chiptrimme saaben

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Liik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 30 jun 2006, 17:34

chiptrimme saaben

Legg inn av Liik » 22 sep 2006, 22:55

da er det på tide å få chiptrimma saaben min :)
det er en t8 900 87, og skal gå for steg 1. den har troligvis ikke kat.

så jeg titta på speedparts og det er vel den ideelle plassen å få gjort dette på? 1350,- kr må jeg ut med, og da modifiserer de apc'n og slenger med ett luftfilter... men

er det noen her med erfaring fra dette? sender man da boksen til sverige? (norges side er nede), og tar dette lang tid?
hvordan skjer alt liksom :p
Sist redigert av Liik den 23 sep 2006, 11:34, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 23 sep 2006, 00:21

Du sender APCen til speedparts i norge, de sender den så til speedparts i sverige.
Der har de en heftig simulator som da sjekker at APCen er perfect. De gjør en heftig jobb og.
MEN
tar du en titt på http://www.900aero.com så ser du også at dette er noe du LETT kan gjøre selv om du kan håndtere en loddebolt.
Delene finner du på http://www.elfa.se, de har en norsk butikk og, og det koster bare 20 kr. å modde den da.
Finjusteringene må du ta selv, men det funker, tro meg, jeg gjorde det, og det ble heftig resultat.
Har forøvrig de pot-metrene, og den ene motstanden du trenger liggende, men dette er litt heftigere pot-meter, så de passer ikke inn i selve APC-boksen etterpå, men du kan trekke de inn i bilen, og justere selv etter hva du vil. Om du er interessert så selger jeg.. har kabel og for å legge det inn i bilen :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
WilliamN582
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 24 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: N582
Navn: William Olsen
Bil: Saab 9000 CSE TURBO
Sted: 2930 Bagn

Legg inn av WilliamN582 » 23 sep 2006, 01:37

noen som tar på seg å lodde min apc??
delebilen min var 99`%kjørbar da jeg demonterte den!! passer de overhverandre?!
Hardt arbeid skader ikke, men hvorfor ta risikoen
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)

member N582

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: chiptrimme saaben

Legg inn av Bent N208 » 23 sep 2006, 10:32

Liik skrev:da er det på tide å få chiptrimma saaben min :)
det er en v8 900 87, og skal gå for steg 1. den har troligvis ikke kat.

så jeg titta på speedparts og det er vel den ideelle plassen å få gjort dette på? 1350,- kr må jeg ut med, og da modifiserer de apc'n og slenger med ett luftfilter... men

er det noen her med erfaring fra dette? sender man da boksen til sverige? (norges side er nede), og tar dette lang tid?
hvordan skjer alt liksom :p
Hallo.

Dt tar ca 10 dager ifra vi mottar APC, vår side er oppe

http://www.speedpartsnorway.no/

Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 23 sep 2006, 10:44

ParADigM N558 skrev:Har forøvrig de pot-metrene, og den ene motstanden du trenger liggende, men dette er litt heftigere pot-meter, så de passer ikke inn i selve APC-boksen etterpå, men du kan trekke de inn i bilen, og justere selv etter hva du vil. Om du er interessert så selger jeg.. har kabel og for å legge det inn i bilen :)
Hva er egentlig disse pot'ene? leste inne på 900aero.com, men skjønte ikke den delen.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 23 sep 2006, 10:58

Liik skrev:da er det på tide å få chiptrimma saaben min :)
det er en v8 900 87
V8 ? En slik en ? :P
Bilde

Liik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 30 jun 2006, 17:34

Legg inn av Liik » 23 sep 2006, 11:23

skriveleif.. xD t8 t8 t8 t8 t8

Liik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 30 jun 2006, 17:34

Legg inn av Liik » 23 sep 2006, 11:33

This is only for hard-core people, and I don't recommend this. I've got a professional altered APC.
I TAKE NO RESPONSIBILITIES AT ALL..
såpass apc kunnskao har jeg ikke... ;)

men vil chipping til steg 1. gjøre noe forskjell på bensinforbruket på en t8 turbo? :?

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 23 sep 2006, 11:40

Liik skrev:
This is only for hard-core people, and I don't recommend this. I've got a professional altered APC.
I TAKE NO RESPONSIBILITIES AT ALL..
såpass apc kunnskao har jeg ikke... ;)

men vil chipping til steg 1. gjøre noe forskjell på bensinforbruket på en t8 turbo? :?
Hei...

Det å modde APC er ingen heksekunst... Men det som er mest arbeid er å stille den inn etterpå....

Liik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 30 jun 2006, 17:34

Legg inn av Liik » 23 sep 2006, 11:48

justeringsdelen jeg tenkte på .. har ikke utgangspunkt til det engang.. og siden jeg har den eneste turbosaaben i byen her, så er det lite til hjelp ... t.o.m ikke saab verksted her.. :|

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 23 sep 2006, 11:52

Liik skrev:justeringsdelen jeg tenkte på .. har ikke utgangspunkt til det engang.. og siden jeg har den eneste turbosaaben i byen her, så er det lite til hjelp ... t.o.m ikke saab verksted her.. :|
Hvor kommer du fra a? Skal ikke se bort fra at det bor noen kyndige medlemmer i samme området....

Liik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 30 jun 2006, 17:34

Legg inn av Liik » 23 sep 2006, 11:56

kristiansund.. :?

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 23 sep 2006, 12:08

Trimmen til Speedparts er billig, men Batteribøy er det som gir mest effekt for pengene!!

Som over, du får ferdig justert apc tilbake.

Jeg har "noen" timer med selvlodda boks, med påfølgende justeringsforsøk, ble aldri helt bra...

Ville nok gått for et motorbytte til T16 ja, lettere å trimme, går mye bedre og billigere...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Liik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 30 jun 2006, 17:34

Legg inn av Liik » 23 sep 2006, 13:52

men liker den enkle t8 motoren best... :D
definisjon av batteribøy? har ikke helt peiling på hva det er ..

jeg har det med å feile med ting, men av en eller annen grunn så greide å jeg å fikse en dodge ram som mange mente var et håpløst tilfelle.. *stolt*

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 23 sep 2006, 13:57

Liik skrev:definisjon av batteribøy? har ikke helt peiling på hva det er ..
Batteribøyen er et 3" rør som går fra turboen, og ned til resten av eksosen! :) Så om du monterer 3" eksos, uten batteribøy, har du en flaskehals fra turboen og ned til under bilen. Derfor er det lurt med batteribøy. (Husk at batteriet må flyttes for å få denne montert ;))

Svar