Ng 900 2.0T 97" trenger ny gearkasse hvilke passer?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 18 okt 2005, 20:06
Sted: Oppegård

Ng 900 2.0T 97" trenger ny gearkasse hvilke passer?

Legg inn av turban » 18 aug 2006, 18:16

Gearkassa begynner å synge på siste værs nå, jeg er derfor på utkikk på en ny kasse, gjerne en kasse som ikke er like langbeint som den orginale. Jeg lurer derfor på hvilke kasser som passer.

passer f.eks. FM57-505? tåler denne mere deng i og med at den sitter i 93 turbo DIESEL?

Finnes det andre kasser som tåler deng uten store modifikasjoner

Mvh.
Turban

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Ng 900 2.0T 97" trenger ny gearkasse hvilke passer?

Legg inn av Tor N12 » 18 aug 2006, 18:52

turban skrev:Gearkassa begynner å synge på siste værs nå, jeg er derfor på utkikk på en ny kasse, gjerne en kasse som ikke er like langbeint som den orginale. Jeg lurer derfor på hvilke kasser som passer.

passer f.eks. FM57-505? tåler denne mere deng i og med at den sitter i 93 turbo DIESEL?

Finnes det andre kasser som tåler deng uten store modifikasjoner

Mvh.
Turban
Kan lite om kassene til ng900 men du skal i allefall ikke ha diesel-kassa om du ikke vil ha en som er fryyyktelig langbeint;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 18 okt 2005, 20:06
Sted: Oppegård

Legg inn av turban » 19 aug 2006, 16:01

Hvilke kasser er det isåfall som har et tettere register, syntes org. kassa er alt for langbeint. Kunne kanskje fungert med org. kassa hvis Tyskland hadde vært hjemstedet mitt, men nå bor jeg riktignok i Norge så en tett girkasse hadde vært tingen.

Har en kasse for hånden nå, utvekslingen er på 3,82, noen som kan forklare meg forholdene med tallene??


Takker for alle svar!

Mvh.
Turban

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 19 aug 2006, 19:45

Vill du ha tätare register så bör du välja en kasse från en bil med sugmotor!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 19 aug 2006, 20:14

Er ikke 2-litern kjent for å veldig lang utveksling? Iallfall de eldste. Mener 2,3 sugemotoren har kortere utveksling.
Sist redigert av Ingvar N629 den 21 aug 2006, 08:48, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 18 okt 2005, 20:06
Sted: Oppegård

Legg inn av turban » 20 aug 2006, 00:21

Hva menes egentlig med verdien på utvekslinga. Sliter litt med å sette det i forhold til noe.

Lurer også på om FM57 505 kassa passer, sitter orginalt i og93 2.2 tid, det sitter en FM55 505 orginalt i min.


Mvh.
Turban

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 20 aug 2006, 03:47

Verdien som står på kassa är slutväxelns utväxling i förhållande till motorvarvet på högsta växeln.
FM55 505 är Saabs eget nummer på kassa.
Inom GM knoncernen heter den egentligen F25 och sitter i många andra bilar från GM.
Mer info finns under FAQ för Ng900/9-3, men det är bara medlemar som har tillgång dit!
Bara ännu en fördel att bli medlem! :D

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 18 okt 2005, 20:06
Sted: Oppegård

Legg inn av turban » 21 aug 2006, 06:41

Giroen ligger foran meg ja... har bare ikke fått fingeren ut av det stedet der sola aldri skinner :oops: .
Lurer forsatt på om FM57-505 kassa passer på 900se 2.0t, trenger å vite det i dag, da det er idag/morgen den evt. blir kjøpt.


Prøver å regne ut hastighet ved 1000rpm utv. 3.82

1000rpm*60min = 60000 rph Runder i timen inn til gearkasse
60000/3,82 = 15706.8 rph Runder i timen ut av gearkasse
(18*2,54)*3,14 = 1,435 m Hjulomkrets i meter
1,435/1000 = 0,001435 km Hjulomkrets i km
15706.8*0,001435 = 22,5 km/t



Mvh.
Turban

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 21 aug 2006, 08:49

Regnestykket ser rett ut. 22 km/t er ikke så høyt at det gjør noe.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 21 aug 2006, 10:27

Den ska passa!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 21 aug 2006, 12:17

Noe jeg ikke får med meg her??

Ser ikke at dere tar høyde for den totale utvekslingen.... det aktuelle giret må jo taes med....
Saab har vel ingen kasser med så lav hastighet som det der i femte gir...
Slik jeg skjønner det så er det utvekslingstallet kun på selve diffen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 21 aug 2006, 12:51

Jeg har nå hatt en slik 9-3 2,2 TiD, og på tomgang (~1000rpm) i femte gir gikk den da over 40km/t mener jeg å huske. :?:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 21 aug 2006, 13:20

Børre N17 skrev:Jeg har nå hatt en slik 9-3 2,2 TiD, og på tomgang (~1000rpm) i femte gir gikk den da over 40km/t mener jeg å huske. :?:
Ja.. Diesel-kasser har jo lengre utveksling... På den gule så har vi vel 55km/t på 1000rpm i sjette gir... Helt håpløst for banekjøring men fryktelig økonomisk på langkjøring, 135km på 2250rpm
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 18 okt 2005, 20:06
Sted: Oppegård

Legg inn av turban » 21 aug 2006, 15:19

Hvilke kasser er da å anbefale, som passer.


Mvh.
Turban

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 21 aug 2006, 17:54

TT N12 skrev:Noe jeg ikke får med meg her??

Ser ikke at dere tar høyde for den totale utvekslingen.... det aktuelle giret må jo taes med....
Saab har vel ingen kasser med så lav hastighet som det der i femte gir...
Slik jeg skjønner det så er det utvekslingstallet kun på selve diffen.
Selvsagt har du rett, så meg blind på at selve regnestykket så riktig ut, og hadde 3,82 vært total utveksling, hadde det jo vært riktig..

Formelen ser iallfall sånn ut:

Hastighet=
Rpm*0,06*Dekkets omkrets i meter
Total utveksling

Total utveksling får du ved å multiplisere sammen utvekslingen på giret du vil regne ut farten på, utveksling på diffen og evt primæren.

EDIT: Håpløst å skrive inn den formelen så den ser OK ut, men regner med dere skjønner at understrekinga skal være brøkstrek..

EDIT 2: På og900 er det iallfall sånn at primæren ikke regnes inn i total utveksling på 5. gir.
Sist redigert av Ingvar N629 den 21 aug 2006, 18:14, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar