hvit røyk! gåen toppakning?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 15 okt 2006, 21:44

Min erfaring er at biler som til har stått en periode kan toppakningen ryke på raskere. Har selv en 9-3 2002 som har gått 190000 mener jeg det aldri er byttet på. Kjørt med trim en stund nå og null problemer.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 15 okt 2006, 21:54

Synd at reklamasjonfristen er ute, for en toppakning SKAL ikke ryke etter 70 000 km på en helt orginal bil.... Jeg syntes det lukter en eller annen produksjonsfeil her.

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 15 okt 2006, 22:25

KongerudN344 skrev:Synd at reklamasjonfristen er ute, for en toppakning SKAL ikke ryke etter 70 000 km på en helt orginal bil.... Jeg syntes det lukter en eller annen produksjonsfeil her.
Enig!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
oyvinto N660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 147
Registrert: 27 apr 2006, 13:40
Sted: Oslo/Fenstad

Legg inn av oyvinto N660 » 15 okt 2006, 22:29

Hmmm. Får lufte det for saab i morgen og høre hva de sier.... :(
03 Carrera 4S
X 2000 SAAB 9-3 SE 2.0T http://www.garaget.org/?car=22319
X 1979 SAAB 900 turbo grønn! (R.I.P.) :(

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 15 okt 2006, 22:46

Det er jo 5 års reklamasjonsrett på nyere bruktbiler, så dersom det er mindre enn 5 år siden DU kjøpte bilen så skal den fortsatt gjelde.

Men tror nok det vil bli vanskelig å få med selger på at dette er en reklamasjonssak, selv om det etter min mening bør være ganske klart at det er foreligger en svakhet som var på bilen ved kjøpetidspunktet (produksjonsfeil). Bilen er jo tross alt snart 7 år....

Brukeravatar
oyvinto N660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 147
Registrert: 27 apr 2006, 13:40
Sted: Oslo/Fenstad

Legg inn av oyvinto N660 » 16 okt 2006, 14:03

Hentet pakningsett på SP i dag. Fikk torx 30 og 40 piper på würth (E16 torxhylse i morra). Kjøpte en jalla momentnøkkel på Torshov Bilrekvisita. Håper jeg har det jeg trenger av verktøy da. Begynner å få dårlig tid også. Stavanger på torsdag, og kommer ikke tilbake før bilen skal på 70k service. :shock:
03 Carrera 4S
X 2000 SAAB 9-3 SE 2.0T http://www.garaget.org/?car=22319
X 1979 SAAB 900 turbo grønn! (R.I.P.) :(

Brukeravatar
oyvinto N660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 147
Registrert: 27 apr 2006, 13:40
Sted: Oslo/Fenstad

Legg inn av oyvinto N660 » 18 okt 2006, 23:32

Dratt til alle boltene til toppen nå i håp om at det skulle hjelpe litt. Kanskje så jeg tør kjøre den til verksted for pakningsbytte. Innsett at jeg bør overlate pakningsbytte til profesjonelle, så det blir SP m/sliping.

Uansett. Lot den stå på tomgang noen minutter og ruset den såvidt opp mot 2000 rpm, men etter en stund kom røyken igjen. Vil den forsvinne etter hvert? At systemet må "rense" seg, eller er pakningen definitivt helt gåen? Lukter dritt (kjøleveske?) av røyken forresten.

Det her er kanskje nok et bevis?
Bilde
03 Carrera 4S
X 2000 SAAB 9-3 SE 2.0T http://www.garaget.org/?car=22319
X 1979 SAAB 900 turbo grønn! (R.I.P.) :(

Svar