Har du automatgir i Saaben?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Har du automatgir i Saaben?

Ja
37
30%
Nei
87
70%
 
Stemmer totalt: 124

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 07 aug 2006, 06:24

Daniel skrev:
Stalfa skrev:Klarte heldigvis å skaffe meg en manuell-gearet Saab. Lette lenge og vel før jeg fant det. Ser ut som at nesten alle som kjøpte 2.3 absolutt skulle ha slure-kasse. :)
Jeg har enda til gode å se mann-i-gata gire fortere med manuell enn det automat klarer.

EDIT: Brukte ett år på å finne bilen min. Alle som var til salgs var med rørepinne for olja :?
Alt kommer til alt så blir det en smakssak. For min del er hovedargumentene for manuell.
-Vant med det
-Enklere konstruksjon enn automat og av den grunn som regel mer robust.
-Manuell gir 100% kontroll over gearvalg.
-Siden det å geare sitter i ryggraden er det like enkelt å geare med manuellkasse som automat. :)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 28 des 2005, 23:51
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 07 aug 2006, 13:44

I tillegg så er det faktisk på 9-5 kjent med tull på manuell, og ikke på automat!

Søkte på alle tenkelige forum angående dette når jeg skulle kjøpe bilen, engelske, amerikanskje, svenske osv, og fant flere anbefalinger på dette, at det var noe tull med 1 og 2 gir på Saab manuelle, men skuddsikker automat! Så da datt det argumentet bort for min del..

Har alltid hatt manuell, men bevares, blir ikke manuell på familiebilen lenger nei! På min er det 0,2 sekunder forskjell fra 0-100 på manuell kontra automat, i tillegg så har jeg alltid dreimomentet tilgjengelig ved normal kjøring, så slipper å måtte gire etter, det bare "skuver ivei". Faktisk utrolig positivt overrasket over automat! Girer kjapt gjør den også, men det har nok med den nye programvaren å gjøre. Faktisk så girer den ned å hjelper til med motorbrems ned Lierbakkene, om jeg touch-er bremsen! I tillegg så låser jeg den i manuell om jeg trenger å holde et gir, men bank i bordet, jeg har brukt den funksjonen minimalt! Siden den bare drar ivei, så tenker jeg ikke på at jeg skulle hatt den i lavere/høyere gir, den tilpasser seg overraskende bra.

Skal jeg ha racerbil med manuell giring, så kjøper jeg meg noe annet i tillegg, synes ikke 9-5 passer med manuell..
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

jblgti
Innlegg: 23
Registrert: 17 jun 2006, 10:34
Sted: Rindal

Legg inn av jblgti » 07 aug 2006, 14:06

Har automat på min 9-3 å jeg er meget godt fornøyd med den :!:
En gang automat alltid automat 8)
9-3 vector 2004
Mercedes Vito 2006

JBL Competition Team

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 28 des 2005, 23:51
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 07 aug 2006, 14:32

Tror mange av fordommene til automat baserer seg på motorsvake og/eller eldre biler..
Når jeg kjører min mors Chrysler Neon 2.0 136hk automat så er jeg faktisk enig i alle argumentene mot automat :
Den går forferdelig dårlig på lavt og mellomturtall, man gir derfor litt på, og den rykker ned i gir og hyler avgårde på høyt turtall. I tillegg bruker den ca. 1 liter pr. mil(!)! Og den har ofte vanskelig med å bestemme seg for hvilket gir den skal velge i motbakker, med en slitsom og anmasende kjørestil som resultat. Her snakker vi faktisk om sluromat!

Men i en momentsterk bil som en turbo-Saab er, i tillegg med elektronisk automatkasse med direktedrift i 3-4-5, så er det en helt annen verden!
Den girer sjelden ned, og den girer kort og konsist og mykt ("turbin-drag", det bare øker på hele veien). Og om man trekker henger og trenger å låse den i et gir f.eks. opp en bakke, (så man ikke havner i "mellom-sjiktet" der kassa ikke klarer å bestemme seg for å dra på lave turtall, eller gå ned ett gir til høyere turtall) så bruker man manuell-funksjonen og problemet er løst. Har ikke trengt det enda men..

I tillegg er kvaliteten god på Saabs automatkasser, man kjører mer behagelig, forbruket er minimalt høyere (p.g.a. direktedriften, momentomformeren slurer ikke, den låser seg etter giring og oppnåd full drift ut til hjulene, i motsetning til eldre kasser), og bilen går ikke merkbart dårligere, men faktisk ved giring kan man oppnå en fordel kontra manuell. Akselrasjonstidene på en automat er vel også mere "sanne" enn på en manuell, siden man skal være veeldig god med stikka for å få til en god akselrasjon, mens på automaten bare gir man på..?

