Nekter å starte

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Bendal N809
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 130
Registrert: 03 sep 2006, 21:51
Sted: Fosnavåg/Ålesund

Nekter å starte

Legg inn av Bendal N809 » 18 okt 2006, 11:43

Skulle ut å starte bilen no, men no nekter den visst å starte. Ser en anna lignande tråd på forumet her no, men dette er ein 9000 og også her går startmotoren osv.

Åpna panseret og såg at det kom ein del røyk ut av tennkassetten og lukta litt spesiell lukt.

Bilen gjekk heilt fint for 3 timer siden. Starta fint. Kan legge til at det var ganske kaldt i dag tidleg og måtte skrape bilen for is for første gang siden sist vinter.


Hjelp? Defekt DI?
'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt

Estate_2002
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 75
Registrert: 17 okt 2006, 13:45

Re: Nekter å starte

Legg inn av Estate_2002 » 18 okt 2006, 11:52

stbendal skrev: Hjelp? Defekt DI?
Ut fra det jeg har lest her på forumet og andre steder vil jeg si et klart ja.
Symptomene du beskriver (røyk, startmotor som går osv) tyder på det.

Er det noen som vet om dette er et problem på 95 også? Og eventuelt om det gjelder alle årganger?

Brukeravatar
Bendal N809
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 130
Registrert: 03 sep 2006, 21:51
Sted: Fosnavåg/Ålesund

Legg inn av Bendal N809 » 18 okt 2006, 12:10

Ja frykter det er tennkassetten, men den er så ekstremt dyr også! Skal ha 2700 for den på Saab i ålesund. Og det er sjølvsagt penger eg ikkje har råd til å bruke no.
'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 18 okt 2006, 12:10

Kommer det røyk ur DI'n eller om den luktar svidd så är den som regel gåen oavsett årsmodell och bil.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Bendal N809
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 130
Registrert: 03 sep 2006, 21:51
Sted: Fosnavåg/Ålesund

Legg inn av Bendal N809 » 18 okt 2006, 12:13

Er det samme DI kassett alle dei som er raude? Uavhengig om dei står på 9000 eller 900 osv? Og motorstørrelse?

Fann noko dei kaller Coil Elektronisk som har stått på ein 2.0l 91mod på eit huggeri. Kan det kanskje vere det dei kaller DI kassett?
'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt

Estate_2002
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 75
Registrert: 17 okt 2006, 13:45

Legg inn av Estate_2002 » 18 okt 2006, 12:23

Saab900STCR skrev:Kommer det røyk ur DI'n eller om den luktar svidd så är den som regel gåen oavsett årsmodell och bil.

Mvh
Det kan være lurt å sjekke den ved startvansker ja.
Naboen min har en 900 - usikker på årsmodell og han har byttet DI etter en motorvask. Han fikk beskjed om at det var kondens som tok knekken på den i de fleste tilfeller. Stemmer dette?
Er dette et problem som Saab har utbedret på nyere biler eller?

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 18 okt 2006, 13:19

Bilar med svart DI SKA ha svart DI!
Bilar med rød DI SKA ha rød DI!
DI'n gør mer än att bara ge gnist på pluggarna!!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Bendal N809
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 130
Registrert: 03 sep 2006, 21:51
Sted: Fosnavåg/Ålesund

Legg inn av Bendal N809 » 18 okt 2006, 13:36

Det vil sei at eg kan bruke en kassett frå alle saab som har en rød kassett?

Hadde du (eller nokon) kunnet liste opp kva modeller som har den røde kassetten? Driver å leiter litt på huggeri no først, men frykter eg må kjøpe ny.
'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 18 okt 2006, 13:46

Alle 9000 har rød DI-kassett, antar at også alle ng900 har det. Alle 9-5 og 9-3 har svart.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 18 okt 2006, 13:49

DI sitter bara på bilar med turbo, tror jag...

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Bendal N809
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 130
Registrert: 03 sep 2006, 21:51
Sted: Fosnavåg/Ålesund

Legg inn av Bendal N809 » 18 okt 2006, 14:06

Ja kan virke slik, men finner ingenting på huggeri. Men veit ikkje heilt kva eg skal leite etter heller.

Skulle gått an å fikse dei, har vore skifta kassett på bilen tidligare også. Så litt irriterande at det skal ryke igjen, men veit ikkje kor lenge det er siden vart skifta då.

Men takk for all hjelp! Og der ligg ei annonse på deler kjøpes for den som eventuelt måtte ha ein slik kassett å selge :wink:
'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 18 okt 2006, 14:43

alle biler med t7 motorstyring har svart kassett. den svarte føler tenningsbank det gjør ikke den røde. (t7 - 9-3, 9-5) finnes noen 9-3 med rød kassett og. (154hk) du MÅ ha den røde. du kan bruke fra 9000 og ng 900turbo. tror det finnes noen 9000i 2.3 med kassett.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Bendal N809
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 130
Registrert: 03 sep 2006, 21:51
Sted: Fosnavåg/Ålesund

Legg inn av Bendal N809 » 18 okt 2006, 14:48

Takker!

Nokon som har kjøpt av dei tidligare og veit om plasser eg får dei ganske billig? Syns 2700 var litt vel mykje.
'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 18 okt 2006, 15:23

Check Meca og Mekonomen.
En kamrat i sverige driver en Meca butikk och han får fatt i DI!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Bendal N809
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 130
Registrert: 03 sep 2006, 21:51
Sted: Fosnavåg/Ålesund

Legg inn av Bendal N809 » 18 okt 2006, 15:32

Takk skal du ha! Mekonomen kunne skaffe den til meg slik eg har den fredag :D Til 700kr billigare enn saab forhandlaren. :D
'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt

Svar