Tikkelyd fra motor

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
9-5 aero
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 17 aug 2006, 09:57
Medlemsnummer: N980
Navn: Jens Arild Rånes
Bil: MY08 Saab 9-3 sc tid
Sted: Saltdal

Tikkelyd fra motor

Legg inn av 9-5 aero » 17 aug 2006, 10:20

Heisann! Har fått en tikkelyd i motor på min 9-5, høres ut som ventil løfterne men har snakket med saabverksted og de sier det er lite sansynlig. Har lest at noen er plaget med magnetventilen på 900 og 9000. Noen som har tips? :P Hilsen bekymret :?

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 17 aug 2006, 15:13

Jeg har litt tikking på min 9000, men det kommer fra dysene (hører det kun på tomgang).

I den gamle motoren tikket det fra ventilene en gang, men da nærmet oljenivået seg litt under MIN.

Sjekk oljen, og ta et skrujern på dysene og sett øret inntil så hører du bedre om det er de som tikker :wink:
9³ TurboX

Brukeravatar
Mats Erik Aasegg
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 257
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: 007
Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
Sted: sprova

tikking

Legg inn av Mats Erik Aasegg » 17 aug 2006, 21:23

Hvordan er det med serviceheftet?Oljeskift???Hvis du har et oil-sludge problem så kan det være rassling fra kjeden? :(
Men det er vel ikke akkurat rein tikkelyd..... hydrauliske ventilløftere da?Etterfyll olje :lol:
2016 Volvo Xc90 D5 Inscription

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 17 aug 2006, 21:26

Kjederasling kan være et varsel om nært forestående død.
Jeg ville fått dette sjekket på et saabverksted med en eneste gang, og aller helst i går.
Om det bare er tikking, og den går vekk når du fyller olje, så skal du være glad.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 18 aug 2006, 11:28

Sist jeg så etter het det hydrauliske ventiltrykkere ;) Løfteren er vel ventilfjæra, og den er ikke hydraulisk såvidt jeg kan se. Hvis du kjører med gammel eller lite olje kan ventiltrykkerne gi fra seg litt tikkelyd. Med gammel olje menes olje som har gått lengre enn 15-30' km alt etter hvordan du kjører. Oljen BØR byttes hver 10' km på en 9-5, men gjerne oftere.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
9-5 aero
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 17 aug 2006, 09:57
Medlemsnummer: N980
Navn: Jens Arild Rånes
Bil: MY08 Saab 9-3 sc tid
Sted: Saltdal

Legg inn av 9-5 aero » 19 aug 2006, 07:19

Takk for mange fine svar :) Fant ut av problemet, var nok lite olje som forårsaket lyden ja. Kjørte 2 dager etter etterfyllinga før det ga seg, måtte holde motoren på rundt 3000 o/min i over 1 min før det ga seg :wink: Kanskje den ikke liker for mye pådrag :P

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 19 aug 2006, 08:26

9-5 aero skrev:Takk for mange fine svar :) Fant ut av problemet, var nok lite olje som forårsaket lyden ja. Kjørte 2 dager etter etterfyllinga før det ga seg, måtte holde motoren på rundt 3000 o/min i over 1 min før det ga seg :wink: Kanskje den ikke liker for mye pådrag :P
De motorene har ikke akkurat bra oljetrykk på lavt turtall...

Pådrag er akkurat det motoren trenger, motorer og muskler er ganske like.
Regelmessig mosjon gjør underverker, og fjerner slagg og avleiringer.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
9-5 aero
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 17 aug 2006, 09:57
Medlemsnummer: N980
Navn: Jens Arild Rånes
Bil: MY08 Saab 9-3 sc tid
Sted: Saltdal

Legg inn av 9-5 aero » 19 aug 2006, 08:41

Ja, vil no ikke akkurat si at den går så mye på lavt turtall, det er jo ikke nå gøy når man har litt futt :wink: er stort sett daglig opp mot rødfeltet :P Har vært mye plaga med park sensor failure i det siste. Noen som har fådd kjennskap til det?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 19 aug 2006, 11:21

9-5 aero skrev:Har vært mye plaga med park sensor failure i det siste. Noen som har fådd kjennskap til det?
Prøv å vask sensorane med fks. spylarveskekonsentrat. Det kan være et det er skit på sensorane som gjer at dei gir feilmelding. Ellers kan då det være andre ting som fks. kabelbrudd, eller rett og slett feil på ein sensor. Men prøv grundig vask av sensorane fysst.

Brukeravatar
9-5 aero
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 17 aug 2006, 09:57
Medlemsnummer: N980
Navn: Jens Arild Rånes
Bil: MY08 Saab 9-3 sc tid
Sted: Saltdal

Legg inn av 9-5 aero » 19 aug 2006, 12:20

Okei, tusen takk :wink: Skal prøve det først da! Har vært mye plaga så, men etter ferien tok da heilt kveld :cry:

Svar