besiktige og 900 93 turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
t-solu
Innlegg: 14
Registrert: 20 jul 2006, 12:14

besiktige og 900 93 turbo

Legg inn av t-solu » 17 aug 2006, 14:13

Hei !

Jeg skal se på en 93 mod turbobil. Hva bør jeg se/høre etter? Burde jeg helst bestille en NAF-test ? Bilen har gått 2000 mil.

Torgeir.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: besiktige og 900 93 turbo

Legg inn av Tor N12 » 17 aug 2006, 15:07

t-solu skrev:Hei !

Jeg skal se på en 93 mod turbobil. Hva bør jeg se/høre etter? Burde jeg helst bestille en NAF-test ? Bilen har gått 2000 mil.

Torgeir.
Hva :shock: 2000mil.... 20000km??? Mangler det en null her eller??
Hvis ikke så er det jo helt ekstremt!!!!

Men til det du spør om:

Sjekk rust i dører, dørstokker, hjulbuer og ved innfestinger til bærebruer fram.
Hør etter ulyder i girkassa, spesielt på 3,4 og 5 gir... Kjenn også etter at giroverføringen føles grei.

Nå er ikke og900 min sterke side men Hjelle og Ingvar kommer sikkert med flere tips 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 17 aug 2006, 15:13

2000 mil ? altså 20 000 km? Det var da veldig lite til å være en 13år gammel bil! :shock:

Men selv om det ikke er bra med biler som har gått langt, er det ikke alltid så greit med biler som har kjørt veldig lite heller. Jeg vet ikke helt hvor grensa går da.. Det hørtes jo ihvertfall veldig interessant ut! Du får se etter rust på de vanlige stedene - inni dørene, under bilen ved drivaksler, kanaler, og ellers rundt omkring i hjulbuer o.l. For den kan jo ha rusta en del, selv om den er lite kjørt, om den f.eks. har stått mye ute.

Lykke til ;)

EDIT: TT kom meg i forkjøpet :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 17 aug 2006, 15:24

Ligger sjekkliste før kjøp for og900 i FAQ.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 17 aug 2006, 15:26

Ingvar N629 skrev:Ligger sjekkliste før kjøp for og900 i FAQ.
Men man må være medlem for å få tilgang til den... :wink:
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 17 aug 2006, 15:42

TT N12 skrev:
Ingvar N629 skrev:Ligger sjekkliste før kjøp for og900 i FAQ.
Men man må være medlem for å få tilgang til den... :wink:
Da er det bare å melde seg inn for å få neon goder :wink:

Ontopic.. Det som jeg syntes er viktig, å ha en full gjennomgang av bilen.. Ta med jekk og bukker, og skjekk ordentlig under og slikt..
-Å skjekke at alt av brytere og vindusheisere, låser osv kan spare deg for masse bryderi.

Har du ikke så god peiling, ville jeg tatt turen til naf..

Lykke til i hvertfall :wink:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 17 aug 2006, 15:57

alex_ander3@hotmail.com skrev:
TT N12 skrev:
Ingvar N629 skrev:Ligger sjekkliste før kjøp for og900 i FAQ.
Men man må være medlem for å få tilgang til den... :wink:
Da er det bare å melde seg inn for å få neon goder :wink:
Enig! Er vel en grunn til at de sidene ikke er åpne for alle!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 aug 2006, 16:15

I fall bilen har gått 2000 mil er det ingenting å stusse i, då er det berre å handle, om den ikkje har vorte seriøst misshandla ;)

Men som TT seier er det rust du skal være mest å jakt etter. Sjekk dørene, dempartårna, innerbakskjermane (spesiellt rundt innfestninga til dempar), innfestning til berebru framme og bak i reservehjulsbrønnen. Det er det mest vanlige. Husk at rusta på 900 er ærlig, rusta er stort sett enkel å sjå.
Ellers er det gir som er mest vanlig, er det ein M93 er det fjerdegiret som er svakast, høyr etter ulyd på fyran. Få også klarheit i om det er bytta olje på kassa, og når. Om bilen virkelig har gått 2000mil skal giroverføringa være heilt tight og fin. Ellers skal turboen lade heilt til skillet mellom det gule og raude på turbotrykksmålaren inne i bilen, kontroller at det er i orden. Ellers er det ting som vindusheis som brukar å ikkje virke, kontroller at den går lett og fint. Sjekk også for vasslekasjer. Drivknutar er også lurt og sjekke, køyr i sirklar med nesten fullt rattutslag og høyr etter ulydar. Burde være dei grøvste tinga dette. Ellers kan en seie at ein '93 T16 som er bra påpassa er eit av dei beste SAAB-kjøpa en kan gjere.

Og om du skal ha den på NAF-test? Tja. Er ofte like bra å sette bilen på eit lokalt verksted, og be dei gå over bilen. NAF-testen kostar tros alt ein god tusenlapp...

Svar