Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 10 sep 2006, 21:45
Tenkte å ta en kjapp liten motorrenovering en gang i fremtiden. Skal ha ut motoren da jeg skal bytte girkasse og tenkte at det kansje var like greit å gjøre litt andre småting også når jeg først har den ute. Spørsmålet er vel egentlig hva.. Blokka har gått +-270 000. Vet ikke helt hvor flink tidligere eier har vert med oljeskift

Og toppen har snurra usle 130 000

Er det noe dere anbefaler at jeg gjør når jeg allikevel har motoren ute? som Bytte stempelringer osv? Har ikke så mye peiling på det som er inni blokka akkurat
Og over på noe annet, noen anbefaliger på ting jeg bør gjøre med en girkasse sånn før jeg setter den sammen?
-
Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Trond N47 » 11 sep 2006, 11:52
Bytte kamkjedesats er vel en grei jobb når motoren er ute. Ellers er det ikke mye som trenger å byttes.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 11 sep 2006, 13:39
eeh.. når du først piller den i fra hverandre, så bytter du følgende..
rammelager,
rådelager,
axial lager,
stempelringer, også tar du å bytter hele
"camkjedesettet"(trenger egentlig ikke bytte #2 og #7, bare hvis de er slitte) Hvis du bytter ringene, så må du ta en GOD titt på stempelene etter sprekker.. fant en del sprekker i mine

mellom stempelringene. Da må disse byttes og blokka eventuellt borres, hvis det viser seg at veggene er ovale(må ikke, men er lurt)..
Sist redigert av
Pål N526 den 12 sep 2006, 11:41, redigert 1 gang totalt.
-
Kjetiln122
- 1,5 bar

- Innlegg: 440
- Registrert: 27 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N122
- Navn: Kjetil Finstad
- Bil: Saab CX, 99, 900, 900, 9-3
- Sted: Ås
Legg inn
av Kjetiln122 » 11 sep 2006, 16:41
Bør mann ikke bytte pakninger rundt ventilene også???
Saab 9-3 2008
Saab 900 set 1994
Saab 900 t16 1987
Saab 99GL Custom 1980 t16
Saab CX 1974
-
Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Legg inn
av Surbotaab N369 » 11 sep 2006, 20:12
Bytt det som datapaal sier, samt at jeg ville vurdere å bytte stempler event borra blokka.... Hør med ett lokalt motorfirma event mål stempler-syl om det er ovalt\tønneforma....
Ellers så ville jeg oxo ha bytta ventiltetningene som det ble nevnt her samt å sjekka klaringa på oljepumpa osv... Og det hadde ikke vært feil å syrevaska blokka for å få ut all koks ol som kan ligge i kanaler osv...