Hei!
Beklager et - kanskje for noen - litt dryg innlegg men har litt på hjerte og trenger hjelp.
Julaften opplevde jeg startproblemer med bilen min (9-5 Estate Aero 2000 mod, kjøpt brukt juli 2003). Verre tidspunkt skal man lete lenge etter (familien pyntet til fest, spente unger, kaldt og j..., besteforeldrene som venter på middagsgjestene sine etc). Nå skjer det igjen!, raste jeg. Første gang (juli, nettopp overtatt bilen) var det visst kabelskoen til et koplingspunkt til motorstarteren som ikke var festet ordentlig. NAF karen bare banket litt her og der så var det i orden. Andre gang var i september, verkstedet byttet da batteriet.
Nå sier verkstedet at batteriet er flatt pga for mye småkjøring: trengte bare å lade opp igjen, hadde ikke kapasitet på verksted før etter nyttår. "Ja men batteriet er jo helt nytt- dette burde ikke kunne skje med en slik mild vinter vi har hatt", protesterte jeg uten hell. Kjøpte meg en CTEK MULTI XS 3600 elektronisk batterilader og begynte å lade. Etter 48 timer hadde laderen fortsatt ikke gått over i vedlikeholdslading og motoren startet selvfølgelig ikke. Ctek'en skal klare å lade opp batterier som er helt nede i 1,5 V restladning og jeg kan ikke forstå at batteriet mitt skal være heeeelt utladet når bilen startet helt greit lille julaften. Altså ingen forvarsel.
Imorgen ringer jeg Viking og får bilen inn på verkstedet. Den er fortsatt dekket av 6-månderes bruktbil garantien selv om den er i ferd med å utløpe. Er ganske overbevist om at det er noe galt med bilen - ikke bare et batteri problem. Jeg er redd at verkstedet skal få bilen på veien igjen uten at de løser et eventuelt underliggende problem som vil gi meg hodebry videre. Begynner å bli lut lei.
Er det noen av dere som kan bidra med å gi meg noen punkter jeg kan legge til på listen min (bilfaglige+garantien osv) når jeg diskuterer saken med verkstedet (=forhandler hvor jeg kjøpte bilen)? Hvilke konkrete krav skal jeg stille verkstedet? Skal ikke vinterbilen Saab takle at jeg bare kjører fra og til jobben om vinteren? Konas 15 år gamle Toyota klarer det utmerket år etter år og den står ikke i garasjen.
Takknemlig for alle innspill.
Kjell
Trenger hjelp: 9-5 Aero aut- Gjentatte startproblemer
Moderator: Moderatorer
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Trenger hjelp: 9-5 Aero aut- Gjentatte startproblemer
Veit du kva ladespenning du har?Kjell skrev: Julaften opplevde jeg startproblemer med bilen min (9-5 Estate Aero 2000 mod, kjøpt brukt juli 2003). Verre tidspunkt skal man lete lenge etter (familien pyntet til fest, spente unger, kaldt og j..., besteforeldrene som venter på middagsgjestene sine etc). Nå skjer det igjen!, raste jeg. Første gang (juli, nettopp overtatt bilen) var det visst kabelskoen til et koplingspunkt til motorstarteren som ikke var festet ordentlig. NAF karen bare banket litt her og der så var det i orden. Andre gang var i september, verkstedet byttet da batteriet.
Nå sier verkstedet at batteriet er flatt pga for mye småkjøring: trengte bare å lade opp igjen, hadde ikke kapasitet på verksted før etter nyttår. "Ja men batteriet er jo helt nytt- dette burde ikke kunne skje med en slik mild vinter vi har hatt", protesterte jeg uten hell. Kjøpte meg en CTEK MULTI XS 3600 elektronisk batterilader og begynte å lade. Etter 48 timer hadde laderen fortsatt ikke gått over i vedlikeholdslading og motoren startet selvfølgelig ikke. Ctek'en skal klare å lade opp batterier som er helt nede i 1,5 V restladning og jeg kan ikke forstå at batteriet mitt skal være heeeelt utladet når bilen startet helt greit lille julaften. Altså ingen forvarsel.
