Bytte eksos - droppe kat?
Moderator: Moderatorer
Kjøp en billig cat (evnt den gamle?) og få en kompis til å sveise på rør slik at den passer overens med det lange (sikkert 3") røret du vil ha etter downpipe. Sett den på ved kontroll, ta den av etterpå.
Saab 9000 2.0 T16
http://www.garaget.org/?car=35832
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Miljøsvin! Sett på en racekatalysator, så får du både bra flow og avgassrensing!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Hehe! Neida, jeg kjører med standard eksos og cat på min 88' 9K T16 så ingen grunn til å si det. Men, han lurte vel på om han skulle droppe tanken? Er ikke racecats forferdelig dyre da?
Saab 9000 2.0 T16
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Han lurte på om han skulle droppe tanken om å ta bort katalysatoren. Og det synes jeg han skal! En racekatalysator koster mer enn en vanlig, men å kjøpe en original kat hos Saab er ikke billig det heller.. Dessuten koster det å ha rask bil, og har du ikke råd eller prioriterer annerledes, er ikke alternativet å gjøre det halvveis, da lar du det være. Og å erstatte katalysatoren med et rakrør er definitivt en halvveis løsning.
Diskusjoner om å fjerne avgassrensing er det egentlig litt teit å ha på et åpent forum spør du meg. Ingen grunn til å la miljøfolket få vann på mølla. Nei, la katalysatoren sitte, eller sett inn en racekat.
Det er vel også mulig å klemme ut de få hestene du vinner på å bytte ut katalysatoren på en annen måte...
Diskusjoner om å fjerne avgassrensing er det egentlig litt teit å ha på et åpent forum spør du meg. Ingen grunn til å la miljøfolket få vann på mølla. Nei, la katalysatoren sitte, eller sett inn en racekat.
Det er vel også mulig å klemme ut de få hestene du vinner på å bytte ut katalysatoren på en annen måte...
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Enig med Ingvar, dessuten tviler jeg på at bilen går gjennom en Eu-kontroll uten cat.
Racecat er ikke så veldig dyr faktisk, kan jo også se på priser på sportcat, som er noe rimeligere. Store sjanser for at begge er rimeligere enn original...
Pass bare på at software blir oppdatert også, sånn at ting stemmer overens 
Racecat er ikke så veldig dyr faktisk, kan jo også se på priser på sportcat, som er noe rimeligere. Store sjanser for at begge er rimeligere enn original...

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01

- Gunnar N326
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Blir trimprat dette her..
Dersom du hadde steg1 fra før, dvs. oppgraderingsboks, og kun brukte den og event sportluftfilter, så hadde du steg1.
Steg2 innebærer vanligvis oppgradering til sporteksos halvsats, dvs. fra cat og bakover. Dette gir deg noe bedre respons og lavere mottrykk i eksosanlegget.
Ved å bytte hele anlegget så har du forandret så mye på parameterene når det gjelder motorens "utpust" at det opprinnelige programmet(som er laget for steg1, med originalt anlegg) ikke lenger operer med riktige tidspunkt for tenning og riktig bensinmengde, for motoren "puster" lettere!
Det fører til økt risiko for overoppheting og dertil følgende motorskade
.... TT, Anders, og Utengen, hjelp meg litt her, håper dette ble sånn noenlunde riktig skrevet..
Uanset: Hør med de som har levert chipen din, hva de anbefaler til din programvare, store sjanser for at de sier noe lignende. 
Dersom du hadde steg1 fra før, dvs. oppgraderingsboks, og kun brukte den og event sportluftfilter, så hadde du steg1.
Steg2 innebærer vanligvis oppgradering til sporteksos halvsats, dvs. fra cat og bakover. Dette gir deg noe bedre respons og lavere mottrykk i eksosanlegget.
Ved å bytte hele anlegget så har du forandret så mye på parameterene når det gjelder motorens "utpust" at det opprinnelige programmet(som er laget for steg1, med originalt anlegg) ikke lenger operer med riktige tidspunkt for tenning og riktig bensinmengde, for motoren "puster" lettere!
Det fører til økt risiko for overoppheting og dertil følgende motorskade

