Kapysssj! ..og så ble det kveld
Moderator: Moderatorer
Kapysssj! ..og så ble det kveld
Som du leser i overskriften ble saaben daff i går. Jeg holdt på å akselerede med min 9k t16 88' etter en rundkjøring i 2 gir da jeg fikk lyden som vanligvis er forbeholdt de med åpen dump. Når jeg rundet ca 1 bars trykk hørte jeg altså: Kapyssssshj. Jeg slapp gassen og hørte om bilen gikk, og det gjorde den. Jeg ga på litt igjen men turbotrykksmåleren viser at jeg nå har en helt vanlig sugemotor, altså 0bar.
Jeg trodde den originale resirkventilen hadde sprukket eller noe, så jeg tettet igjen den og testet igjen: fortsatt ikke noe trykk.
Jeg har hatt litt blårøyk siden jeg kjøpte bilen for 1 år siden, og det er ikke noe mindre nå for å si det slik. Jeg finner ingen åpenbare plasser der luft har presset igjennom fra turbo-intercooler-innsugsrør eller på manifolden.
Det eneste jeg kan tenke på som kan gjøre noe slikt på turboen er om akslingen har knekt tvers av. Er det dette som ofte tar livet av turboer?
Får foresten en hvesende lyd om jeg gir på, så håper såklart at det er på luftsiden... Men hvor er det vanlig å lekke ut? Hvordan feilsøke?
Jeg trodde den originale resirkventilen hadde sprukket eller noe, så jeg tettet igjen den og testet igjen: fortsatt ikke noe trykk.
Jeg har hatt litt blårøyk siden jeg kjøpte bilen for 1 år siden, og det er ikke noe mindre nå for å si det slik. Jeg finner ingen åpenbare plasser der luft har presset igjennom fra turbo-intercooler-innsugsrør eller på manifolden.
Det eneste jeg kan tenke på som kan gjøre noe slikt på turboen er om akslingen har knekt tvers av. Er det dette som ofte tar livet av turboer?
Får foresten en hvesende lyd om jeg gir på, så håper såklart at det er på luftsiden... Men hvor er det vanlig å lekke ut? Hvordan feilsøke?
Saab 9000 2.0 T16
http://www.garaget.org/?car=35832
http://www.garaget.org/?car=35832
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Sjekke akslingen kan jeg såklart gjøre, men det med wastegaten er kanskje også verdt å nevne. Den var ikke påkoblet når jeg kjøpte bilen, og jeg har ikke koblet den på selv heller. Men hva kan det ha å si? Den vil vel ligge inne (stengt) ettersom wg'klokken ikke flytter staget?Hjelle, N6 skrev:Det enklaste du kan gjere er då å ta av luftrøret til turboen og sjekke om akslingen fortsatt er heil
Ellers kan du sjekke at wastegatestaget er på turboen, eg trur nok akkurat det er iorden, men kan være greit å sjekke alikavel.
Saab 9000 2.0 T16
http://www.garaget.org/?car=35832
http://www.garaget.org/?car=35832
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Det er ikke regulert. Bilen er ombygd til turbo av forrige eier og jeg har ikke satt på blåkran. Den har til vanlig ladet 1.3bar på maks, noe som ikke har gitt noen problemer utover en gåen toppakning.Hjelle, N6 skrev:Hm.
På kva måte vert turbotrykket regulert då, om ikkje wastegatestaget er montert?
Saab 9000 2.0 T16
http://www.garaget.org/?car=35832
http://www.garaget.org/?car=35832
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Uten WG vil er det turboaggregatet som vil være begrensningen. Blåkran kan du ikke ha hvis du ikke har WG.Rufati skrev:Det er ikke regulert. Bilen er ombygd til turbo av forrige eier og jeg har ikke satt på blåkran. Den har til vanlig ladet 1.3bar på maks, noe som ikke har gitt noen problemer utover en gåen toppakning.Hjelle, N6 skrev:Hm.
På kva måte vert turbotrykket regulert då, om ikkje wastegatestaget er montert?
Hvis turboen er hel kan du jo sjekke om du har skutt løs noen overganger, og sjekk spesielt om plast-endene på intercooleren sitter skikkelig på. Spray med startgas med motoren på tomgang. Srayer du på et sted det lekker vil motoren ruse seg opp.
På den annen side er det sannsynligvis ingen lekkasje hvis du har normal tomgang og normal gange på motoren ellers. LH pleier ikke å gå noe særlig hvis den drar falskluft.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Missforstå meg riktig her, hehe. Komplett WG er montert på turboen, men det er ikke noen slange mellom turbo og trykklokken på WG. Der jeg isåfall skulle satt en kran.Ingvar N629 skrev:Uten WG vil er det turboaggregatet som vil være begrensningen. Blåkran kan du ikke ha hvis du ikke har WG.Rufati skrev:Det er ikke regulert. Bilen er ombygd til turbo av forrige eier og jeg har ikke satt på blåkran. Den har til vanlig ladet 1.3bar på maks, noe som ikke har gitt noen problemer utover en gåen toppakning.Hjelle, N6 skrev:Hm.
På kva måte vert turbotrykket regulert då, om ikkje wastegatestaget er montert?
Hvis turboen er hel kan du jo sjekke om du har skutt løs noen overganger, og sjekk spesielt om plast-endene på intercooleren sitter skikkelig på. Spray med startgas med motoren på tomgang. Srayer du på et sted det lekker vil motoren ruse seg opp.
På den annen side er det sannsynligvis ingen lekkasje hvis du har normal tomgang og normal gange på motoren ellers. LH pleier ikke å gå noe særlig hvis den drar falskluft.
Jeg kjørte bilen hjem fra jobb nå, og ruset den opp litt på gårsplassen. Det ryker friskt (blå røyk) fra turboen nede i motorrommet når jeg ruser opp på tomgang, samt at en kvass skarp lyd kommer og jeg gir på. Jeg vil tro turboen er gåen, på et eller annet viset, men den er for varm i noen timer enda til å plukke på den.
However, jeg fikk med en turbo fra forrige eier, som han hadde kjøpt for 2k på en skrot i svergie når han bygde bilen. Dette i tilfellet noe slikt som det som hendte meg skulle skje. Denne "nye" turboen er ikke 100% lik den gamle så jeg håper noen kan fortelle meg litt mer som hvilken bil den kommer fra, om den passer osv.
Legger ved noen bilder jeg knipset nå, så kanskje noen har noe info. Merkingen er slik jeg tyder den: Garret A/R 42 BCC2.
Saab 9000 2.0 T16
http://www.garaget.org/?car=35832
http://www.garaget.org/?car=35832
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Når man skal legge inn bilder så er det en fordel om de er på maks 800x600, disse ble så store at man ikke får med alt på skjermen og dermed er det faktisk vanskeligere å se hva slags turbo det er.
Jeg synes den virker mistenkelig lik en T25 fra 9000 men det er det sikkert andre som vet bedre enn meg...
Jeg synes den virker mistenkelig lik en T25 fra 9000 men det er det sikkert andre som vet bedre enn meg...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Det står TB0356 på bilde, og i følge lista over standar turboer på speedparts, så er det turbo fra en 9000 2,0l 87-89.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Kapysssj! ..og så ble det kveld
Rufati skrev:Missforstå meg riktig her, hehe. Komplett WG er montert på turboen, men det er ikke noen slange mellom turbo og trykklokken på WG. Der jeg isåfall skulle satt en kran.

