Langkjørt med 175kkm på klokka og komplett servicehefte. Ifølge serviceheftet kan det se ut som om den er kjøpt og vedlikeholdt hos Saab forhandleren i Trondheim.
Første kjøretur ble en helgetur til gudbrandsdalen og tilbake nå i helgen, og jeg er strålende fornøyd. Automat, skinn, klima, cruise-kontroll, osv. Hva mer kan man ønske seg?
Så, et teknisk spørsmål. De første par-tre gangene jeg startet opp bilen når den var kald kom det litt blårøyk fra eksosen. Ikke mye, og det forsvant rett etter oppstart. Så, etter helgen har det sluttet å komme noe som helst. Litt muffens med problemer som retter seg selv, eller kan det være en enkel forklaring? Oljenivå litt over max merket? Bil som har stått noen måneder i bruktbilhallen? Ikke vet jeg.. Hvis det kommer tilbake igjen, hva kan det være da? Ventiltetninger, f.eks.?
Nå har samboeren min bilen på jobb, men er det noen som husker når neste service kommer til å være? 180kkm? 185kkm? Er det storservice eller liten service? Ville dere ha tatt et olje-/filterskift på motor og evt. et olje-/filterskift på automaten nå med en gang, eller kan det like godt vente da denne bilen har serviceheftet inntakt?
Tilslutt et spørsmål om garanti. Før bruktbilgarantien går ut skal jeg ta den på en garantiutløstest hos NAF. Jeg har ingen liste med forbehold angående garanti fra forhandleren, men hva kan jeg forvente at blir utbedret hvis NAF finner noe? Hva om f.eks. overnevnte problem med blårøyk er pga. ventiltetninger, er dette en typisk garantisak?
Har dere her inne erfaring med å ta service på Saab hos en forhandler i Sverige? Er det noe å tjene på kvalitet og service og noe å spare på kostnader? Bor bare et par timer fra nærmeste Saab forhandler over grensa...
Beklager det lange innlegget. Bare en fyr med skrivekløe sin måte å si "hei" på