1.8 = 2.0 ?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

1.8 = 2.0 ?

Legg inn av Eirik N396 » 18 sep 2006, 14:04

Jeg har notert meg at det sies 1.8-motoren (på 9-3?) egentlig er en 2.0. Kan noen utdype dette? :)

Brukeravatar
Cato N698
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 998
Registrert: 31 mai 2006, 08:07
Sted: Hamar
Kontakt:

Legg inn av Cato N698 » 18 sep 2006, 14:05

Det stemmer :)
Hvorfor vet jeg ikke, er vel for å ha et billigere motoralternativ
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;

Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 18 sep 2006, 14:08

Jeg lurte på om det kanskje er et spørsmål om avgifter. Altså at det er billigere å registrere en 1.8, om den offisielt heter det. Kanskje jeg har misforstått?

Hva er egentlig motorvolumet på denne "1.8" ? (på og900 er vel 2.0 = 1985 cm3)

Brukeravatar
Cato N698
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 998
Registrert: 31 mai 2006, 08:07
Sted: Hamar
Kontakt:

Legg inn av Cato N698 » 18 sep 2006, 14:10

ja, det blir jo en billigere bil hvis man velger den utgaven ( 1,8 ) med mindre HK.

Men det er en toliter som kalles 1,8
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;

Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682

Liik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 30 jun 2006, 17:34

Legg inn av Liik » 18 sep 2006, 14:15

det var jo genialt :D

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 18 sep 2006, 14:51

Det må sies at 1.8i er 1.8 liter og 1.8t er 2.0. Hvorfor de valgte å kalle den 1.8t aner jeg ikke, jeg synes de kunne kalt dem 2.0t og 2.0T. 1.8t er jo direkte misvisende
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 18 sep 2006, 14:54

lie_N509 skrev:Hvorfor de valgte å kalle den 1.8t aner jeg ikke, jeg synes de kunne kalt dem 2.0t og 2.0T. 1.8t er jo direkte misvisende
Jeg må si meg enig meg enig i det.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 18 sep 2006, 15:17

1,8t ser billigere ut, dvs nok en grunn til å kjøpe 2,0t. I utgangspunktet er det jo samme motor.

Har ingenting med avgifter å gjøre uansett hva den heter, er jo motorvolumet i vognkortet som teller, og der er det ingen forskjell mellom 1,8t og 2,0t.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 18 sep 2006, 15:25

Hvilke motoralternativer fins på ng9-3 egentlig? Fins noe som heter 2.0t ? Og hva er volum på denne isåfall?

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 18 sep 2006, 15:33

1.8i 122 hk
1.8t 150hk
2.0t 175 hk
2.0T 210 hk (tidligere aero)
2.8 V6 250 hk (aero)
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 18 sep 2006, 15:34

Alt unntatt 1,8i og V6 er 2 liter.l
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 18 sep 2006, 15:42

Men jeg skjønner ikke greia med å selge en 2 liter som en 1,8liter ? Det må vel kalles juks ?
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 18 sep 2006, 15:55

TurboLars N383 skrev:Men jeg skjønner ikke greia med å selge en 2 liter som en 1,8liter ? Det må vel kalles juks ?
Eg tippar det er for å symbolisere at det er billigaste turbomotoren.
Bilane vert registert inn som eit 2-liter, so det einaste jukset er at kundane vert positivt overraska over meir slagvolum, for den har som sagt den same boringa som storebrødrene 2.0t og 2.0T. ;)

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 18 sep 2006, 15:58

Men er den billigere med tanke på avgifter å sånn ?
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 18 sep 2006, 16:00

TurboLars N383 skrev:Men er den billigere med tanke på avgifter å sånn ?
Ja.
Sidan bilen har 150hk i 1.8t-en (2.0) kontra 175hk i 2.0t sparer en nokre kroner i hk-avgift.

Svar