powerflex på 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Bendal N809
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 130
Registrert: 03 sep 2006, 21:51
Sted: Fosnavåg/Ålesund

powerflex på 9000

Legg inn av Bendal N809 » 06 okt 2006, 19:40

Driver å skal skifte til powerflex på 9000'en min. Har allereie skifta på motorfesta og skal skifte på bærearma framme no. Dei bakre festa, men dei powerflexa eg har til den no var det ikkje med festa. Så må ta ut dei gamle foringane frå festa.

Ser ut til å vere et grusomt arbeid. Virker som sjølve foringane går direkte på festa og ikkje slik som på motorfesta der det var metall utan på gummien og inn festa.

Nokon som har skifta på bærearma uten å skifte heile festa og kanskje har tips?

Driv foreløpig å prøve med meisel og hammar, men er det skadeleg å hakke opp litt i festa? Vil det ødelegge powerflex foringane?
'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 06 okt 2006, 21:05

Nå er jeg ikke helt sikker på hvilken del du prater om, men rent generelt kan jeg si at hakk og uregelmessigheter i metall vil være svekkelser som kan føre til tretthetsbrudd. Skal ikke gå mer inn på det da det blir litt vel teoretisk fagspråk..

Foringer må PRESSES ut, nytter ikke å banke de ut, det kan du bare gi opp. Om du har verktøy til å dele dem der de sitter uten å lage spor i metallet rundt kan det lette en del, ellers er det varme og press som gjelder. Du kan lage deg pressverktøy selv med hylser, en lang skrue og ei mutter.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Bendal N809
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 130
Registrert: 03 sep 2006, 21:51
Sted: Fosnavåg/Ålesund

Legg inn av Bendal N809 » 06 okt 2006, 21:11

Har fått ut en del av den no, men frykter eg har skada sjølve festet litt vel mykje.

Presse ut går ikkje så lett då det virker som den er limt direkte til metallet.

Dei andre foringane var slik at gummien satt inn i ein metallring som igjen gjekk inn i festet. desse er uten den metallringen så sjølve gummien må fjernast, skrapast vekk.

Er nok en del mangel på skikkelig verktøy, så spørs om eg heller for kjøpe meg nytt orginal feste og drite i powerflex der. Regner med mindre leveringstid på orginal feste, og muligen billigare på akkurat dei der.
'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 06 okt 2006, 21:18

stbendal skrev:Presse ut går ikkje så lett då det virker som den er limt direkte til metallet.
Ja, men gummien er vel limt eller støpt inni ei metallhylse, som så er pressa inn?? Og den hylsa er jo pressa på plass, så den går det fint å presse ut igjen.. Har gjort det sjøl, så jeg vet at det går (hvis det ikke er noe spes på 9k, da. De jeg har bytta er på og900 og 9-5). Sitter det forjæ... kan du varme opp selve bærearma (ikke hylsa), slik at den utvider seg. Er ikke sikkert det skal så mye til, og vær forsiktig med sveiseflamme, det blir så varmt at du risikerer å svekke metallet rundt. Bruk en propanbrenner eller noe.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 06 okt 2006, 21:28

De foringene er i allefall verdt jobben, det er en av de beste oppgraderingene du kan gjøre på en 9000 8) Men litt rart at du ikke fikk med "holderen", har ikke tall på hvor mange slike jeg har byttet på egne og andres biler men det festet har bestandig vært med.

Men som Ingvar sier så vil nok litt varme hjelpe på for å få av den gamle gummien...
Sist redigert av Tor N12 den 06 okt 2006, 22:29, redigert 1 gang totalt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Bendal N809
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 130
Registrert: 03 sep 2006, 21:51
Sted: Fosnavåg/Ålesund

Legg inn av Bendal N809 » 06 okt 2006, 22:15

Regner med du forstår kva eg meiner då Tor. For prøve med litt varme, men trur eg allereie har skrapa metallet ganske godt opp, men for prøve å pusse litt på det slik det ikkje er så flisete.

Ingvar:
http://www.speedparts.se/images/prod/chassie/pf906.jpg

Slik ser dei ut her, og gummien står rett i festa der. Uten den metall hylsa rundt. Problemet er at TurboKK kjøpte uten festa pga dei var ikkje på lager då han kjøpte inn desse. Så derfor mangler eg dei. Ska forske litt meir på det imorgen å håpe på det beste. :lol: Var ganske frustrert istad etter å ha irritert meg over dei i 4-5 timer. Forbanna gummi! :evil:
'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 06 okt 2006, 22:20

Aha! Misforsto den jeg gitt, men varme er fortsatt et tips!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Bendal N809
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 130
Registrert: 03 sep 2006, 21:51
Sted: Fosnavåg/Ålesund

Legg inn av Bendal N809 » 06 okt 2006, 22:36

Skal sjå kva eg får til :)
'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt

SaaBent N442
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 84
Registrert: 20 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 442
Navn: Bent Roger Hanssen
Bil: SAAB 9000 2,3T 91mod
Sted: Namsos

Legg inn av SaaBent N442 » 07 okt 2006, 00:38

Har kjøpt denne type foringer selv.
Det jeg har gjort er: borre hull i gummien, så brukte jeg en sag
med tynt blad, (tror den heter løvsag) som jeg sagde rundt med.
resterende gummirester brente jeg bort over åpen flamme (bør
vel ikke bruke for sterk varme). Etter avkjøling er det bare å
montere Powerflex'n :D

Brukeravatar
Bendal N809
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 130
Registrert: 03 sep 2006, 21:51
Sted: Fosnavåg/Ålesund

Legg inn av Bendal N809 » 07 okt 2006, 10:38

Det høres ut som det kan fungere :) Var og skulle prøve å få brenne vekk på eit verksted på Shell her, og han ville ikkje prøve med for mykje varme då han meinte det var aluminium festet var laga av og var redd før å ødelegge det.
'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt

Brukeravatar
TBiel
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TBiel » 07 okt 2006, 11:17

Jeg sagde/skar ut så mye svart gummi jeg fikk ut, først for å få ut metallhylsa, deretter resten av gummien, så brukte jeg en sirkelrund stålbørste på drillen som passa ganske bra til hullet og pussa ut rester av gummien. Powerflexforingene kom på uten problem. De er verdt arbeidet!

TBiel
N050 -88a 9000t CD

Brukeravatar
Bendal N809
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 130
Registrert: 03 sep 2006, 21:51
Sted: Fosnavåg/Ålesund

Legg inn av Bendal N809 » 07 okt 2006, 15:42

Wooohooo!

Stålbørste på drill gjorde susen :D

Ser til og med nesten heilt ny ut, bortsett frå litt større skrap her og der.
Bilde

Så får eg sjå om eg faktisk gidder å starte på nr 2 imorgen. :wink:

Men takk for alle forslag!
'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt

Svar