Justere tomgangshastighet
Moderator: Moderatorer
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Justere tomgangshastighet
Lurer på om noen kan gi meg en grei beskrivelse av hvordan jeg kan regulere tomgangshastigheten på en Saab 900 Turbo t8 '87 mod??
Evt justere bensintrykket?
Evt justere bensintrykket?
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Justere tenningen
- Justere på en av skruene ved gasspjeldet
EDIT:
Når det gjelder bensintrykk, må du vel kjøpe deg en bränslechip.
Om du skal ta i litt ekstra kan du montere med bensintrykk
- større BTR.
- røda spridare (431:or), eller grönisar (968:or)
- Justere på en av skruene ved gasspjeldet
EDIT:
Når det gjelder bensintrykk, må du vel kjøpe deg en bränslechip.
Om du skal ta i litt ekstra kan du montere med bensintrykk
- større BTR.
- røda spridare (431:or), eller grönisar (968:or)
Sist redigert av Eirik N396 den 05 okt 2006, 22:26, redigert 2 ganger totalt.
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
(La til noe på forrige innlegg..)
Tenningsjustering foregår slik: (hentet fra gammel tråd)
Ang. justering av skruen ved gass-spjeldet, så vet jeg ikke hvordan jeg skal forklare det helt. Du burde greie å se hvilken det er, om du ser litt på det
Det er ihvertfall min måte å "huske" det på.
Tenningsjustering foregår slik: (hentet fra gammel tråd)
TROR fortenningen skal være 20grader.. du skal altså lese 20 nedi luka. Noen andre kan kanskje bekrefte dette.Eirik N396 skrev:Du kjøper enten en lampe til dette formål av en bilrekvisitaforhandler(billig og greit), eller får et verksted til å ta jobben
Lampen kobles innpå batteriet, og rundt en av tennkablene(for induksjon antar jeg). Med lampen skal du lyse nedi en luke i dekselet over svinghjulet. Samtidig må du ha med en kamerat som sitter inni bilen og holder turtallet på 2000. Da skal det være mulig å tyde et tall i luka. Det er fortenningen. Om dette tallet ikke stemmer, må du vri litt på fordeleren. Denne løser du tre skruer på, og du kan lett vri den til du oppnår rett tenning. Slik gjør vi det ihvertfall på SkjævelandDet var kortversjonen..
Ang. justering av skruen ved gass-spjeldet, så vet jeg ikke hvordan jeg skal forklare det helt. Du burde greie å se hvilken det er, om du ser litt på det

- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Vist han har K-jetten på sin T8 så kan ha se langt etter chip, btr og dyser.Eirik N396 skrev:- Justere tenningen
- Justere på en av skruene ved gasspjeldet
EDIT:
Når det gjelder bensintrykk, må du vel kjøpe deg en bränslechip.
Om du skal ta i litt ekstra kan du montere med bensintrykk
- større BTR.
- røda spridare (431:or), eller grönisar (968:or)
Men nå er vi strengt tatt inne på trimming.
Men å skru på den skruen på gass-spjeldet kan som sakt være en god start.

Saab er livet! 

- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Bensintrykkes kan justeres ved å shimse akselen inne i k-jet uniten (googles)
Problemet med k-jet er at pluggene blir blaute veldig fort med høyere trykk...
Krever konstant grisekjøring (jeg vet)
Bensinrørene tåler heller ikke all verden, hverken av trykk eller at man kommer borti dem...
Petter
Problemet med k-jet er at pluggene blir blaute veldig fort med høyere trykk...
Krever konstant grisekjøring (jeg vet)
Bensinrørene tåler heller ikke all verden, hverken av trykk eller at man kommer borti dem...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Bytte av chip gir deg ikke høyere bensintrykk, men du må bytte chip dersom du bytter BTR (var kanskje det du mente Eirik)Eirik N396 skrev:- Justere tenningen
- Justere på en av skruene ved gasspjeldet
EDIT:
Når det gjelder bensintrykk, må du vel kjøpe deg en bränslechip.
Om du skal ta i litt ekstra kan du montere med bensintrykk
- større BTR.
- røda spridare (431:or), eller grönisar (968:or)
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Ja. Åpningstid styres av styringsboksen, mens mengde pr tid styres av trykket og størrelsen på dysa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Har sjekket opp dette tenningsgreiene da alle sier forskjellig og dette er hva jeg kom fram til:Eirik N396 skrev:
TROR fortenningen skal være 20grader.. du skal altså lese 20 nedi luka. Noen andre kan kanskje bekrefte dette.
I følge Autodata så skal det være 20grader uten vakum ved 2000rpm i GRUNNinnstilling , altså veldig grovt ! Klarer du å kjøre med 20grader fortenning uten å få tenningsbank ER man god

Så står følgende ,
0grader ved 1200rpm ,
8grader ved 3000rpm og
15grader ved 5000rpm . Dette også uten vakum .
Jeg har stilt min etter dette og den har aldri gått bedre

Det som står i feks Haynes boka må man ta med noen klyper salt eller ??
Høres dette urimelig ut ?
STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
- kristianur N1169
- 2.0 bar
- Innlegg: 795
- Registrert: 26 sep 2007, 22:16
- Medlemsnummer: 1169
- Navn: Kristian Strømstad
- Bil: 1987 900 t16 2d
- Sted: Trondheim
Re: Justere tomgangshastighet
Jeg hadde først et håp om at det var mulig å justere tenninga uten tenningslampe, men fant jo fort ut at det var veldig vanskelig. også gikk jeg inn her og søkte litt og nå ser det ut til at turteller fort kan bli en nødvendighet.
Eller lar det seg gjøre uten turteller også?
Eller lar det seg gjøre uten turteller også?
Kristian
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
Re: Justere tomgangshastighet
få en medhjelper til å holde 2000 opm i en hjelpebil (med samma antal sylindre og med turteller) og bruk hørsel for å finne turtall i bilen som skal justeres:)
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Justere tomgangshastighet
Var å stilte T8n på tenninga i helgen som var, 16 grader på litt under 2000RPM er ihvertfall for mye. Det smalt og sto på når man ga gass, ikke så rart når tenninga havner på 30 grader når man gir på og kommer over 3-4000RPM. Kan være greit med en som sitter å holder på gassen fast på et turtall slik at man har et turtall å forholde seg til i forhold til tenninga.
Et lite spørsmål, er det ikke slik at på f.eks: T16 så stiller tenninga seg tilbake, slik at når man stiller tenninga på tomgang på 16 grader så går den tilbake til f.eks 14 grader med litt turtall?
Et lite spørsmål, er det ikke slik at på f.eks: T16 så stiller tenninga seg tilbake, slik at når man stiller tenninga på tomgang på 16 grader så går den tilbake til f.eks 14 grader med litt turtall?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.