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01

Flott at det ennå fins gode saaber (min T16 1990) uten kat. Min T16 med Lucas CU 14 er vel blant de siste modellene uten kat, såvidt jeg vet.
Kan ikke akkurat si at jeg savner kat på bilen, den mister jo effekt på det, og det blir dyrere å skifte.
Så slipper jeg ihvertfall å tenke på dette.
(Bil uten kat originalt slipper jo å ettermontere, heldigvis)
Kan ikke akkurat si at jeg savner kat på bilen, den mister jo effekt på det, og det blir dyrere å skifte.
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Hm? Er du sikker på det? Jeg trodde ganske bestemt at kravet kom i 1989. (Og jeg hadde ikke på min -88, men min kamerat hadde på sin -89, så det støtter vel "teorien")Aero1990 skrev:Flott at det ennå fins gode saaber (min T16 1990) uten kat.
EDIT: Fant igjen det jeg har lest tidligere.
http://www.vegvesen.no/sikkerbil/miljo_1.stm
http://www.bellona.no/norwegian_import_ ... 2-11/18081Bensinbiler som er solgt nye i Norge etter 1. januar 1989, har katalysator
I Norge har man lenge stilt krav til utslipp fra kjøretøy. I 1989 førte kravene til at bilene ble utstyrt med katalysator
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Den bilen har katalysator!Aero1990 skrev:Flott at det ennå fins gode saaber (min T16 1990) uten kat. Min T16 med Lucas CU 14 er vel blant de siste modellene uten kat, såvidt jeg vet.
Min 900 Aero T16 har ikke katalysator!
Den er en 1990-modell med Lucas CU14, at det er en 1990-modell fremgår av chassisnummeret, den er forøvrig registrert første gang i februar 1991. Bilen er importert fra Italia i år 2000, ikke av meg men den tidligere eier. Det er vel dette som er årsaken til at den ikke har kat.
Hvordan det blir i forhold til norske regler, er jeg ikke sikker på, men alle papirer på bilen er i orden, og bilen fikk heller ikke problemer på siste EU-kontroll på merkeversted i Bergen. Har aldri bekymret meg for at det ikke er kat på bilen. Kommer heller ikke til å montere det hvis jeg ikke blir nødt.
Når det gjelder original effekt på bilen (nå har jeg chipet bilen m.m.), står det 132 kW i det norske vognkortet. Dette syns jeg er litt merkelig, siden det "vanlige" for disse motorene er 129 kW. Men dette er vel pga at bilen er fra utlandet.
Ellers er det ikke stort som skiller bilen fra de norske/nordiske. En forskjell, er at det var termostat på 82 grader på bilen, det gjorde at den ikke ble like varm som de nordiske, og jeg byttet til nordisk 89 grader en stund etter at jeg kjøpte bilen, da ble det bedre varme i bilen. AC er det også på bilen, sikkert nødvendig i Italia, men det er det jo på alle Aero av denne type.
Forresten er rutene veldig mørke/sotet på bilen. Vet ikke om det er helt etter de norske reglene heller, men de sa ikke noe på dette heller på EU-kontrollen.
Ellers er det ikke et fnugg av rust på bilen, det var hovedårsaken til at jeg kjøpte bilen, dette har ganske sikkert sin forklaring med at bilen har hatt glede av et langt gunstigere klima enn det norske i sin barndom. Nå er bilen til de grader satt inn med tectyl, så jeg regner med den holder lenge også i det norske klima. Min forrige bil, en 900 turbo T8 1986mod, var kjørt i Bergen hele tiden, den var i utmerket teknisk stand, men dessverre ble den oppspist av rust, og da jeg skulle ha en nyere bil, visste jeg godt hva jeg skulle se etter for å si det sånn.
Hvis noen fremdeles tviler på om bilen er uten kat, kan de gjerne komme og se, jeg har vært under bilen såpass mange ganger og sett at den ikke har det. Jeg har ikke gjort noe som helst med eksosanlegget. Selvfølgelig kan bilen originalt vært med kat, og tidligere eier ha satt på et anlegg uten, men jeg tror helts den aldri har hatt kat.
Den er en 1990-modell med Lucas CU14, at det er en 1990-modell fremgår av chassisnummeret, den er forøvrig registrert første gang i februar 1991. Bilen er importert fra Italia i år 2000, ikke av meg men den tidligere eier. Det er vel dette som er årsaken til at den ikke har kat.
Hvordan det blir i forhold til norske regler, er jeg ikke sikker på, men alle papirer på bilen er i orden, og bilen fikk heller ikke problemer på siste EU-kontroll på merkeversted i Bergen. Har aldri bekymret meg for at det ikke er kat på bilen. Kommer heller ikke til å montere det hvis jeg ikke blir nødt.
Når det gjelder original effekt på bilen (nå har jeg chipet bilen m.m.), står det 132 kW i det norske vognkortet. Dette syns jeg er litt merkelig, siden det "vanlige" for disse motorene er 129 kW. Men dette er vel pga at bilen er fra utlandet.
Ellers er det ikke stort som skiller bilen fra de norske/nordiske. En forskjell, er at det var termostat på 82 grader på bilen, det gjorde at den ikke ble like varm som de nordiske, og jeg byttet til nordisk 89 grader en stund etter at jeg kjøpte bilen, da ble det bedre varme i bilen. AC er det også på bilen, sikkert nødvendig i Italia, men det er det jo på alle Aero av denne type.
Forresten er rutene veldig mørke/sotet på bilen. Vet ikke om det er helt etter de norske reglene heller, men de sa ikke noe på dette heller på EU-kontrollen.
Ellers er det ikke et fnugg av rust på bilen, det var hovedårsaken til at jeg kjøpte bilen, dette har ganske sikkert sin forklaring med at bilen har hatt glede av et langt gunstigere klima enn det norske i sin barndom. Nå er bilen til de grader satt inn med tectyl, så jeg regner med den holder lenge også i det norske klima. Min forrige bil, en 900 turbo T8 1986mod, var kjørt i Bergen hele tiden, den var i utmerket teknisk stand, men dessverre ble den oppspist av rust, og da jeg skulle ha en nyere bil, visste jeg godt hva jeg skulle se etter for å si det sånn.
Hvis noen fremdeles tviler på om bilen er uten kat, kan de gjerne komme og se, jeg har vært under bilen såpass mange ganger og sett at den ikke har det. Jeg har ikke gjort noe som helst med eksosanlegget. Selvfølgelig kan bilen originalt vært med kat, og tidligere eier ha satt på et anlegg uten, men jeg tror helts den aldri har hatt kat.