dette skulle gå greit nok, men etter å ha snakket med over 7 forskjellige forhandlere og verksted hvor absolut INGEN kan gi meg et svar, annet enn at de ikke vet, så begynner jeg å innse hvor udugelige folk som jobber med saab er. Og hvor lite villig de er til å sjekke opp ting.

Noen som kan gi meg et fornuftig svar på hvilken bensinpumpe, evt om det er forpumpe til en OG900i 90 mod?
B202I motor og rimelig standard alt annet meg bekjent.
Sist redigert av dart den 10 aug 2006, 12:59, redigert 1 gang totalt.
Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod

Brukeravatar
KarsteN536
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 673
Registrert: 13 aug 2005, 01:00
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av KarsteN536 » 10 aug 2006, 12:52

Snakket du med kundemottaket? Jeg pleier å be om en mekaniker direkte.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 10 aug 2006, 12:54

Du skal sannsynligvis ha walbro. Men skru ut pumpa og sjekk! Ta gjerne et bilde og legg det opp her.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
dart
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 16 feb 2005, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av dart » 10 aug 2006, 12:57

Har snakket med både mekanikere og kundemottak. I oslo området er det tydeligvis dårlig service instilling. Skal prøve å ringe verksted der hvor jeg kommer fra.
Går hverfall å snakke med folk på en normal måte. Og det skal mye til før jeg begynner å bli oppgitt, men dette her er overaskende elendig service.

Skal ta verktøyet fatt i kveld å prøve å skru ut pumpa for å se. Går nok kjappere enn å ringe rundt slik jeg gjør nå.
Sist redigert av dart den 10 aug 2006, 13:01, redigert 1 gang totalt.
Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 10 aug 2006, 12:58

dart skrev:Har snakket med både mekanikere og kundemottak. I oslo området er det tydligvis dårlig service instilling. Skal prøve å ringe verksted der hvor jeg kommer fra.
Går hverfall å snakke med folk på en normal måte. Og det skal mye til før jeg begynner å bli oppgitt, men dette her er overaskende elendig service.
Sånn er det her også. Men ta ut pumpa du har og knips et bilde, så kan nok noen her svare deg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
dart
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 16 feb 2005, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av dart » 10 aug 2006, 13:15

Bare å bøye seg i støvet..
ringte til hjemtraktene å snakket med en mekaniker, ifølge han så er det samme pumpen på alle og900 nå for tiden. De solgte hele innsatsen og ikke bare pumpen for den nette sum av 5600 kr. Samme "innsats" for og900 med eller uten snurrebass.
Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 10 aug 2006, 13:48

Ta ut insattsen, byt pump, du får köpt bara pumpen på SpeedParts, Meca, mekonomen och liknande ställen.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
dart
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 16 feb 2005, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av dart » 10 aug 2006, 14:21

Ja, det er planen. Skal skru ut pumpen i kveld så sant tiden strekker til. Så skal jeg se om jeg ikke får lagt ut bilde på nett hvis det blir for vanskelig å finne ut hvilken type det er. Lo rimelig godt når han sa 5600kr for sakene.
Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 10 aug 2006, 15:31

dart skrev:Bare å bøye seg i støvet..
ringte til hjemtraktene å snakket med en mekaniker, ifølge han så er det samme pumpen på alle og900 nå for tiden. De solgte hele innsatsen og ikke bare pumpen for den nette sum av 5600 kr. Samme "innsats" for og900 med eller uten snurrebass.
Det stemmer ikke helt da... Alle Ng900, og900, 9000, 9-3 og 9-5 av nyere modeller har Walbropumpa, mens de gamle og900'ene og 9000 bruker pumpe fra Bosch med forpumpe.

På og900 og 9000 som bruker Walbro-pumpa så finnes det to utgaver: på i-modellene så sitter det ei med 6mm annslutning mens turbo-modellene har 8. Mulig Saab nå bare selger typen med 8mm? Jeg lurer på om ikke alle fikk 8mm etter hvert og at det kansje er derfor du får så dårlige svar?
Uansett så har jeg i allefall bygd om til 8mm på flere biler uten problemer så med den pumpa så skal du være på den sikkre siden.

Hadde du hatt den gamle Bosch-pumpa så ville ikke Walbro-pumpa passe inn uten at du hadde byttet tank...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 10 aug 2006, 15:45

Hvis du fortsatt er interessert i en SAAB forhandler som gidder og hjelpe kundene sine så har jeg utelukkende gode erfaringer med følgende:

Øyhus motor på Gjøvik (61 13 36 00)
Begheim i Sarpsborg (69 12 88 00)
ESSEN bil i spydeberg (69 83 88 89)

Det er helt totalt håpløst og få utrettet noe hos SAAB forhandlere rundt om i oslo og akershus, det er i alle fall min erfaring. Kjøper minst mulig der...

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 10 aug 2006, 17:55

Ifølge Saab sitt deleprogram skal du ha en pumpe med delenummer 5328653. Det står også at den gamle type pumpe er NLS som betyr no longer serviced, use: 5328653. Med stor sannsynlighet er det tilkoblingen som er 8mm istedet for 6mm.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 10 aug 2006, 22:49

Jeg bestilte Walbro 8mm til min for et par mnd siden, den var helt lik til pumpen på min 9000 (tidligere bil, 1990 modell)
Styrer med DAB og AUX

Svar