Skumle sider ved 9-3 1,8t automatgir ?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

aroolsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 17 sep 2006, 18:03

Skumle sider ved 9-3 1,8t automatgir ?

Legg inn av aroolsen » 17 sep 2006, 19:14

Heeei

Vurderer kjøp av en 9-3 1,8t vector 2004mod, 1gangs reg. des 2003
Er automatgir.og sånn giring på rattet.

Lurer bare på om det er noe typisk feil med disse? Blir jo så skeptisk etter å ha lest om en del dårlige erfaringer med 9-5...smøring av motor ellerno?

jaja...fint om dere kunne komme med noen kritiske kommentarer.

På forhånd takk! :D

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 17 sep 2006, 20:46

Har ikke så veldig mye på komme med, men det er ikke samme motor i den 9-3`en og 9-5..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 17 sep 2006, 21:31

Det er T7 i 9-5 og T8 i ng9-3. Og motoren er ikke lik, som Fresh sier.

Men lytt etter knirking og irriterende lyder!

Ellers er det en meget god bil, selv med 1,8t (2 liter) er den rask nok (men vurder trim, du får en ny bil!), med en meget lineær motorkarakteristikk. Den er med andre ord raskere enn den virker, jeg fikk iallfall en overraskelse første gang jeg kjørte den. Koste meg på en svingete vei, og så på nåla.. gikk mye fortere enn jeg trodde!

At Saab-organisasjonen har et kundebehandlingsproblem er en annen sak... Med så ny bil har du jo fortsatt garanti og får sikkert med den å gjøre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

aroolsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 17 sep 2006, 18:03

Legg inn av aroolsen » 17 sep 2006, 22:54

takker for svar :)

er bare så veldig usikker.. tenker på en toyota avensis også. er vel omtrent problemfri... men er jo ikke halvparten så pen som en 9-3 :(

hmhm...elle melle.. driftssikker <> skjønnhet ? :roll:

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 17 sep 2006, 23:06

Jeg tror du allerede vet svaret på ditt valg!
Du skal være hjerlig velkommen i klubben vår :D
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 18 sep 2006, 09:27

Grunnen til at alle tror Toyota er så driftssikker, er at de bytter slitedeler og andre ting som har gitt opp på service. Derfor er servicene hos Toyota så dyre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 18 sep 2006, 11:11

VTT motorene til Toyota raser som bare det!

Står mange trekasser med byttemotorer utenfor ethvert Toyota verksted...

Nei, selv solen har flekker!

Toyota er en kvalitetsbil, men såååååååååååå kjedelig!

Saab har tross alt sjel, og kvaliteten er bra!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

aroolsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 17 sep 2006, 18:03

Legg inn av aroolsen » 18 sep 2006, 15:49

joda..enig...saab hadde jo et bra rykte..driftsikker og gode ting... og 9-3 er jo balsam for mine øyne :shock: ---men..med tanke på at det står en opel-motor i den får det meg til å bli....skeptisk. Opel og verkstedet deres (som har saab her i distriktet) har ikke akkurat et bra rykte....i motsetning til toyota-verkstedet her..som har et veldig bra rykte.

Har prøvd 9-3.. fin opplevelse :)
så...må vel bare få prøvd en avensis.. og da blir vel valget enkelt...
får jeg håpe :twisted:

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 18 sep 2006, 15:59

Ingvar N629 skrev:Grunnen til at alle tror Toyota er så driftssikker, er at de bytter slitedeler og andre ting som har gitt opp på service. Derfor er servicene hos Toyota så dyre.
Ikkje berre det, Toyota-verksteda er flinke til å ta garanti/tilbakekallingsarbeid på servicane, ergo vert ikkje kundane ikkje innkalla ens ærend for å rette opp produksjonsfeil. Dei får då ei oppfattning av bilane har lite feil sidan dei aldri høyrer noko om delene som er bytta.

