Turbotrykk justering vs chiptuning/softwaretuning

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
lonestar01
Innlegg: 8
Registrert: 20 aug 2006, 17:26
Sted: Hønefoss

Turbotrykk justering vs chiptuning/softwaretuning

Legg inn av lonestar01 » 25 aug 2006, 22:00

Hei, har nettopp blitt den fornøyde eier av en 2000 modell 9-5 2.3t som i følge den gamle eieren er trimmet til 200hk.
Bilforetningen jeg kjøpte den i solgte den som 170hk og det var først når jeg pratet med den forrige eieren at jeg fikk vite at han hadde trimmet den(ikke det at det er meg i mot :D ).

Jeg tenkte det var greit å vite hva slags trimming han hadde brukt så jeg ringte ham og spurte, og da sa han at det var turbotrykket som var blitt justert, for å få bedre "moment". Det var vistnok en saabforhandler i Larvik som hadde gjort dette, og målt bilen til 320NM som vistnok tilsvarte 200hk. Han sa også at dette skulle føre til bedre bensinøkonomi, noe jeg lurer litt på da jeg bruker 1.2 l/mil men dette kan være grunnet min glede over å ha litt hester, så jeg kjører nok ikke helt økonomisk ennå.

Det jeg egentlig lurer på er om denne Turbotrykk justerings "trimmingen" er en tilfredstillende måte å gjøre dette på, eller om dette kan være ugunstig på noen måte, slik at jeg heller burde justere ned turbotrykket til normalt, og gå for en chiptuning/softwaretuning?

Mulig dette burde vært postet under trimmingsforumet, men jeg har søkt om medlemskap i STCN, men ikke mottatt innbetalingsgiro ennå, og har ikke tolmodighet til å vente 6-8 uker med å stille spørsmålet, så dere får ha meg unskyldt så lenge.
00 Saab 9-5 2.3t automat

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 25 aug 2006, 23:56

Det kommer jo helt an på hvordan denne trimminga er gjort. Er den gjort gjennom endring i software er det jo sannsynligvis ok. Hvis det er gjort ved å lekke luft til magnetventilen eller andre "glupe triks" er det bare å fjerne det med en gang.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 26 aug 2006, 00:24

T7 bilar må trimmas med software.
Om ma försöker överstyra T7 med "blå-kran" och liknande så ger den fuelcut!!
Bara att köra, men husk att skifta olja filter var 10.000km!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

lonestar01
Innlegg: 8
Registrert: 20 aug 2006, 17:26
Sted: Hønefoss

Legg inn av lonestar01 » 26 aug 2006, 08:09

Godt å høre, men er ikke dette litt lite trimming i forhold til andre levrandører jeg har sett på nettet? synes steg 1 vanligvis er 235hk?

Ok, så jeg skal passe på å skifte olje, og oljefilter for hver 10.000 km. Er det noe annet jeg burde passe på?

Takker forresten veldig for disse forumene, veldig hyggelig å lese om andre Saab eiere der ute og hva disse opplever.
00 Saab 9-5 2.3t automat

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 26 aug 2006, 08:44

Saab900STCR skrev:T7 bilar må trimmas med software.
Om ma försöker överstyra T7 med "blå-kran" och liknande så ger den fuelcut!!
Mvh
Det har jeg vel hørt om når jeg tenker etter, men hvordan funker det egentlig? Hva om man setter ei blåkran på map-sensoren også??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 27 aug 2006, 19:12

Ingvar N629 skrev:Det har jeg vel hørt om når jeg tenker etter, men hvordan funker det egentlig? Hva om man setter ei blåkran på map-sensoren også??
T7 har både LMM och MAP-sensor.
T5 bara MAP-sensor.
Dessutom läser både T7 och T5 förbränningen med jonisering över pluggarna och kontrollerar med lambdasonden.
Det är det som DI'n hjälper till med och också därför som man inte bör bruka svart DI(T7) på T5 bil(röd DI) fast det går.
Samma var du sätter "pys-trimmet" T5 och T7 gillar inte att bli överstyrda med fuelcut som följd!
Efter nog många drag med fuelcut så får du "check engine", men jag vet inte vad det står på den felkoden.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 27 aug 2006, 23:19

Gutta i Larvik har massevis av erfaring med Saab.
Jeg tror nok du kan være meget sikker på at det som er gjort i din bil er helt ok :) Det er nok ikke den første bilen de har "sett på", for å si det slik...
Til og med jeg vet om noen som har vært på besøk hos de!
Hilsen Ole-P. N-154

lonestar01
Innlegg: 8
Registrert: 20 aug 2006, 17:26
Sted: Hønefoss

Legg inn av lonestar01 » 28 aug 2006, 05:38

Ok, det høres betryggende ut! Bilen går jo som ei klokke, så nå kan jeg bare glede meg over bilen!

Takker for alle tilbakemeldingene, og gleder meg til å bli medlem!
00 Saab 9-5 2.3t automat

Svar