Tror mange av fordommene til automat baserer seg på motorsvake og/eller eldre biler..
Når jeg kjører min mors Chrysler Neon 2.0 136hk automat så er jeg faktisk enig i alle argumentene mot automat :
Den går forferdelig dårlig på lavt og mellomturtall, man gir derfor litt på, og den rykker ned i gir og hyler avgårde på høyt turtall. I tillegg bruker den ca. 1 liter pr. mil(!)! Og den har ofte vanskelig med å bestemme seg for hvilket gir den skal velge i motbakker, med en slitsom og anmasende kjørestil som resultat. Her snakker vi faktisk om sluromat!
Men i en momentsterk bil som en turbo-Saab er, i tillegg med elektronisk automatkasse med direktedrift i 3-4-5, så er det en helt annen verden!
Den girer sjelden ned, og den girer kort og konsist og mykt ("turbin-drag", det bare øker på hele veien). Og om man trekker henger og trenger å låse den i et gir f.eks. opp en bakke, (så man ikke havner i "mellom-sjiktet" der kassa ikke klarer å bestemme seg for å dra på lave turtall, eller gå ned ett gir til høyere turtall) så bruker man manuell-funksjonen og problemet er løst. Har ikke trengt det enda men..
I tillegg er kvaliteten god på Saabs automatkasser, man kjører mer behagelig, forbruket er minimalt høyere (p.g.a. direktedriften, momentomformeren slurer ikke, den låser seg etter giring og oppnåd full drift ut til hjulene, i motsetning til eldre kasser), og bilen går ikke merkbart dårligere, men faktisk ved giring kan man oppnå en fordel kontra manuell. Akselrasjonstidene på en automat er vel også mere "sanne" enn på en manuell, siden man skal være veeldig god med stikka for å få til en god akselrasjon, mens på automaten bare gir man på..?
Nei, alle mine fordommer mot automat forsvant når jeg kjøpte Saab-en ihvertfall, selv om jeg var skeptisk ettersom jeg hadde kjørt mammas Neon en stund.. De som tviler bør prøve!

2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.