chiptrimme saaben

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Liik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 30 jun 2006, 17:34

Legg inn av Liik » 23 sep 2006, 14:07

det er der bagasjerommet kommer til? :D så om jeg fjerner reservedekket kan den kanskje romme nedi der.... etter jeg har sveisa det hullet som er der...*tenker*


et lite spørsmål... jeg ser at folk legger ut "intercooler til 16v 9000"... vil en slik intercooler passe til saab t8 900? tenker ikke størrelse, men type liksom... :roll:

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 23 sep 2006, 14:37

En hvilken som helst IC vil jo passe, om en ser bort fra størrelse :roll: Du kan sikkert søke litt på forumet og lese om dette. Var nettopp en tråd oppe. En 9000IC vil passe, men du må modifisere en god del, og kappe litt antakeligvis. (Pass på å få tak i IC av nye 9000-typen, med skrå anslutningar!)

Liik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 30 jun 2006, 17:34

Legg inn av Liik » 23 sep 2006, 16:02

sånn og forstå ja... blei forvirra når folk skriver ic til 16v.. forstår det slik at den er bygt tilpasset til 16vents..

men på den linken jeg fikk, så tok han karen og modda apc'n 1th steg til speedparts, men senere steg tok han selv, så får gjøre dette selv og sende apc'n til speedparts så jeg slipper å forville meg i justeringa.. :)

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 23 sep 2006, 17:26

Liik skrev:det er der bagasjerommet kommer til? :D så om jeg fjerner reservedekket kan den kanskje romme nedi der.... etter jeg har sveisa det hullet som er der...*tenker*


et lite spørsmål... jeg ser at folk legger ut "intercooler til 16v 9000"... vil en slik intercooler passe til saab t8 900? tenker ikke størrelse, men type liksom... :roll:
Kjøpte det minste stinger-batteriet.. ligger fint under plata i bagasjerommet uten å fjerne noe reservedekk.
Husk!! Blyakkumulatore (bilbatteri) utskiller KNALLGASS når de blir ladet, dvs. under kjøring osv.. Det er IKKE lurt med en knallgassgenerator i bilen.. kjøp syrefrie batterier.. som stinger-batterier etc.. ^^

Liik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 30 jun 2006, 17:34

Legg inn av Liik » 23 sep 2006, 20:11

Eirik N396 skrev:En hvilken som helst IC vil jo passe, om en ser bort fra størrelse :roll: Du kan sikkert søke litt på forumet og lese om dette. Var nettopp en tråd oppe. En 9000IC vil passe, men du må modifisere en god del, og kappe litt antakeligvis. (Pass på å få tak i IC av nye 9000-typen, med skrå anslutningar!)
vil en 9000 ic fra en 97 aero funke?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 23 sep 2006, 21:13

Liik skrev:
vil en 9000 ic fra en 97 aero funke?
Japp, dette er samme som den Eirik nevner
(Pass på å få tak i IC av nye 9000-typen, med skrå anslutningar!)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 23 sep 2006, 21:16

Liik skrev:
Eirik N396 skrev:En hvilken som helst IC vil jo passe, om en ser bort fra størrelse :roll: Du kan sikkert søke litt på forumet og lese om dette. Var nettopp en tråd oppe. En 9000IC vil passe, men du må modifisere en god del, og kappe litt antakeligvis. (Pass på å få tak i IC av nye 9000-typen, med skrå anslutningar!)
vil en 9000 ic fra en 97 aero funke?
Ja.

Når det gjelder modding av APC, så ligger det en veiledning under "FAQ generelt" som er enklere å forstå enn den på 900aero.com. Er ikke vanskelig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Liik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 30 jun 2006, 17:34

Legg inn av Liik » 23 sep 2006, 21:31

Tor N12 skrev:
Liik skrev:
vil en 9000 ic fra en 97 aero funke?
Japp, dette er samme som den Eirik nevner
(Pass på å få tak i IC av nye 9000-typen, med skrå anslutningar!)
da er jeg i mål der.. :D skal ordne modifiserte rør fra en forhandler her i byen... så gleder meg.. :D :D

Liik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 30 jun 2006, 17:34

Legg inn av Liik » 23 sep 2006, 21:34

Ja.

Når det gjelder modding av APC, så ligger det en veiledning under "FAQ generelt" som er enklere å forstå enn den på 900aero.com. Er ikke vanskelig.
men jeg har enda ikke fått inmeldingsting slik at jeg får meg inn dit... :?

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 24 sep 2006, 16:09

Husk!! Blyakkumulatore (bilbatteri) utskiller KNALLGASS når de blir ladet, dvs. under kjøring osv.. Det er IKKE lurt med en knallgassgenerator i bilen.. kjøp syrefrie batterier.. som stinger-batterier etc.. ^^
Månge nye bilar i dag har batteria bak. Også vanlege blyakkumulatorer. Problemet med gassen er løyst på ein so enkel måte at det er montert ein slange ned gjennom dørken (på og900 er det ein gummiplugg med hol i dørken på høgre side av reservehjul, slangen kan leggast ut der) som batteriet «pustar» gjennom. Har sjøl batteriet bak i min 900, med slange gjennom dørken.... Ingen porblem. Brukte batteri og slange frå ein mercedes e-klasse...



Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Svar