Stabilisatorstag framme 99

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Viggen-51
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: 51
Bil: 9-3 Viggen Cab.
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Hämmare

Legg inn av Viggen-51 » 10 okt 2006, 12:06

Krängingshämmare er originalt på Aero og 900S + at på de aller nyeste (92-93 ?) fantes det også noen som hadde dette originalt.

Tror ikke noen andre hadde dette originalt. Må ha vært ettermontert i såfall! Fantes som tilbehør 8)

EDIT: Har brosjyrene mine foran meg nå; og de sier følgende:

1988: Alle 16-ventilere (m og u turbo) har Krängingshämmare originalt.
1989: Mangler brosjyre for denne årgangen.... :cry:
1990: Alle 16-ventilere (m og u turbo) har Krängingshämmare originalt.
1991: Mangler brosjyre for denne årgangen.... :cry:
1992: Alle utgaver minus 900i 2,1 16V Cab.
1993: Ingenting nevnt. Går utifra at det er samme som i 1992, for de slutta neppe å montere dem siste året... eller hva? 8)

Før 88 tror jeg det var bare Aero som hadde disse fabrikksmontert originalt.
Sist redigert av Viggen-51 den 11 nov 2006, 09:59, redigert 2 ganger totalt.
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 10 okt 2006, 14:08

Surbotaab N369 skrev:
Vangen N622 skrev:Ergo så har jeg stabstag forran og bak på min '88 T8 og trenger ikke å tenke på å bytte eller oppgradere? :)
Du har ikke nødvendigvis stab-stag av den grunn.... Av en eller annen merksnodig grunn så er det ikke alle som er utstyrt med det alikavel.... Har vært borti en 2-3 biler som skulle hatt det, men som alikavel ikke hadde stab-stag....
Trodde jeg hadde det på min 1988 8v jeg også. Men det var en overligger som de kaller det.. Dvs en 1987 registrert i januar 1988..

Når er din registrert?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 10 okt 2006, 15:39

På min 85`T16 er det verken bak eller foran, men på min delebil 86`T16 er det både bak og foran...!

Brukeravatar
bjarne n654
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 mai 2006, 18:32
Medlemsnummer: 654
Navn: Bjarne Økland
Sted: haugesund

Legg inn av bjarne n654 » 19 okt 2006, 20:04

Har laget en ståldings slik at og900 staget skal passe 99an. :D

Bilde

Bilde

Tror dette kan passe.

Brukeravatar
Viggen-51
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: 51
Bil: 9-3 Viggen Cab.
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Nye bilder!

Legg inn av Viggen-51 » 20 okt 2006, 18:48

Post nye bilder når du er helt ferdig da...

og har testa om det funker.. :wink: :lol:
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

Brukeravatar
Viggen-51
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: 51
Bil: 9-3 Viggen Cab.
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Edit

Legg inn av Viggen-51 » 06 nov 2006, 10:43

Sjekk mitt første innlegg i denne tråden for edit av årsmodeller med krängingshämmare.

Med litt hjelp fra Dere andre (manglende offisiell info.), så hadde dette kanskje vært noe for FAQ? :?
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 06 nov 2006, 11:30

Min ´88 sedan 8v i hadde ingen krengningshemmer, så det stemmer med faktaene dine:)
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 08 nov 2006, 20:29

Min 89 T16 sedan delebil hadde det orginalt. Er det forskjellige tykkelser på stab-stagene? At Aeroer hadde kraftigere stag enn de andre modellene? Mine "standard"-stag er Ø 27 mm bak og Ø 18 mm fremme.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 08 nov 2006, 20:54

og900turbo skrev:Er det forskjellige tykkelser på stab-stagene? At Aeroer hadde kraftigere stag enn de andre modellene? Mine "standard"-stag er Ø 27 mm bak og Ø 18 mm fremme.
Tror de alle er like.

