Hastighetssignal til trionic på og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 11 aug 2006, 14:38

Ingvar N629 skrev:Knut: Hvis det er feil type signal, er det da mulig å konvertere dette til et signal som trionic forstår? Og må jeg mate inn strøm og jord på + og -?
I følge skjema jeg har skal denne koples slik:
pinne 1, grønn/hvit ledning til pluss
pinne 2, blå ledning signal
pinne 3, svart ledning til jord

Når du har koplet det opp kan du sjekke om du får spenniing mellom pinne 2 og 3. Vil forresten forundre meg om giveren ikke allerede er koplet. Det var den i hvertfall på min tildligere -93 16i. Signalet benyttes forresten til cruise-kontrollen.

Siden dette er pulser vil du ved å måle med et voltmeter få økende spenning for økende hastighet.

Det er alltids mulig å finne eller koke sammen noe elektronikk for å gjøre et pulset signal om fra en type til en annen. Men det er ikke nødvendigvis billig og enkelt :)

Men prøv først om ikke disse pulsene du har her gjør susen!

Lykke til :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 aug 2006, 14:55

Takk for svaret, knut! Og det virker!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 11 aug 2006, 15:23

Ingvar N629 skrev:Takk for svaret, knut! Og det virker!
Jøss! Det var kjapp handling! :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 aug 2006, 15:31

Nja, er ikke jeg som har prøvd det, er en svenske. Selv har jeg ikke kommet lenger enn å dra kablene til kontakta til trionic, er fortsatt en stund til oppstart, dessuten har jeg ikke fått selve trionic-boksen ennå.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 11 aug 2006, 15:35

OK. Da er det jo overveldende stor sannsynlighet for suksess siden løsningen allerede er prøvd.

Bare å kople riktig nå så blir det :)

Svar