FORGE FMDV007P Recirculating Dump Valve: Made from billet aluminium, this recirculating dump valve is a direct replacement for the Saab OE unit and suffers non of the failure problems associated with the standard diaphragm design, where incorrect sealing can have a detrimental effect to throttle response and power.
Essential on uprated turbo engines, our Forge dump valves have a 10mm larger diameter piston than standard to reliably offer better throttle response and higher clamping load.
Supplied in polished aluminium finish. For all 16v turbo applications
Hvordan vil denne dumpen fungere på T7?
Moderator: Moderatorer
- KarsteN536
- 2.0 bar
- Innlegg: 673
- Registrert: 13 aug 2005, 01:00
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Hvordan vil denne dumpen fungere på T7?
http://www.elkparts.com/product_info.ph ... cts_id/237`
- KarsteN536
- 2.0 bar
- Innlegg: 673
- Registrert: 13 aug 2005, 01:00
- Sted: Bergen
- Kontakt:
- SledgeN685
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 55
- Registrert: 12 mai 2006, 21:26
- Sted: Odda
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Det der er ikke en Dump-ventil, det er en resirkulerende avlastningsventi og den kan man trygt bruke
Men ellers er regelen at man ikke skal bruke dump-ventiler på biler med luftmengdemåler

Men ellers er regelen at man ikke skal bruke dump-ventiler på biler med luftmengdemåler
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
sitter en Resirkulerende "dump" på originalt, dette er vel sikkert en litt kraftigere enn original. kan ikke bruke åpen dump, må bruke en som resirkulerer pga av motorstyringa.SledgeN685 skrev:er det ikkje en regel om at man ikkje bør innstallere dump på lavtrykksturboer eller noe slikt?! Er den der ett unntak? Kan eg forvente noe trøbbel med innkjøp av en slik til min bil?
-hepp! 1min forsein-

2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
- KarsteN536
- 2.0 bar
- Innlegg: 673
- Registrert: 13 aug 2005, 01:00
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Jeg fortsetter i samme tråd. Jeg fikk denne i posten i går og skal montere den i kveld. Iflg reviews på Elkparts skal dette ta 5 minutter. Jeg er ikke så veldig flink mekanisk og har ikke hatt fremme turboen engang.
Tips, steg i montering mottas med stor takk? Spanderer en pils på den som kan komme med en HOW TO.
Tips, steg i montering mottas med stor takk? Spanderer en pils på den som kan komme med en HOW TO.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det er veldig enkelt! Finn spjellhuset. Derfra går det en del slanger, to går til tomgangsmotoren RETTELSE; er vel ikke tomgangsmotor på T7, to går sikkert til forvarming (er sikkert det på den bilen også), og en går til dumpen. Akkurat hvor den sitter på din bil vet jeg ikke, men fra dumpen går det en slange som ender opp i røret mellom lmm og turbo. Så når du har funnet en dings som har en slange som går til (EDIT:) RØRET FØR spjellhuset og en slange som går til røret mellom lmm og turbo, har du funnet den.
Selve monteringa er plettlett, napp av vakuumslangen på den gamle dumpen, løsne slangeklemmene med flatt skrujern (eller 8mm pipe) og dra av slangene. Sett inn den nye dumpen og skru til klemmene igjen. Husk vakuumslangen. Ferdig, og du fortjener en pils!
Selve monteringa er plettlett, napp av vakuumslangen på den gamle dumpen, løsne slangeklemmene med flatt skrujern (eller 8mm pipe) og dra av slangene. Sett inn den nye dumpen og skru til klemmene igjen. Husk vakuumslangen. Ferdig, og du fortjener en pils!
Sist redigert av Ingvar N629 den 18 aug 2006, 12:44, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Hvis du ser på motorromsbildet på denne http://www.saabturboclub.net/forum/view ... hp?t=10341
så ser du avlastningsventilen (den blå klumpen) nede til høyre, ved batteriet..
så ser du avlastningsventilen (den blå klumpen) nede til høyre, ved batteriet..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- KarsteN536
- 2.0 bar
- Innlegg: 673
- Registrert: 13 aug 2005, 01:00
- Sted: Bergen
- Kontakt:
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
- KarsteN536
- 2.0 bar
- Innlegg: 673
- Registrert: 13 aug 2005, 01:00
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Dette var så enkelt at det var nesten flaut å spørre. Jeg er to pils fattigere. Dette var plankekjøring bortsett fra at disse rørklipsene satt som skudd, måtte bruke knipetang og den ene spratt av og kuttet meg i fingen.
2 ting
Kan det være fare for falsk luft hvis ikke rørene og slangen sitter godt nok? Jeg er ganske sikker på at de sitter så godt som de kan.
Dumpen kan skrues i toppen, er dette kun for å sjekke innmaten eller er har den annen funksjon?
Lyden? Ja, det er ingen popof men en behagelig svoising ved gasspådrag...
2 ting
Kan det være fare for falsk luft hvis ikke rørene og slangen sitter godt nok? Jeg er ganske sikker på at de sitter så godt som de kan.
Dumpen kan skrues i toppen, er dette kun for å sjekke innmaten eller er har den annen funksjon?
Lyden? Ja, det er ingen popof men en behagelig svoising ved gasspådrag...