Bytte slavesylinder

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Martin Aronsen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 29 jan 2006, 10:12
Medlemsnummer: N620
Sted: Moss

Bytte slavesylinder

Legg inn av Martin Aronsen » 15 aug 2006, 10:34

Nå har jeg funnet ut at å bytte den på verksted skjer ikke før griser flyr, marsboerne kommer, norsk blir verdensspråk, osv.

Har hatt et problem med clutchen min siden starten på sommeren, men i juli har jeg ikke hatt et eneste problem.
Så skjedde det, hadde noen kamerater som kom på besøk sørra, og vi tok da en tur til Nordkapp. På tur hjem fra Nordkapp hadde vi _ingen_ clutch. Hjalp litt om man pumpa, men ikke lenge.

Ringte da til Saab i Alta(som er min nærmeste forhandler og Saabverksted).
10000 skulle han ha for å bytte den. Om det var med i beregningene at hele clutchen skulle byttes, vet jeg ikke.

Derfor, er dette så enkelt at Ola Nordmann kan bytte denne selv? Uten å ha fagbrev i diverse mekaniske yrker? Og jeg kan såpass at jeg vet hva både clutch og slavesylinder er ;)


-Martin
Martin, N620

'00 Saab 9-3 2.0L SE

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 15 aug 2006, 14:53

I grunn så är det en enkel jobb.
Men du må ut med girkassa.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Martin Aronsen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 29 jan 2006, 10:12
Medlemsnummer: N620
Sted: Moss

Legg inn av Martin Aronsen » 15 aug 2006, 15:08

Og hvor vanskelig er det om man ikke har tilgang til andre ting enn garasjejekk?
Hva trengs av utstyr? Vanlig verktøy med de fleste piper og fastnøkler?

Nye pakninger trengs sikkert.
Martin, N620

'00 Saab 9-3 2.0L SE

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 15 aug 2006, 16:18

Du må upp med bilen ca. 60cm.
Du må ha en motorbock som håller motorn när du tar ner subframen.
Ganska lätt, men mycket arbete!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Martin Aronsen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 29 jan 2006, 10:12
Medlemsnummer: N620
Sted: Moss

Legg inn av Martin Aronsen » 16 aug 2006, 15:03

Da var det ikke noe jeg kan gjøre selv. Har hverken kunnskapen eller verktøyet. Får prøve å lufte systemet, og evnt overhalle hovedsylinder.

Og SpeedParts viste jo heller ikke hvilke deler jeg skulle ha når jeg spurte etter repsatser, så da får det bare være.
Martin, N620

'00 Saab 9-3 2.0L SE

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 17 aug 2006, 20:45

Hvorfor ta sorgene på forskudd. Luft kløtsjen, og hvis ikke det virker, få bilen inn til sjekk, og se hva du trenger å kjøpe. Saab verkstedet finner jo det ut. Kan jo bli dyrt å kjøpe feil deler. Kan hende bare er noe veldig enkelt.
Og så ett spørsmål her. Trenger man motorbukk for å holde motoren. Kan man ikke henge kraftige bagasje-stropper i garasjetaket, og holde den oppe på den måten, og sikre med tau. Den veier jo maks 150kg..
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 aug 2006, 20:47

ut218 skrev:Og så ett spørsmål her. Trenger man motorbukk for å holde motoren. Kan man ikke henge kraftige bagasje-stropper i garasjetaket, og holde den oppe på den måten, og sikre med tau. Den veier jo maks 150kg..
Kjøp heller krokstropper (slike som vert brukt til lastsikring) om en vil gjere det på denne måten. Og dei får en då ganske kraftige om en vil, både fire og fem tonn bruddstyrke er vanlig :)

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 17 aug 2006, 20:55

Funker det med støttebukk under motoren også? :idea:
9³ TurboX

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 17 aug 2006, 21:00

Hjelle, N6 skrev:
ut218 skrev:Og så ett spørsmål her. Trenger man motorbukk for å holde motoren. Kan man ikke henge kraftige bagasje-stropper i garasjetaket, og holde den oppe på den måten, og sikre med tau. Den veier jo maks 150kg..
Kjøp heller krokstropper (slike som vert brukt til lastsikring) om en vil gjere det på denne måten. Og dei får en då ganske kraftige om en vil, både fire og fem tonn bruddstyrke er vanlig :)
Jepp slike jeg tenkte på, med sånn jekkanordning? Finnes jo i ganske kraftige utgaver.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 aug 2006, 21:50

Jepp, slike med "jekke-stramming". Fks. Biltama har slike til ein rimlig pris, ellers er det og oppsøke lastebilforhandlarar og andre som sel tilbehør til bransjen.

Svar