Klakke lyd igjennom rattet.!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Lillegutt82
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 58
Registrert: 25 jan 2006, 17:53

Klakke lyd igjennom rattet.!

Legg inn av Lillegutt82 » 12 okt 2006, 16:26

Har kommet en sykt irriterende klakke lyd som høres og kjennes igjennom rattet. Kommer kun når jeg står stille og skal begynne å kjøre. Må så bremse, starte på nytt fra stillestående, for å få til lyden igjen.!! Hørte at det kunne være i rattstammen problemet satt.?! Vil gjerne ha tips / tanker fra folk som har opplevd det samme.

På forhånd; Tusen takk.! :D

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 12 okt 2006, 16:32

Rattstammen?
Hmm, tror inte det.
Det är nog drivknut...
Men det är bara vad jag tror då!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Lillegutt82
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 58
Registrert: 25 jan 2006, 17:53

Legg inn av Lillegutt82 » 12 okt 2006, 16:34

hehe.. ja tenkte på det samme, men ville ikke lyden også kommet når jeg svingte.? (Har prøvekjørt litt rundt på en stor plass.)

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 12 okt 2006, 16:40

Innre drivknut.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Lillegutt82
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 58
Registrert: 25 jan 2006, 17:53

Legg inn av Lillegutt82 » 12 okt 2006, 16:41

Ahh.. det er noe dritt..

takk takk anders..!!

Brukeravatar
Mats Erik Aasegg
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 257
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: 007
Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
Sted: sprova

KLAKK-KLAKK

Legg inn av Mats Erik Aasegg » 12 okt 2006, 19:05

Har opplevd noe av det samme som du beskriver på en 9-5...Da ble det fortalt at det var splines på ratt akselen som var uten fett.Var vist et kjent fenomen på 9-5 forstod jeg.... :(
2016 Volvo Xc90 D5 Inscription

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 12 okt 2006, 19:42

det kan ikke være motorfestet som har tatt kveld? at hver gang du starter, så vrir motoren seg?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Claus N201
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 922
Registrert: 06 jun 2004, 01:00
Medlemsnummer: 201
Navn: Claus Kristoffersen
Sted: Kjeller

Re: KLAKK-KLAKK

Legg inn av Claus N201 » 12 okt 2006, 20:05

Mats Erik Aasegg skrev:Har opplevd noe av det samme som du beskriver på en 9-5...Da ble det fortalt at det var splines på ratt akselen som var uten fett.Var vist et kjent fenomen på 9-5 forstod jeg.... :(
Har samme problem og hørt samme forklaring, fikk beskjed om at det var en jobb på 2-3 timer på verksted å fikse dette.

Brukeravatar
Lillegutt82
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 58
Registrert: 25 jan 2006, 17:53

Legg inn av Lillegutt82 » 13 okt 2006, 15:49

Takker for gode svar.. skal få litt hjelp på søndag til å se på det så får vi se. Håper nesten det er indre drivknuten som har tatt kvelden. Er enklere en å splitte ratt stammen.!!

Brukeravatar
Lillegutt82
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 58
Registrert: 25 jan 2006, 17:53

Legg inn av Lillegutt82 » 16 okt 2006, 11:40

Lyden har bare blitt værre og værre og lettere og provosere frem. Og det på bare noen få dager, så tror det må være indre knuta som er gåent. Men hvordan finne ut hvilken side det uten å skru det opp først.?!
Tips PLEASE.!! :?

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 16 okt 2006, 15:04

Lyft bilen på ena sidan, ta av hjulet, ta av låsningen till gummidamasken (den stora änden) på den innre drivknuten, vreng damasken utåt (kladdigt som fy), nu kan man bevege drivaxeln med en rørtang och hålla i klockan till tripoden med den andra handen och känna efter glapp.
Check damaskerna för skador som kan ha gjort att fettet där fått smuts i sig.
Innan du gör detta, borde du få fatt i nya låsningar till damaskerna.
Vart man får fatt i dom vet jag inte, men det vet nog någon här på forumet??
Om det inte är glapp i tripoderna, så är det nog rattaxeln som är problemet. :(

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar