Ok. Da er bilen funnet. Et strøkent eksemplar av en Saab 9k som er helt lik forrige 9k jeg hadde. Forskjellen er bare lysere grått interiør og pusser på bakruta. Planene begynner å bli klare, og nå skal det bli grommere motor og utseende enn forrige 9k som brant i desember 99. Den gangen var det 315-320 hk i to komma tre litern med orginale 170 gamp.
Første steg er å få skifta til en omprogramert hjerne, oljekjøler på girkasse, oppgradering av wastegate til 10 kilos, oppgradert bensintrykksregulator og kraftigere bensinpumpe. Vanninsprut og kraftigere dump ventil vil det også bli. Dette alene vil gi meg rundt 230 - 240 gamper. Kommer litt ann på hvor høyt ladetrykk jeg kjører på, og hva jeg får Abbott Racing til og gjøre for meg denne gangen.
Har planer om lystgass, men tror ikke det kommer før på tredjesteg eller alldri. Det er en jævlig stor belastning på motor. Det jeg vet om steg to og tre er at jeg skal porte toppen og sette på større ventiler samt foreta ett tubobytte til et Mitsubishi agregat med en enda hardere wastegate. På den måten kan man lettere kontrollere og holde momentet nede på turtallskalaen. Vil nok tro at det kommer inn ei grommere girkasse også på steg 3, men fortsatt med en egen oljekjøler på girkasse.
Karroseriet kommer jeg til å polere, selv om det strengt tatt ikke trengs da. Dette eksemplaret er såpass strøkent at det er vel som et klenodie å regne. Bakspoiler, sidekjørt og front spoler samt litt andre smådetaljer vil bli lakkert i bilens orgianle Imola Rød-farge. På med orginale skvettlapper forran og bak, justerbart understell/senkesett inkl. justerbare gule koni støtdempere. Dette skjer først.
Så etter jul og frem mot vår kommer det nok mer motor. Tenkte å forsøke meg på ca. 350 hk +, men da er det girkasse og diff det står på. Forrige 9k hadde 3 girkasse havari i løpet av halvannet år med mindre hester enn det vil bli nå. Blir dyrt det, men så hadde jeg ikke oljekjøler på girkassa heller da. Men i tillegg til oljekjøler på kassa så bør den nok forsterkes noe vil jeg tro. Andre og tredje steg er ikke helt klare enda, men det kommer etterhvert som jul nærmer seg og steg 1 er ferdig.
OBS! Når det gjelder girkasseolje og Saab. Ikke bruk den orginale olja på bilen din. Den er forferdelig dårlig, og jeg fraråder ihvertfall og bruke den på din trimma Saab. Dessuten bør alle Saaber som er motormessig oppgradert ha en oljekjøler på girkassa. Girkasse og diff hører ikke til Saabs sterke side.
Nå sitter jeg bare og gleder meg og greier ikke gjøre annet enn å tenke prosjekt 9k 2006/2007. Morro skal det bli siden jeg ikke har bygd Saab siden 98/99. Planen kan strekke seg til at bilen skal på Autofil med Tommy Rustad bak rattet. Hadde iallefall vært jævlig artig. Neste Saab treff blir jeg kanskje og se i en Imola Rød 9k. Vi snakkes.
Ny bil nye muligheter for overkill 9000.
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- LeonLatex
- 1,5 bar
- Navn: Kjetil
- Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
- Sted: Brandbu
Prosjektforumet er kun for medlemmer. Det har jeg enda ikke rukket å bli, derfor poster jeg det her. Jeg fikk ikke vite om at det finnes en egen saav turbo club i norge for ca en uke siden. Nesten litt flaut å innrømme det siden jeg har vokst opp med saab og hatt bare saab biler uten om 3 biler siden jeg var 18. Jeg er i dag 34 år og elsker enda disse herlige bilene som har "sjel" ingen andre biler kan skilte med. Nesten alle Saab jeg har hatt har gjennomgått en eller annen form for forandring og modding enten motormessig eller karosserimessig... gjerne også begge deler. 95'en jeg har nå haer ikke gjennomgått noen forandringer. Den bilen har egentlig alldri fått den sjelen som tidligere Saaber har hatt. Er for mye GM i den til det.Daniel N683 skrev:Gleder meg til å følge utviklingen her.
Men som TurboLars sier..TurboLars N383 skrev:Ja høres bra ut , menne hvorfor ikke prosjektforumet?
Som jeg sa til en testfører for Saab fabrikken da jeg traff han på fisketur i trøndelag da jeg hadde forrige 9k: Saab 9000 er den siste skikkelige Saab. Noe han var enig i. Han er i dag testfører for Volvo.....
Siden jeg er utdannet bilmekaniker (men ikke jobber som det lenger da) så er det lett for meg og gjøre alle oppgaver selv ved bygging av bil. Jeg både skrur, sliper, banker og lakkerer selv.
Prosjektet som kommer nå er noe av det heftigste jeg har gjort med en saab, men over tid vil det stå ferdig. Det er både økonomisk tidkrevende belastende når det blir såpass heftig som det jeg skal gjøre nå.
Kan jo skrive litt til om hva jeg til nå vet hva steg 3 vil inneholde. For det meste er dette noe som vil inneholde modding av karosseriet.
Jeg kommer nok til å henvende meg en del til forumet her med spørsmål når det er klart for steg 3. Da er det forskjellige karosseri deler som må skaffes, heldt i carbon. Har tenkt litt på og støype selv, men vil helst hatt de ferdige. dette vil komme når det er klart for det.
Ps. Glemte og si det, men matnings/innsugsrøret vil også bli skiftet ut i steg 1. Må bøye til og sveise et fire toms rør i aluminium så motoren ikke får respirasjonsproblemer etterhvert. Så da blir det og skifte ut slangeforbindelsene også til grøvere saker. Forresten så er det en sann glede for meg å oppdage en Saab Turbo Club og et voksende Saab miljø i Norge.
Håper på mange koselige treff og samtaler i fremtiden både her på forumet og på treff i Norges langstrakte land.