Ombygning fra t8 til t16 - hvad kræves helt præcist ?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
RuneDK
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 21 nov 2005, 14:22

Ombygning fra t8 til t16 - hvad kræves helt præcist ?

Legg inn av RuneDK » 13 aug 2006, 20:46

Jeg er blevet ramt af en frygtelig omgang "mer vil ha mer" efter jeg har bygget en t8 i min 90'er fra 1985. Så for at tjekke, hvis jeg køber en t16 motor og motorstyring, hvad skal der så laves om på min bil for at den kan komme til at køre deri?

Skal jeg stort set have nyt ledningsnet, skal jeg have skiftet tank, ja hvad skal jeg?

Det er bare for at høre eksperterne :)

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 14 aug 2006, 07:04

Motor og ledningsnett, pluss at du må bygge om høyre motorfeste (sveises sammen av originalt 99/90 bunndel og toppdel til T16 motoren og skjøte på tilførselsslangen fra tanken. (skal opp fra til fuelrailen på motoren)
I og med at du har T8 motor i fra tidligere, skal resten være på plass.

Lykke til!! :D
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 14 aug 2006, 07:06

Det er forøvrig separat ledningsnett til innsprutet, og om du har APC montert fra tidligere kan du også bruke dette, men selve APC hjernen er en annen til T16.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

RuneDK
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 21 nov 2005, 14:22

Legg inn av RuneDK » 14 aug 2006, 11:24

Kører uden APC -kun med bleeder.

Skal det nuværende ledningsnet laves om?

Det med motorfæstet har jeg set før, og jeg har en svejser så det kan jeg godt lave.

Hvad er skjøte på tilførselsslangen?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 14 aug 2006, 14:08

Børre N17 skrev:skjøte på tilførselsslangen fra tanken. (skal opp fra til fuelrailen på motoren)
RuneDK skrev: Hvad er skjøte på tilførselsslangen?
Du må forlenge (skjøte) bensinslangen som gir motoren bensin ;) For slangen er for kort..

RuneDK
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 21 nov 2005, 14:22

Legg inn av RuneDK » 14 aug 2006, 20:47

Aah! Det kan jo godt lade sig gøre ;)

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 14 aug 2006, 21:21

Neida, du trenger ikke gjøre om noe på det eksisterende. Om du velger LH2.2 eller 2.4 evt 2.4.2 så er det et separat motornett som, etter det jeg husker ifarta, bare trenger +30, +15, jord og triggerpuls fra kobling 1 på coilen/tennspolen.
Ledningsnettet må kun kompletteres med kabel bak til bensinpumpen, men det har jo du alt. :wink:

Gi oss bilder av prosjektet da!!! :D
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 16 aug 2006, 08:22

Dette kan jo bli spennende :) 90T16 er ganske sjelden! :D Men det er ihvertfall et par svensker som har gjort det. Skal se om jeg finner de.

EDIT:
http://www.garaget.org/?car=3298
http://www.garaget.org/?car=28878

Svar