Er ikkje umulig at den er noget for lav sidan bilen tydligvis et batteri.
- Glenn N101
- 1,5 bar
- Innlegg: 391
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Sted: Narvik
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Re: Trenger hjelp: 9-5 Aero aut- Gjentatte startproblemer
optimal ladespenning er vel 13,7 V men ok er 13,5? er ikke dette riktig a?Hjelle, N6 skrev:Veit du kva ladespenning du har?Kjell skrev: Julaften opplevde jeg startproblemer med bilen min (9-5 Estate Aero 2000 mod, kjøpt brukt juli 2003). Verre tidspunkt skal man lete lenge etter (familien pyntet til fest, spente unger, kaldt og j..., besteforeldrene som venter på middagsgjestene sine etc). Nå skjer det igjen!, raste jeg. Første gang (juli, nettopp overtatt bilen) var det visst kabelskoen til et koplingspunkt til motorstarteren som ikke var festet ordentlig. NAF karen bare banket litt her og der så var det i orden. Andre gang var i september, verkstedet byttet da batteriet.
Nå sier verkstedet at batteriet er flatt pga for mye småkjøring: trengte bare å lade opp igjen, hadde ikke kapasitet på verksted før etter nyttår. "Ja men batteriet er jo helt nytt- dette burde ikke kunne skje med en slik mild vinter vi har hatt", protesterte jeg uten hell. Kjøpte meg en CTEK MULTI XS 3600 elektronisk batterilader og begynte å lade. Etter 48 timer hadde laderen fortsatt ikke gått over i vedlikeholdslading og motoren startet selvfølgelig ikke. Ctek'en skal klare å lade opp batterier som er helt nede i 1,5 V restladning og jeg kan ikke forstå at batteriet mitt skal være heeeelt utladet når bilen startet helt greit lille julaften. Altså ingen forvarsel.
Er ikkje umulig at den er noget for lav sidan bilen tydligvis et batteri.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
på min er det slik at batteriet blir utladet hvis jeg ikke starter den hver dag. men dette er fordi det er en "overledning" ett eller annet sted som tapper strøm.
selv om jeg har en 17 år gammel bil kan jo dette skje med din og da, jeg skal ta ut en og en sikring og sette den inn igjen, hvis det gnistrer har jeg trolig en overledning som slår over..
lykke til da!
selv om jeg har en 17 år gammel bil kan jo dette skje med din og da, jeg skal ta ut en og en sikring og sette den inn igjen, hvis det gnistrer har jeg trolig en overledning som slår over..
lykke til da!
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Hvis det gnistrer så er det jo ikke bare en liten overledning heller da.... Må jo litt til for å gnistre..alex_ander3@hotmail.com skrev:selv om jeg har en 17 år gammel bil kan jo dette skje med din og da, jeg skal ta ut en og en sikring og sette den inn igjen, hvis det gnistrer har jeg trolig en overledning som slår over..
lykke til da!
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
Re: Trenger hjelp: 9-5 Aero aut- Gjentatte startproblemer
Takk til dere som har svart.
Har nå fått bilen tilbake fra verkstedet. Det viste seg at en av battericellene var ødelagt. Samme diagnose som i september (og samme batteriprodusent: Sønnak). Lurte selvfølgelig på om det er min bil som spiser opp batterier men ifølge verkstedet er alt ok med både ladespenning, utspenning og det elektriske systemet generelt. De påstår at jeg har bare vært ekstremt uheldig.
Krysser fingrene videre...
Kjell
Har nå fått bilen tilbake fra verkstedet. Det viste seg at en av battericellene var ødelagt. Samme diagnose som i september (og samme batteriprodusent: Sønnak). Lurte selvfølgelig på om det er min bil som spiser opp batterier men ifølge verkstedet er alt ok med både ladespenning, utspenning og det elektriske systemet generelt. De påstår at jeg har bare vært ekstremt uheldig.
Krysser fingrene videre...
Kjell