Hvorfor går ogen min dårlig noen ganger ?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Hvorfor går ogen min dårlig noen ganger ?

Legg inn av TurboLars N383 » 16 aug 2006, 22:25

Noen ganger , helt tilfeldig når og hvor så går bilen min skikkelig dårlig :shock: .
Den lader jo som den skal og alt er i skjønneste orden , men noen ganger trekker den skikkelig døvt selvom ladetrykket er på maks .

Håper noen forstår :lol:

Noen ideer om hvorfor ?

Ooogså bruker bilen min 2 liter på mila . Det synes jeg er """litt""" i overkant , selvom alle mener at når man har k-jetronic og turbo så er det visst vanlig med et sånt forbruk .
Er dyrt å pendle med gammel turbo Saab :lol: ?!

Mvh Lars
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 17 aug 2006, 09:12

Kan hende er det feil med fordeler. At tenningen kommer alt for sent i perioder. Den justeres jo mekanisk av trykk, og vakum, kan hende det begynner å skrante i denne mekanikken. At den henger seg opp.
2002 9-5 Aero automat

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 17 aug 2006, 12:22

Forresten skal en K-jettronic bruke omtrent det samme som mer moderne turbosaaber. Min K-jet brukte ikke mer enn 0,7.
Så det høres jo veldig feil ut. Sjekk tenningen
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 17 aug 2006, 12:42

Høyt ladetrykk og dårlig trekkraft høres da unektelig ut som altfor lav tenning. Kanskje noen har moddet vakumklokka en gang slik at den reduserer tenninga altfor mye ved turbotrykk. På T16 skal tenninga være 16grader og reduseres til 11-12 grader allerede ved ca 0,4 bar. På T8 vet jeg ikke.

Lav tenning og høyt turbotrykk skulle borge for et heftig bensinforbruk...

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 17 aug 2006, 15:23

Jo takk for svarene . Skal sjekke nærmere :D
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 17 aug 2006, 16:02

Jeg har hatt problemer både med vekter og vakumklokke på T8, dette bør sjekkes først ja!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Svar