En eller annen trykkregulering burde du jo ha. Om turboen ladder helt "fritt" uten regulering, er det bare flaks at ikke motoren raser helt. Kjøp f.eks en sånn for å kunne stille trykket (ned), eller mye bedre, montèr Saabs eget APC system
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
Re: Kapysssj! ..og så ble det kveld
Jupp, beklager den der. De er forandret.TT N12 skrev:Når man skal legge inn bilder så er det en fordel om de er på maks 800x600
Raser helt sier du, hva i motoren kan briste egentlig? For lite bensin i forhold til luft og smelta stempler som resultat? Jeg vet skummelt lite om APC systemet og dets oppbygging. Hvordan det jobber sammen med elektronikken osv. Det pluss at dette er min første turbobil gjør at jeg ikke er blandt de skarpeste kvinene i skuffen å tørr å begynne på et slikt prosjekt.gul900_N169 skrev:Rufati skrev:Missforstå meg riktig her, hehe. Komplett WG er montert på turboen, men det er ikke noen slange mellom turbo og trykklokken på WG. Der jeg isåfall skulle satt en kran.![]()
En eller annen trykkregulering burde du jo ha. Om turboen ladder helt "fritt" uten regulering, er det bare flaks at ikke motoren raser helt. Kjøp f.eks en sånn for å kunne stille trykket (ned), eller mye bedre, montèr Saabs eget APC system
Da jeg kjøpte bilen lugget den forferdelig ved rundt 1 bars trykk, som om noe kuttet bensin eller en slags tenningsforskyvning, men dette ga seg etter at jeg byttet toppakningen i fjor høst. Kanskje tenningsjusteringen gjorde susen. Men nå har den fungert utmerket i ca 1 år, og har laddet på rundt 1.3 ved rundt 3.5k rpm, og synker til rundt 0.9 opp mot 6k rpm.
Så da har jeg tenkt som følger: Hvorfor skru på noe som fungerer?
Nå har jeg ikke stort valg derimot, og har begynt demonteringen av den gamle turboen. Den turbotrykksregulatoren du linket til virket lovende, og ikke for dyr. Men man får vel hva man betaler for