Brukeravatar
Viggen-51
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: 51
Bil: 9-3 Viggen Cab.
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Check

Legg inn av Viggen-51 » 09 nov 2006, 13:31

og900turbo skrev:Min 89 T16 sedan delebil hadde det orginalt. Er det forskjellige tykkelser på stab-stagene? At Aeroer hadde kraftigere stag enn de andre modellene? Mine "standard"-stag er Ø 27 mm bak og Ø 18 mm fremme.
Skal sjekke det nermere i helga! Poster svar her! 8)
(har tilgang på begge typer... hvis det er 2 forskjellige da... :?
Audun N346 skrev:Min ´88 sedan 8v i hadde ingen krengningshemmer, så det stemmer med faktaene dine:)
Ikke helt.... :? Som jeg skrev tidligere: 88mod T8v skal ikke finnes :?: :?: :? iflg. brosjyrene mine.. da :oops:
Er brosjyrene riktige...? For du er vel sikker på at bilen din virkelig er en 88mod? (Ikke for at jeg tviler på deg, men kjekt å vite om alt som står i brosjyrene virkelig er korrekt :roll: ).
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Re: Hämmare

Legg inn av Trond N47 » 09 nov 2006, 16:09

Viggen-51 skrev:Krängingshämmare er originalt på Aero og 900S + at på de aller nyeste (92-93 ?) fantes det også noen som hadde dette originalt.

Tror ikke noen andre hadde dette originalt. Må ha vært ettermontert i såfall! Fantes som tilbehør 8)

EDIT: Har brosjyrene mine foran meg nå; og de sier følgende:

1988: Alle 16-ventilere (m og u turbo) har Krängingshämmare originalt.
I følge brosjyra skal ikke 8v turbo ha vært laget i 88.... stemmer det da?.... :oops:
1990: Mangler brosjyre for denne årgangen.... :cry:
1991: Mangler brosjyre for denne årgangen.... :cry:
1992: Alle utgaver minus 900i 2,1 16V Cab.
1993: Ingenting nevnt. Går utifra at det er samme som i 1992, for de slutta neppe å montere dem siste året... eller hva? 8)

Før 88 tror jeg det var bare Aero som hadde disse fabrikksmontert originalt.
Enkelte T16 og T16S (Aero) hadde krengningsstabilisatorer allerede fra M84. Alle 16V f.o.m. M88 som du sier. T8 ble ikke solgt i Norge de siste årene, men i Sverige gikk T8 ihvertfall til M89, sågar som T8 Aero!!!
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 09 nov 2006, 20:17

og900turbo skrev:Min 89 T16 sedan delebil hadde det orginalt. Er det forskjellige tykkelser på stab-stagene? At Aeroer hadde kraftigere stag enn de andre modellene? Mine "standard"-stag er Ø 27 mm bak og Ø 18 mm fremme.
Sjekka EPC'n nå, og alle er like om det er Aero eller ei.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 10 nov 2006, 17:09

Audun N346 skrev:Min ´88 sedan 8v i hadde ingen krengningshemmer, så det stemmer med faktaene dine:)
E har en som var 8v Innsprut! Står M88 på venstre innerskjerm v/sikringsboksen, og det er 4*108 boltsirkel (superaero nå!) Og brekket bak, så er sikker ja!
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Viggen-51
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: 51
Bil: 9-3 Viggen Cab.
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Beklager!

Legg inn av Viggen-51 » 11 nov 2006, 10:12

Audun N346 skrev:
Audun N346 skrev:Min ´88 sedan 8v i hadde ingen krengningshemmer, så det stemmer med faktaene dine:)
E har en som var 8v Innsprut! Står M88 på venstre innerskjerm v/sikringsboksen, og det er 4*108 boltsirkel (superaero nå!) Og brekket bak, så er sikker ja!
Sorry!

Fant ut at jeg hadde blingsa noe fenomenalt! :oops: :oops: :oops:

Det var i 1990-brosjyra mi, at det stod at det ikke var noen 8-ventilere.
Beklager så mye! :oops: :oops:
(Sjelden jeg gjør slike tabber :wink: , og da er det viktig å rette opp igjen! :) )

Kan forresten nevne at jeg fant en dansk brosjyre fra 1988; og der hadde 8v-Turbo krängingshämmare originalt!!!


OG sist men ikke minst! : Jeg sjekka tykkelsen på krängingshämmarane som jeg har hjemme. (Aero88 og 900S-91(pappas)), og de var som EPC´n sa: Helt like! 8)

M.a.o. Det som enkelte huggere på laga.se skriver, når de skriver forskjellig mm-tykkelse på krängingshämmare : er bare tull! :roll:
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

Svar