Løsne skrue på gearstaget

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Løsne skrue på gearstaget

Legg inn av Henrik N449 » 09 sep 2006, 15:18

den sitter jo BOM fast!
Har spurt om tips fra alex, og han sier jeg kan løsne staget et annet sted, hvor det er klips, men skjønner ikke hvor og vil ikke plage han mer:P
Noen som har tips om å få av denne skruen?
Den skal visst være konet, og av en eller annen idiotisk grunn er skruehodet helt rundt,
så jeg får ikke løsnet den med skiftenøkkel eller skralle.
Gjengene og mutteren er helt ødelagt, så vil bare få den bort,
kunne kappet den av, men da sitter den vel fortsatt fast inni staget.
vil heller ikke banke for mye på dette staget, selvom jeg har banket nok til å skjønne at jeg må ty til andre metoder.
har også prøvd svæær rørlegger tang, tvinge, og rørleggertang som klemmes av tvinge...
den sitter fast :D

setter pris på all hjelp!

det er en 85mod 900turbo
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 09 sep 2006, 15:26

skal jo sitte en sånn klemmekobling på den litt lengere mot torpedoveggen.. løsne på den, så får du det fra hverandre..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 09 sep 2006, 17:23

Hvis du har fått av muttera er det bare å ta en dor og en litt stor hammer og slå på skruen hardt fra undersiden. Du må ha noen som holder mot akslingen fra oversiden med mothold. Ny pinne med mutter koster vel 30-50 kroner hos Saab og dette er forbruk når man har ut motor og kasse
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 09 sep 2006, 17:24

det er enten rå makt eller flax som skal til for å løsne den bolten....


Det skal sitte en klemme lenger innover mot torpedoen ja... (samme prinsippet som ei klemme på ett eksosannleg...)

men når du endelig får ut bolten så er det beste og borre opp hullet og sette inn en vanlig bolt der isteden... for det plager å bli slakk der...

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 09 sep 2006, 17:43

Legg inn 4 gear (da ser du klemma) løsne den, og gi gearspaken ett rapp mot 3 gear, da løsner klemma.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Re: Løsne skrue på gearstaget

Legg inn av zero900t » 09 sep 2006, 21:37

Henrik N449 skrev:den sitter jo BOM fast!
Har spurt om tips fra alex, og han sier jeg kan løsne staget et annet sted, hvor det er klips, men skjønner ikke hvor og vil ikke plage han mer:P
Noen som har tips om å få av denne skruen?
Den skal visst være konet, og av en eller annen idiotisk grunn er skruehodet helt rundt,
så jeg får ikke løsnet den med skiftenøkkel eller skralle.
Gjengene og mutteren er helt ødelagt, så vil bare få den bort,
kunne kappet den av, men da sitter den vel fortsatt fast inni staget.
vil heller ikke banke for mye på dette staget, selvom jeg har banket nok til å skjønne at jeg må ty til andre metoder.
har også prøvd svæær rørlegger tang, tvinge, og rørleggertang som klemmes av tvinge...
den sitter fast :D

setter pris på all hjelp!

det er en 85mod 900turbo
Sleit med det samma selv når jeg skulle ha ut en t16 motor fra en 86mod, ble til slutt så forbanna at jeg løfta motoren opp fra fremre mororfeste, gikk amokk med vinkelsliper for å få vekk det feste(skulle jo bare vrake den bilen alikevell) også dro jeg bare motoren ut med hele den girpinnen.... he he he :lol:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 10 sep 2006, 01:19

gul900_N169 skrev:Legg inn 4 gear (da ser du klemma) løsne den, og gi gearspaken ett rapp mot 3 gear, da løsner klemma.
:O må prøves!

zero9000t: du er ingen inspirasjonskilde for øyeblikket:P hehe
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 10 sep 2006, 11:02

Henrik N449 skrev:
zero9000t: du er ingen inspirasjonskilde for øyeblikket:P hehe

Det hadde jeg da ikke regna med heller... måtte bare si no her for husker at det var et H****** selv med motoren ute, men du får ha lykke til... :D
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 10 sep 2006, 11:09

Ja, som det sies her - gir litt frem og tilbake! :D Jeg hadde samme problemet, jeg klarte ikke å slå ut den der "konpinnen", men da jeg flyttet litt på girspaken fant jeg et annet sted jeg kunne løse overføringen :)

Lykke til!

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 11 sep 2006, 20:34

æsj, hadde jeg bare visst at det var så simpelt!
jaja, det var visst ikke noe værre enn Ronny her forklarte,
og dette problemet har jeg stått stille med ALT for lenge!
takk for hjelp :)
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 12 sep 2006, 18:33

har prøvd å få ut pinne jeg også!
uten hell :twisted:

ny pinne kostet 106,- hos saab :D
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 13 sep 2006, 21:16

pinnen kan nå offisielt nå suge seg selv... fikk av klemma

men, jeg kappa av nedre del av pinnen, der mutteren sitter, så den sitter kant-i-kant med staget.
den sitter jo helt jævlig godt, men er det fortsatt nødvendig å få den ut og bytte?
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 13 sep 2006, 22:13

Nå er det jammen lenge siden jeg har skrevet noe her. Men fordelen med å ta ut pinnen i steden for å løse klemmen, er at en da slipper å justere inn gear-overføringen igjen. Det er ikke spesielt vanskelig, men en må vite hvordan det gjøres, og så er det vekk med tepper og evt. seter...

Anders

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 14 sep 2006, 00:34

er bare å se etter de gamle merkene på staget, så blir detsånn høveligrett:p
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 14 sep 2006, 10:06

Henrik N449 skrev:pinnen kan nå offisielt nå suge seg selv... fikk av klemma

men, jeg kappa av nedre del av pinnen, der mutteren sitter, så den sitter kant-i-kant med staget.
den sitter jo helt jævlig godt, men er det fortsatt nødvendig å få den ut og bytte?
Går an å borre ut og montere en bolt istedet om man ikke får den ut, kan sitte som støpt den ja.. Ang justering av gearet i etterkant pleier jeg å passe på at 4 gear ligger inne når motoren heises inn+ gearspaken i 3 girs posisjon. Da er det bare å skyve gearspaken frem og inn på staget til man har 4 gears posisjon på spaken, og skru fast. Har sikker gjort dette >10 ganger og det fungerer fint.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Svar