Takk for svar=) Nå er det bare å få løs den siste bolten ned til venstre på eksosmanifolden.. ekkel liten sak den der.
Saab 9000 2.0 T16
http://www.garaget.org/?car=35832
http://www.garaget.org/?car=35832
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Kapysssj! ..og så ble det kveld
Flaks at den ikke raser sa jeg velRufati skrev:Jupp, beklager den der. De er forandret.TT N12 skrev:Når man skal legge inn bilder så er det en fordel om de er på maks 800x600
Raser helt sier du, hva i motoren kan briste egentlig? For lite bensin i forhold til luft og smelta stempler som resultat? Jeg vet skummelt lite om APC systemet og dets oppbygging. Hvordan det jobber sammen med elektronikken osv. Det pluss at dette er min første turbobil gjør at jeg ikke er blandt de skarpeste kvinene i skuffen å tørr å begynne på et slikt prosjekt.gul900_N169 skrev:Rufati skrev:Missforstå meg riktig her, hehe. Komplett WG er montert på turboen, men det er ikke noen slange mellom turbo og trykklokken på WG. Der jeg isåfall skulle satt en kran.![]()
En eller annen trykkregulering burde du jo ha. Om turboen ladder helt "fritt" uten regulering, er det bare flaks at ikke motoren raser helt. Kjøp f.eks en sånn for å kunne stille trykket (ned), eller mye bedre, montèr Saabs eget APC system
Da jeg kjøpte bilen lugget den forferdelig ved rundt 1 bars trykk, som om noe kuttet bensin eller en slags tenningsforskyvning, men dette ga seg etter at jeg byttet toppakningen i fjor høst. Kanskje tenningsjusteringen gjorde susen. Men nå har den fungert utmerket i ca 1 år, og har laddet på rundt 1.3 ved rundt 3.5k rpm, og synker til rundt 0.9 opp mot 6k rpm.
Så da har jeg tenkt som følger: Hvorfor skru på noe som fungerer?
Nå har jeg ikke stort valg derimot, og har begynt demonteringen av den gamle turboen. Den turbotrykksregulatoren du linket til virket lovende, og ikke for dyr. Men man får vel hva man betaler forLitt offtopic: Kan du foresten fortelle meg om denne vil passe til saaben. Er "linjär" det samme som progressiv?
Takk for svar=) Nå er det bare å få løs den siste bolten ned til venstre på eksosmanifolden.. ekkel liten sak den der.


To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
Fant feilen:

Det må vel kan kalles en fatal error.
Så var det bare å begynne å skruve da. Jeg vet hva denne dagen gikk med på vertfall. 4 timer tok jobben. Her er ny og gammel turbo:

Og tilslutt på plass med snellen:

Prøvekjøringen gikk greit, og for sikkerhets skyld slapp jeg opp når jeg rundet 1 bar, som forøverig gikk akkurat like bra som før utifra det jeg kjente:)
Puuh! Nå blir det noen pils før jeg avslutter dagen med Seigmen på Steinkjerfestivalen!
Det må vel kan kalles en fatal error.
Så var det bare å begynne å skruve da. Jeg vet hva denne dagen gikk med på vertfall. 4 timer tok jobben. Her er ny og gammel turbo:

Og tilslutt på plass med snellen:
Prøvekjøringen gikk greit, og for sikkerhets skyld slapp jeg opp når jeg rundet 1 bar, som forøverig gikk akkurat like bra som før utifra det jeg kjente:)
Puuh! Nå blir det noen pils før jeg avslutter dagen med Seigmen på Steinkjerfestivalen!
Saab 9000 2.0 T16
http://www.garaget.org/?car=35832
http://www.garaget.org/?car=35832