Motorrenovering :D

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Motorrenovering :D

Legg inn av Ottar N398 » 10 sep 2006, 21:45

Tenkte å ta en kjapp liten motorrenovering en gang i fremtiden. Skal ha ut motoren da jeg skal bytte girkasse og tenkte at det kansje var like greit å gjøre litt andre småting også når jeg først har den ute. Spørsmålet er vel egentlig hva.. Blokka har gått +-270 000. Vet ikke helt hvor flink tidligere eier har vert med oljeskift :P Og toppen har snurra usle 130 000 :wink: Er det noe dere anbefaler at jeg gjør når jeg allikevel har motoren ute? som Bytte stempelringer osv? Har ikke så mye peiling på det som er inni blokka akkurat :roll:
Og over på noe annet, noen anbefaliger på ting jeg bør gjøre med en girkasse sånn før jeg setter den sammen?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 11 sep 2006, 11:52

Bytte kamkjedesats er vel en grei jobb når motoren er ute. Ellers er det ikke mye som trenger å byttes.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 11 sep 2006, 13:39

eeh.. når du først piller den i fra hverandre, så bytter du følgende..
rammelager, rådelager, axial lager, stempelringer, også tar du å bytter hele "camkjedesettet"(trenger egentlig ikke bytte #2 og #7, bare hvis de er slitte) Hvis du bytter ringene, så må du ta en GOD titt på stempelene etter sprekker.. fant en del sprekker i mine :lol: mellom stempelringene. Da må disse byttes og blokka eventuellt borres, hvis det viser seg at veggene er ovale(må ikke, men er lurt)..
Sist redigert av Pål N526 den 12 sep 2006, 11:41, redigert 1 gang totalt.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Kjetiln122
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 440
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N122
Navn: Kjetil Finstad
Bil: Saab CX, 99, 900, 900, 9-3
Sted: Ås

Legg inn av Kjetiln122 » 11 sep 2006, 16:41

Bør mann ikke bytte pakninger rundt ventilene også???
Saab 9-3 2008
Saab 900 set 1994
Saab 900 t16 1987
Saab 99GL Custom 1980 t16
Saab CX 1974

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 11 sep 2006, 20:12

Bytt det som datapaal sier, samt at jeg ville vurdere å bytte stempler event borra blokka.... Hør med ett lokalt motorfirma event mål stempler-syl om det er ovalt\tønneforma....

Ellers så ville jeg oxo ha bytta ventiltetningene som det ble nevnt her samt å sjekka klaringa på oljepumpa osv... Og det hadde ikke vært feil å syrevaska blokka for å få ut all koks ol som kan ligge i kanaler osv...

Svar