merkelig lyd fra ng900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 01 mai 2006, 09:37
Sted: Hammerfest

merkelig lyd fra ng900

Legg inn av talladegaturbo » 15 okt 2006, 20:33

Hei! Jeg har den siste tiden registrert en merkelig summelyd når turtallet passerer 2000 o/min ved kjøring ved kald motor. Lyden forsvinner litt lengere opp i turtall. Har nettopp hatt bilen på 90k service, men glemte å nevne dette til verkstedet. Er ihvertfall ikke noe feil som ville kommet opp ved feilsøking da dette ble gjort i forbindelse med at motoren bakker ujenvt innimellom, hvis ikke summelyden kan ha en sammenheng ved at tomgangstregulatoren "henger seg" innimellom? Bilen det dreier seg om er en ng900 turbo 98 mod. Noen som har vært borti noe lignende? Skal på langtur snart å skulle helst unngått stopp :roll:
Har en liten mistanke om at det kan være DI kassetten av det jeg har lest inne på forumet før..?
Ståle

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 15 okt 2006, 21:43

Typiska tegn på att DI'n börjar bli dålig är att bilen fuskar vid höre turbotryck eller att den dör helt när den blivit varm.
Summe lyder från DI'n när man slagit av motorn är helt normalt, det är bara DI'n som rengör pluggarna...

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 01 mai 2006, 09:37
Sted: Hammerfest

Legg inn av talladegaturbo » 15 okt 2006, 22:03

Bilen min gjør ingen av delene. Fungerer godt under akslerasjon og fullt ladetrykk, å virker i det hele tatt i "bra form" :D . Eneste unormale er tomgangen som skyldes tomgangsregulatoren og altså denne summingen.. ikke noe å bry seg om mener du?

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 15 okt 2006, 22:11

Säker på att det är DI'n som lagar lyd då?

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 01 mai 2006, 09:37
Sted: Hammerfest

Legg inn av talladegaturbo » 15 okt 2006, 23:15

Nei, er jo ikke det. Har en liten mistanke skreiv jeg :D Hva annet kan det være tror du Anders?

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 15 okt 2006, 23:31

kan være servopumpa som summer, kan også være oljefilter som summer ved kald motor, men siden du nettop har hatt service regner jeg med at olje og filter er byttet..
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 01 mai 2006, 09:37
Sted: Hammerfest

Legg inn av talladegaturbo » 15 okt 2006, 23:48

Ja, olje og filter er byttet. Kan vel kanskje være servoen også, men er det ikke da rart at det kun er over 2000 o/min at summinga starter og gir seg rundt 2500 o/min? Og at det kun er når bilen er kald.. Noen som vet ca hva ny DI kassett og tomgangsregulator koster?

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 16 okt 2006, 00:50

talladegaturbo skrev:Ja, olje og filter er byttet. Kan vel kanskje være servoen også, men er det ikke da rart at det kun er over 2000 o/min at summinga starter og gir seg rundt 2500 o/min? Og at det kun er når bilen er kald.. Noen som vet ca hva ny DI kassett og tomgangsregulator koster?
kassetten koster vel litt over 2000kr tror jeg, vet ikke hva regulatoren koster.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 16 okt 2006, 04:19

Hmmm...
Jag tror du kan ta det med ro men om det skulle bli värre, så tror jag det är lager i nån av rullarna till multiremmen.
NB! Jag tror, det finns ju massor av saker i ett motorum som kan laga summe lyd!
En mekaniker kan säkert berätta för dig hur du ska göra för att lyssna på dom som en doktor.
Alternativt kan du be honom eller henne göra det för dig.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 16 okt 2006, 11:28

innafor de 500 omd. hører du endring i summinga i forhold til turtallet?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 16 okt 2006, 14:01

det er en stor mulighet som anders sier at det kan komme fra hjulene på multireimen, eventuelt dynamoen som rumler, er ikke et ukjent fenomen på de der bilene.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 16 okt 2006, 15:39

Pancho N497 skrev:det er en stor mulighet som anders sier at det kan komme fra hjulene på multireimen, eventuelt dynamoen som rumler, er ikke et ukjent fenomen på de der bilene.
der har du det.. en kompise's sin ng900s hadde sånn merkelig lyd.. kom fram til at det var det ene styrehjulet.. plutselig en dag, så boff.. så var ikke hjulet der noe mere..:p
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 01 mai 2006, 09:37
Sted: Hammerfest

Legg inn av talladegaturbo » 17 okt 2006, 01:46

Summinga øker i takt med turtallet ja, men er aldri plagsomt høyt, bare hører at den er der (som er irriterende nok) :( Takk for gode råd, skal få sjekket tipsene deres :)

Svar