Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
TurboTor_ N579
- 1.2 bar

- Innlegg: 264
- Registrert: 01 des 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N579
- Navn: Tor Sumstad
- Bil: Audi A3
- Sted: Måløy
Legg inn
av TurboTor_ N579 » 10 aug 2006, 22:03
Tenker på å ta vekk balanseaksel-kjedet på motoren min.
Hva er den beste måten å gjøre dette på, ta ned bunnpanna og klippe kjedet?
Noe jeg må være OBS på når jeg gjør dette?
Motoren står i bilen sånn at det er sagt

´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T
-
cse jubileum
- Innlegg: 14
- Registrert: 21 mar 2006, 21:32
- Bil: SAAB 9-5....
- Sted: vestlandet
Legg inn
av cse jubileum » 10 aug 2006, 22:36
Det enkleste er og ta ned bunnpanne og klippe av kjede.
MEN om du vil gjøre det ordentlig,da løfter du av toppen og tar av registerdekselet. Da får du sjekka tilstanden på det nedre registerdrevet og samtidig fjernet sleiden for balanseakselkjedet, samt blokkert av strammeren.(dette for å unngå ulyd fra løse sleider,kan få endel "klirring")
Lykke til.
Saab 9000 cse 2.3ltt
-
TurboTor_ N579
- 1.2 bar

- Innlegg: 264
- Registrert: 01 des 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N579
- Navn: Tor Sumstad
- Bil: Audi A3
- Sted: Måløy
Legg inn
av TurboTor_ N579 » 10 aug 2006, 23:02
Ok. tror ikke jeg begynner å ta av toppen osv, men hvordan deler jeg kjedet? kommer jeg til med kappskive, eller?
Noen som har et bilde av en motor uten register deksel?
Kunne tenkemeg å sett hvordan det ser ut inni der.
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T
-
Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Legg inn
av Saab900STCR » 10 aug 2006, 23:47
Ikke slip!
Det ger en massa små korn som är direkt livsfarliga för motorn!
Klipp med stor sidavbitare!
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

-
Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Trond N47 » 18 aug 2006, 12:08
Hvis du klipper kjedet vil kjedestrammeren miste belastningen og fjær, stempel mm fra strammeren spretter ut etter kort tid og havner forhåpentligvis i bunnpanna. Hvis du ikke har ulyd i kjedet så la det sitte til neste bytte av registerkjede. Forferdelig mye jobb å ta av registerdekselet på langmotorene (2,3l 89-93).
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
TurboTor_ N579
- 1.2 bar

- Innlegg: 264
- Registrert: 01 des 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N579
- Navn: Tor Sumstad
- Bil: Audi A3
- Sted: Måløy
Legg inn
av TurboTor_ N579 » 18 aug 2006, 15:59
Trond N47 skrev:Hvis du klipper kjedet vil kjedestrammeren miste belastningen og fjær, stempel mm fra strammeren spretter ut etter kort tid og havner forhåpentligvis i bunnpanna. Hvis du ikke har ulyd i kjedet så la det sitte til neste bytte av registerkjede. Forferdelig mye jobb å ta av registerdekselet på langmotorene (2,3l 89-93).
Så det vil med andre ord si at jeg ikke bør tenke på å klippe kjede!?
Vil jo ikke ha havari pga at den strammeren kiler seg fast en plass.
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T