ombygging t8-t16.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

ombygging t8-t16.

Legg inn av Frode N073 » 15 okt 2006, 10:06

hvordan er det med ombygging av t8-t16?
har søkt og lest de innlegg som er på forumet og kommet frem til at det ene motorfestet er forskjellig.
må dette festet sveises om eller er det bare å skru av/på?
evt hvor lang tid må en regne med for en komplett ombygging?

det er snakk om å ta deler fra ein -89 donorbil.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 15 okt 2006, 10:39

Heisann!

Mener du skal finne en del info på denne siden:

http://popeye.rty.nu/
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 15 okt 2006, 10:48

Motorfeste på høyre side er det bare å skru ut og sette i et nytt :lol: Når det kommer til hvor lang tid det kommer til å ta er dette et veldig relativt spørsmål.. Har du alle delene klar og du har ikke tenkt å gjøre noe mer med motoren burde selve motorbyttet ta 4-5 timer. Men så kommer jo ledningsnettet og annet småplukk da :roll:
Jeg brukte en uke på min :wink:

Men bare sei ifra når du så kan me sikkert samla en liden gjeng te å se på deg skru imens me drikke kaffi :wink: :lol:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 15 okt 2006, 11:06

Motorfeste på høyre side må vel være fra T16. De andre skal være like :)

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 15 okt 2006, 11:13

Eliah skrev: Men bare sei ifra når du så kan me sikkert samla en liden gjeng te å se på deg skru imens me drikke kaffi :wink: :lol:
hehe. Frode skrur og resten ser på. hørres ud som kommunearbeidera :wink:

det blir å flytta alt i fra donorbilen øve te denne.

hare ein 900 Aero i sverige eg mest sansynligt hente
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 15 okt 2006, 11:23

Jeg stiller med dress og kaffekopp, så bare si fra ;)

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Re: ombygging t8-t16.

Legg inn av Surbotaab N369 » 15 okt 2006, 11:29

Frode N073 skrev:hvordan er det med ombygging av t8-t16?
har søkt og lest de innlegg som er på forumet og kommet frem til at det ene motorfestet er forskjellig.
må dette festet sveises om eller er det bare å skru av/på?
evt hvor lang tid må en regne med for en komplett ombygging?

det er snakk om å ta deler fra ein -89 donorbil.
Hei.

Skal du bytte motor fra T-8 til T-16 så er det bare å ta ut 8V`en og putte oppi 16V.... alt som er forskjellig står montert på motoren....

Men du må mest sansynlig sette over tanken til servoen da.... (spørs om du har den oppe i innerskjermen....)

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 15 okt 2006, 11:45

det blir te at eg ribbe Aeroen for alt og sette alt øve i den som i dag e t8.
ska se på ein "strøken" t8 i dag.

hadde egentligt tenkt å importere Aeroen og få skilt på den. men nå spare eg øve 20000 samt ein masse arbeid med godkjenning osv.

regne med eg må godkjenne ombyggingen men ser på det som peanuts i forhold til å få Aeroen godkjent. den måtte blitt satt tilbake i original stand samt eg måtte skaffa ein haug med papirer osv.

for de som har gjoirdt denne ombyggingen før konne eg tenkt meg å få veda ka som må gjørs for å få det godkjent. tenke spesielt på papirarbeid
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 okt 2006, 16:58

Frode N073 skrev:for de som har gjoirdt denne ombyggingen før konne eg tenkt meg å få veda ka som må gjørs for å få det godkjent. tenke spesielt på papirarbeid
Når det gjeld papirarbeid er det å bestille ombyggingspapir ifrå SAAB Norge, etttermarkedsavdelinga. Før har dette vore gratis, no kostar vel dette også sine 1500:-.
På dette papiret står det kva krav som er til bilen for å få den godkjent med 175hk. Det kontrolløren på Trafikkstasjonen sjekkar då er om desse punktra er oppfylde. Kontrollen kostar rundt 500:-, same som ein "importkontroll".

Kva T8 er det snakk om du skal bygge om då?

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 15 okt 2006, 22:06

det va denne eg va og såg på i dag.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8579353

an ser veldig fin ut på bildene og hadde tenkt å kjøp'an siden det e ein del deler som kan ver greit å ha i reserve.

men eg sto øve. lakken va ikkje så bra så eg hadde håpt på. + det va litt mer rust enn det eg hadde sitt for meg. ellårs e det et bra utgangspunkt for de som vil ta vare på'an.

bilen eg trenge e ikkje nøtt te å ver turbo. ein vanlige i (helst 16v) duge og. det viktigaste e at lakken e bra og det e så lite rust så muligt.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 15 okt 2006, 22:21

Den så rimelig besynderlig ut med ny type front og gammel type fanger bak.. :D

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 15 okt 2006, 22:34

Eirik N396 skrev:Den så rimelig besynderlig ut med ny type front og gammel type fanger bak.. :D
fikk vel ikke til å bytte bakfanger :lol:
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar