di og trimming

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
verdal
Innlegg: 4
Registrert: 07 okt 2006, 17:46

di og trimming

Legg inn av verdal » 07 okt 2006, 17:55

hei.. noen som vet om de bytter ut trykksensoren til di systemet ved trimming? lurer også på hvor mange bar den orginale er på? er vel ikke noe særlig å kjøre med 1,5 bar trykk viss sensoren ikke går høyere en 1 bar. di systemet er fra en 88 mod 9000. :roll:

verdal
Innlegg: 4
Registrert: 07 okt 2006, 17:46

Legg inn av verdal » 08 okt 2006, 13:33

Ingen som vet dette? rart trudde dere trimmet saabene deres :(

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 okt 2006, 13:35

Det du meinar er vel trykkvakt?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 08 okt 2006, 13:41

Hvilken bil skal du ha det på da ? :)
Siden dette er et trimmingspørsmål, må du nok til trimmingavdelingen..

verdal
Innlegg: 4
Registrert: 07 okt 2006, 17:46

Legg inn av verdal » 08 okt 2006, 13:43

jeg har det allerede på min 9000. nei jeg mener ikke trykkvakta.. trykksensoren til di tenninga. eller map sensor som noen sier. så tenninga vet hvor mye den skal justere seg ned etter turbo trykk.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 08 okt 2006, 14:22

Den går iallfall til 1,5. Men neste spm er hvilken bil dette er til, og hvordan du har tenkt å trimme. Siden du ville kjøpe 3-tråds lambda av meg er det ikke en T5 eller nyere, og siden det er DI er det vel en 9000 med DI/APC eller DI+APC?

Edit: ser nå at det er fra en -88. Da er det vel to trykksensorer inne i bildet, både den til DI og den til APC hvis du kjører med det. Den til APC husker jeg ikke hvor langt går, men skal se om jeg finner det igjen, jeg har det et sted..

Edit igjen: Trykksensoren til APC går også til 1,5 bar. Men jeg lurer fortsatt på hvordan du har tenkt å trimme dette her. Ikke at jeg har noe med det, men har du tenkt deg til 1,5 bar er det litt mer enn ladetrykksregulering som må til.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

verdal
Innlegg: 4
Registrert: 07 okt 2006, 17:46

di

Legg inn av verdal » 08 okt 2006, 16:23

det er til en 9000cc t16 88 mod. men er ikke så veldig mye igjen av det orginale :D har haltech innsprut men ikke tenning. så jeg monterte di fra en 88 mod cd di&apc. tatt vekk apc fra bilen så klart. den ble benket til 315 hk på 1.2 bar før jeg monterte tenninga. tenkte å kjøre på 1.5 bar nå. men viss du har rett med map sensoren, så skall ikke det være noe problem :D

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 09 okt 2006, 10:24

verdal skrev:Ingen som vet dette? rart trudde dere trimmet saabene deres :(
Ingen her på forumet som driver med trim... :!:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 09 okt 2006, 11:02

matrox skrev:
verdal skrev:Ingen som vet dette? rart trudde dere trimmet saabene deres :(
Ingen her på forumet som driver med trim... :!:
Over hode ikke :!:

Det jag vet om map-sensorn är detta:
Orginal går upp till 2,5bar, men det betyder inte att den klarar 2,5bars turbotryck!
Det beror på att vi har en atmosfär som alltid ger oss ca. 1 bar, sen läggs turbotryck ovanpå det.
När man trimmar trionic5 för högre turbotryck så byts map-sensorn mot en 3bars för att klara detta.
Om det görs vid trimning av DI vet jag inte!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar