Trenger hjelp!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Trenger hjelp!

Legg inn av Magnus N608 » 26 sep 2006, 15:32

Saaben er vanskelig å starte!
Bil og modell står i signatur.
Når bilen har stått en liten stund må jeg dra den en del på starteren.
Når jeg tar av kontakten på kaldstarten blir den mye lettere å starte, og når jeg setter den på igjen blir den like j*vlig!

Så jeg trur det har noe med kaldstarten å gjøre..

Har byttet: Tempføler ved toppen, fordeler, plugger, pluggledninger.
var på høggeren og henta ny kaldstart, men ble ikke noe bedre..

Takker og bukker for alle svar!
Snakkes kanskje på speedpartstreff 30.9 :D
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 26 sep 2006, 17:16

Kan jo være bensipumpa som gir for lite trykk. Det kan også være at dysene dine lekker og slipper av seg trykket. Generelt synes nå jeg at K-Jet'n er noe dritt når det er noe galt med den. :(
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 26 sep 2006, 19:44

Jeg tipper på at dysene er lekk. Da blir det altfor feit blanding, og blir vanskelig å starte. Men når det er skikkelig kaldt vil den starte med en gang.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Viking N1215
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 01 apr 2006, 02:27
Medlemsnummer: 1215
Navn: Sturla Hansen
Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
Sted: Stokmarknes

Legg inn av Viking N1215 » 27 sep 2006, 11:13

Dette med "feit/ utilstrekkelig" tomgang på 8 ventilere/16 ventilere er vanlig (dessverre)

En dyse som lekker( som ble nevnt) kan forårsake slike symptomer som du nevner ,men det kan jo testes.

Har du sjekket Co'en, og hvordan ser pluggene ut?

Går bilen på 3 syllindere rett etter start f.eks?

Har vært borti at noen har "gått ned" på tennpluggene,og at det har hjelpt( på vinterstid) Dvs å montere 6'ere istedenfor 7'ere på Turbobiler!

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 27 sep 2006, 20:15

Ta av en og en pluggkabel og se om den er lettere å starte da. Opplevde på min at den nektet å starte / var veldig tungstartet, når pluggkabelen på sylinder 4 satt på. Satte den på igjen etter at motoren var starta og da gikk det fint som bare det.

Hva som var feil veit jeg dessverre ikke helt, bytta hele motoren pga toppras.

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 01 okt 2006, 21:24

takk for svar!
mener å huske at pluggene var fine!
kan faktisk høres ut som den bare går på tre syl rett etter start.

har ikke sjekket co nei.
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Svar