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 21 sep 2006, 10:35

aroolsen skrev:joda..enig...saab hadde jo et bra rykte..driftsikker og gode ting... og 9-3 er jo balsam for mine øyne :shock: ---men..med tanke på at det står en opel-motor i den får det meg til å bli....skeptisk. Opel og verkstedet deres (som har saab her i distriktet) har ikke akkurat et bra rykte....i motsetning til toyota-verkstedet her..som har et veldig bra rykte.

Har prøvd 9-3.. fin opplevelse :)
så...må vel bare få prøvd en avensis.. og da blir vel valget enkelt...
får jeg håpe :twisted:
Er IKKE en Opel motor! :x Det bør vel heller kalles en GM motor, men den er utstyrt med Saab Trionic 8, som kanskje er verdens beste styresystem i vanlig personbil, dette er svenskt, og kommer ikke fra Opel eller noe annen GM produsent.. Drit i hvor blokka er støpt, T7 motorene var støpt i sverige, det hjalp jo lite når det var en feil i en annen del av konstruksjonen.. :roll:
9-3 er en flott bil, det er problemer med ALLE biler i en viss grad, tviler på om du får mindre problemer med en Toita... Såg forresten 2 Toita-biler, 2 Bayere og 1 Opel på bergingsbil i løpet av 1 helg i sommer, Kr.sund- Bø-Kr.sund. :D :wink:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

aroolsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 17 sep 2006, 18:03

Legg inn av aroolsen » 25 sep 2006, 15:32


colombo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 302
Registrert: 19 aug 2005, 20:16

Legg inn av colombo » 25 sep 2006, 18:05

Jeg kjører en 2003 Arc 1,8t Sentronic, og har litt erfaringer med dette. Kassen girer mykt og pent, men kan føles litt seig ved kjøring i "auto" modus. I "M" så er den mye mer direkte, og har også ganske mye bremsevirkning, som er en fordel i unnabakker. Men ikke forvent lynraske skift i F1 stil, kassen må "tenke litt" for hvert skift, og dette kan føles litt tregt ut. Med litt øving er ikke dette noe problem.

Det er få mekaniske problemer med disse kassene, det mest alvorlige er en god del havarier som skyldes at frostvæske slipper inn i giroljen og forårsaker full havari. Problemet ligger i oljekjøleren for girkassen, og visstnok gjaldt dette først og fremst de første bilene. Om du kjøper brukt bør du be om en sjekk av oljen, samt grundig dokumentasjon av evt problemer med girkassen.

Oljen kan sjekkes lett ved å la den stå over natta, da vil man lett se om det finnes frostvæske i oljen. De skiller seg nemlig når oljen står.

Det er også skiftet en og annen kontrollmodul etter feilmeldinger og den nokså vanlige "2. til 3. sluringen", og som regel forsvinner trøbbelet med dette.

aroolsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 17 sep 2006, 18:03

Legg inn av aroolsen » 25 sep 2006, 20:35

hm ok.. hvordan får jeg praktisk sett om det er kjølevæske i olja? (er revisor...ikke mekaniker :lol: )
feilmeldinger får jeg vel bare ta som det kommer..

skal gi bud på bilen i morgen..så får vi se om jeg er en lykkelig saab-eier utpå ettermiddagen 8)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 25 sep 2006, 20:37

aroolsen skrev:hm ok.. hvordan får jeg praktisk sett om det er kjølevæske i olja? (er revisor...ikke mekaniker :lol: )
feilmeldinger får jeg vel bare ta som det kommer..
Vatn/Kjøleveske i oljen ser du lettast med at olja vert kvit, lignar i konsistensen mest på majones.

aroolsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 17 sep 2006, 18:03

Legg inn av aroolsen » 25 sep 2006, 22:08

okai...får sette den inn på verksted for full gjennomgang :twisted:

vet dere om det er no linjeutgang på de orginalspillerne...sånn at jeg får kobla til en aktiv-pioneer-sub?

Svar