Hva er symptomene på gåen toppakning OG9-3?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
KarsteN536
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 673
Registrert: 13 aug 2005, 01:00
Sted: Bergen
Kontakt:

Hva er symptomene på gåen toppakning OG9-3?

Legg inn av KarsteN536 » 10 sep 2006, 21:11

Jeg har en mistanke om at toppakningen er på vei til å takke for seg. Det er en T7 som har rullet 145000km.

Den bruker kjølevæske. Og ryker grått/blått eksos ved start. Det lukter svidd kjølevæske ved aktiv kjøring.

Hvilke øvrige symptomer skal jeg se etter? Jeg er ingen mekaniker og har vanskelig å finne ut av dette.

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 10 sep 2006, 21:48

Høres ut som om det er gåen toppakning ja.. Skjekk peilepinnen din også.. Er olja grå? (vann i olja)
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 11 sep 2006, 11:17

Du har alle symptomene på på en gåen toppakning ja.

Kom deg på nærmeste verksted og si de skal bytte den. Eller om du er litt nevenyttig av deg, så kan du gjøre det selv :)
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
KarsteN536
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 673
Registrert: 13 aug 2005, 01:00
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av KarsteN536 » 11 sep 2006, 16:58

Jeg har kjørt med den en stund med slike symptomene. Hva er faren? Kun søl og spetakkel, eller enda verre...?

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 11 sep 2006, 19:34

ta av toppdekselet og ettertrekk toppen,den letteste og billigaste måten og fikse feilen på.Blårøyken skyldes ikke modifisert oljeutlufting eller begynnende defekt turbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 sep 2006, 19:47

saab9000aero skrev:ta av toppdekselet og ettertrekk toppen,den letteste og billigaste måten og fikse feilen på.Blårøyken skyldes ikke modifisert oljeutlufting eller begynnende defekt turbo
Det er verdt et forsøk. Se FAQ.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
KarsteN536
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 673
Registrert: 13 aug 2005, 01:00
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av KarsteN536 » 11 sep 2006, 20:17

saab9000aero skrev:ta av toppdekselet og ettertrekk toppen,den letteste og billigaste måten og fikse feilen på.Blårøyken skyldes ikke modifisert oljeutlufting eller begynnende defekt turbo
Glimrende. Jeg prøver FAQ som Ingvar har lagt ut. Jeg bør nesten klare dette med mine 10 tommeltotter

Brukeravatar
KarsteN536
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 673
Registrert: 13 aug 2005, 01:00
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av KarsteN536 » 11 sep 2006, 20:27

Bilde

Hvor store er hodene på disse boltene? 18" 19"?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 sep 2006, 20:52

13mm
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 11 sep 2006, 21:54

kan nesten garantere at den fremre bolten på gearkasse siden er løs.skal trekkes ved kald motor.løsne en og en bolt og trekk de med 80 NM,og tilslutt 90 grader tilslutt

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 12 sep 2006, 11:11

saab9000aero skrev:kan nesten garantere at den fremre bolten på gearkasse siden er løs.skal trekkes ved kald motor.løsne en og en bolt og trekk de med 80 NM,og tilslutt 90 grader tilslutt
Momentet kommer an på type bolt. Igjen, se FAQ.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 12 sep 2006, 11:25

Ikke overtrekk.. På ng 900 s så er det 40nm , 60nm og 90° i følge de NYE dataene!
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
KarsteN536
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 673
Registrert: 13 aug 2005, 01:00
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av KarsteN536 » 13 sep 2006, 12:23

saab9000aero skrev:ta av toppdekselet og ettertrekk toppen,den letteste og billigaste måten og fikse feilen på.Blårøyken skyldes ikke modifisert oljeutlufting eller begynnende defekt turbo
Jeg har fått av dekselet/toppdekselet men får ikke løftet den av selve toppen. Noen tips? Jeg vil nødig begynne med meisel og hammer.

Brukeravatar
KarsteN536
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 673
Registrert: 13 aug 2005, 01:00
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av KarsteN536 » 13 sep 2006, 18:50

Bump.

Haster litt... Noen med gode tips for å få topplokket/dekselet av?

Det er dette jeg mener.
Bilde

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 sep 2006, 18:52

Toppdekselet går lett ifrå når du har løsna alle skruane. Ta av DI-kasetten og løys skruane som sit under den også :)

Svar