Nei, alle mine fordommer mot automat forsvant når jeg kjøpte Saab-en ihvertfall, selv om jeg var skeptisk ettersom jeg hadde kjørt mammas Neon en stund.. De som tviler bør prøve! :D
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 07 aug 2006, 19:31

det ble autom ja, bilen var fin prisen var god så sånn er det, men det fungerer veldig bra foreløpig, :lol:
har dårlig erfaring fra forrige 9000, den tok kvelden på ca 260000km etter en masse styr å knot før den sa stopp, dvs at jeg har ca 55000 km igjen :lol: , nei tror ikke det det er nok bare å stelle godt med den så holder nok den.
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 07 aug 2006, 21:19

Bytta inn den forrige 9-5èn i den jeg har nå, for å få manuell. Jeg var fornøyd med automat, men det var noe jeg ville ha mer av, og da passer manuell best.
Har automat på 9-3`n, og det er meget behagelig.
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 07 aug 2006, 22:01

Det-er-manuell-i-9000,men-den-slutta-å-virke-for-noen-timer-siden :evil: :lol:
9³ TurboX

Brukeravatar
Martin N612
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 129
Registrert: 27 mar 2006, 15:57
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av Martin N612 » 07 aug 2006, 22:03

6 X manuell blir det vel tilsammen, og lenge leve manuelle girkasser!
Martin STCN nr. 612
x Saab 900S, x Saab 96 2,2l, x Saab 900 t16 '86, x Saab 90 '86, x Saab 900 t8 '81, x Saab 900 t8 '86, x Saab 99 2,4l '77, x Saab 900i '85

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 09 aug 2006, 10:03

Saab har med unntak av Sonett alltid laget familiebiler. Biler som er laget for befordring av 1-5(7) personer i dagligdagse transportsituasjoner. Herunder småkjøring i by og glesbygd samt landevegskjøring sommer som vinter. Til denne bruken vil de aller fleste etterhvert innrømme at automat er å foretrekke. Hvorfor skal man sitte å gjøre noe manuelt som kan gjøres automatisk? Saab er ikke sportsbiler/racerbiler. Det er vogner som skal ta en mengde mennesker trygt fra et punkt til et annet... Og hvorfor stresse med giring under f eks en forbikjøring? "Kick-down" sier nå jeg!
Jeg foretrekker heller ikke:
- sveiv foran el.-heiser på vindu
- manuelle låser på dørene foran sentrallås
- manuelle viskere foran viskere med intervallprogram
- manuell justering av tenninf(fortenning) i stedet for automatisk
- manuell choke foran elektronisk innsprøytning
- osv osv

Flåsete sammenlikninger, men dog. Ville sannsynligvis vurdert manuell ved kjøp av en sportsbil i Porsche/ferrari-klassen, men ikke i en Saab.
(Begge mine Saaber har manuell).
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 09 aug 2006, 20:22

Automat her, men blir vel manuell..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 09 aug 2006, 22:16

Frode N220 skrev: (Begge mine Saaber har manuell).
hm?
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 09 aug 2006, 23:26

Henrik N449 skrev:
Frode N220 skrev: (Begge mine Saaber har manuell).
hm?
Jeg tror det betyr følgende : Frode har 2 (ja, to) Saaber. Begge disse har en slik girkasse som må gires manuelt.

:P

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 12 aug 2006, 01:59

Eirik N396 skrev:
Henrik N449 skrev:
Frode N220 skrev: (Begge mine Saaber har manuell).
hm?
Jeg tror det betyr følgende : Frode har 2 (ja, to) Saaber. Begge disse har en slik girkasse som må gires manuelt.

:P
hehe, var bare det at han snakka jo så pent om automat! og avslutter med at begge bilene hans var manuell. tenkte kanskje det var en typo eller noe :)
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 aug 2006, 11:48

Frode N220 skrev: Og hvorfor stresse med giring under f eks en forbikjøring? "Kick-down" sier nå jeg!
Tja, har du stor nok motor _må_ en ikkje gire ned før kvar forbikøyring eller motbakke heller.

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Legg inn av ToreN1246 » 11 feb 2008, 20:07

hahaha se hva jeg fikk rotet frem igjen da :lol:
må jo riste litt støv av gamle tråder....

har en av hver....
aero'n har automat ja :D
(slipper å gire ved fullgass ut av lyskryssa :oops: )
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Svar