Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Liik
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 82
- Registrert: 30 jun 2006, 17:34
Legg inn
av Liik » 09 sep 2006, 11:54
Har tenk å skaffe meg en dumpventil som man kan justere fra åpen til resirkulerende ventil, men når jeg først skal ha noe slik, så skal det være kvalitet..

dette gjelder forresten en saab 900 87 t16..

-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 09 sep 2006, 14:34
Hva skal du med åpen?? Bilen din SKAL ha resirkulerende....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Liik
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 82
- Registrert: 30 jun 2006, 17:34
Legg inn
av Liik » 09 sep 2006, 14:44
TurboXS
Avlastningsventil 34mm anslutning
Återcirkulerade
noe å si om denne ?

-
Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Legg inn
av Henrik N449 » 09 sep 2006, 15:20
kjempebra til "hjemmebruk"! turboXS er et kjent merke, med god kvalitet
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-
Liik
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 82
- Registrert: 30 jun 2006, 17:34
Legg inn
av Liik » 09 sep 2006, 15:40
mener med hjemmebruk?
men trenger forslag her...!
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 09 sep 2006, 16:36
Tor N12 skrev:Hva skal du med åpen?? Bilen din SKAL ha resirkulerende....
Ellers blir forholdet luft/bensin feil!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Legg inn
av Henrik N449 » 09 sep 2006, 17:30
Liik skrev:mener med hjemmebruk?
men trenger forslag her...!
hjemmebruk vs banebruk, vil tro det er noe spesielt med de "dyre" til flere tusen kroner,
og at det er en grunn til at de sitter på biler med som regel over 300hk + !
de har sikkert mye større diameter eller noe! tåler litt mere trykk, lettere å få skikkelig tette osv.
men imidlertid er den turboxs vetilen bra til "hjemmebruk"

(pluss at den lager mest lyd)
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-
Henrik N380
- 2.0 bar

- Innlegg: 991
- Registrert: 27 okt 2004, 01:00
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
Legg inn
av Henrik N380 » 09 sep 2006, 19:00
Ingvar N629 skrev:Tor N12 skrev:Hva skal du med åpen?? Bilen din SKAL ha resirkulerende....
Ellers blir forholdet luft/bensin feil!
ehm, hva med det over? Kanksje noe å tenke på?
Trodde "PCHT" lyd var forbeholdt busser og lastebiler jeg..

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 09 sep 2006, 19:47
Se forøvrig FAQ...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Vangen N622
- 2.0 bar

- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Legg inn
av Vangen N622 » 09 sep 2006, 21:00
TurboXS sin åpne har iallefall for høy lyd etter min mening. Jeg ble lei og solgte hele greia.

Mulig den er holdbar siden den er ettersirkulerende. Men uansett så er den vanlige dumplyden såpass vanlig at jeg selv har vurdert noe fancy som Greedy Type R eller S for å få unik lyd. Er ikke kult å ha dump som ikke flaffrer.

Saab er livet! 
-
Vegars
- 2.0 bar

- Innlegg: 811
- Registrert: 10 jan 2006, 23:17
- Medlemsnummer: N631
- Navn: Vegar
Legg inn
av Vegars » 10 sep 2006, 08:39
Syns at pssst-lyden skal komme først når du gir skikkelig på, ikke for hver bidige gang du girer..
Ikke så kult at lyden kommer når du skal kjøre rolig/vanlig, da blir du sikkert lei av lyden!
Men det er kanskje en justeringssak!?
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
-
kevin86
- 1,5 bar

- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
-
Kontakt:
Legg inn
av kevin86 » 10 sep 2006, 11:33
Jeg har standar resirk. dump ventil og open air kit.
Jeg får jo litt lyd, men blir den lyden noe annerledes hvis jeg bytter til f.eks TurboXS?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
-
Liik
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 82
- Registrert: 30 jun 2006, 17:34
Legg inn
av Liik » 10 sep 2006, 13:59
jeg tar bare imot forslag jeg her..

men om dere har noen resirk å anbefale, så come on!

-
Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Legg inn
av Henrik N449 » 10 sep 2006, 21:57
Vesto skrev:Syns at pssst-lyden skal komme først når du gir skikkelig på, ikke for hver bidige gang du girer..
Ikke så kult at lyden kommer når du skal kjøre rolig/vanlig, da blir du sikkert lei av lyden!
Men det er kanskje en justeringssak!?
spørs også på hvor tidlig på turtallsregisteret turboen begynner å snurre
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-
kevin86
- 1,5 bar

- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
-
Kontakt:
Legg inn
av kevin86 » 10 sep 2006, 22:31
kevin86 skrev:Jeg har standar resirk. dump ventil og open air kit.
Jeg får jo litt lyd, men blir den lyden noe annerledes hvis jeg bytter til f.eks TurboXS?
Hva blir forskjellen mellom dissa?

Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID