Bilen drar når man står stille (automat)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Bilen drar når man står stille (automat)

Legg inn av kevin86 » 22 okt 2006, 15:34

Som topicen sier så dytter bilen når jeg bremser i .feks. et lyskryss.
Vanligvis så dytter bilen litt, men nå må jeg bremse så hardt for å stå stille, tom. bremsene lager lyder. Ser at turbotrykket er litt høyere enn det det burde være, kan det ha noe med wastegaten å gjøre eller bare noe med selve automatkassa? Byttet olje og filter på kasse for ca. 1 måned siden.
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 22 okt 2006, 16:11

Når er turbotrykket høyere? (ikke på tomgang håper jeg...)

Lyder fra bremsene er ikke bra, men har ikke noe med WG å gjøre...?

Bremsemaster med lekkasje?

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 22 okt 2006, 17:59

Trur eg ville begynt med å sjekka oljenivået på kassen....


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 22 okt 2006, 20:03

Vegard_Skaten skrev:Trur eg ville begynt med å sjekka oljenivået på kassen....


Vegard
Nivået er 1-2 milimeter over maks.
Trykket bruker å stå på (kvart på hvis turbotrykksmåleren er en klokke).
Men nå er trykket litt høyere når jeg står stille i Drive.
Kan det være bitte litt for mye mye olje?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 22 okt 2006, 20:15

Trykk på tomgang, Vacum mener du vel?

Altså, under null? "kvart på" er vacum.

Som over, men det skal ikke være vanskelig å holde bilen stille i drive?

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 22 okt 2006, 20:22

Petter 900 T skrev:Trykk på tomgang, Vacum mener du vel?

Altså, under null? "kvart på" er vacum.

Som over, men det skal ikke være vanskelig å holde bilen stille i drive?

Petter
Er ikke trykk ,men vakum ja, mindre vakum en når den når i N.
Må bremse ganske hardt for å stå stille, også bråker det litt når man "gasser" og bremser.
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 23 okt 2006, 18:23

Nye oppdagelser:
Lyden kommer også når jeg bremser forsiktig når bilen ruller såvidt, merker at pedalen vibrer litt kanskje, pluss at lyden kommer også fra null når jeg aksereler. Automatkassen som har ryki? Eller litt for mye olje?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 25 okt 2006, 10:42

Tapp av olje, slik at du ikkje er over MAX-merkjet på peilepinnen. Det er ein grunn til at det er "MAX"-merkje på ein peilepinne, på same måte er det ein grunn til at det er eit "MIN"-merkje på same pinnen.

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 25 okt 2006, 10:52

Hjelle, N6 skrev:Tapp av olje, slik at du ikkje er over MAX-merkjet på peilepinnen. Det er ein grunn til at det er "MAX"-merkje på ein peilepinne, på same måte er det ein grunn til at det er eit "MIN"-merkje på same pinnen.
Hmm, sier du det.
Det jeg lurte på, var om en eller 2 mm på pinnen kunne utgjøre noe forskjell? Takker for svar.
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Estate_2002
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 75
Registrert: 17 okt 2006, 13:45

Legg inn av Estate_2002 » 25 okt 2006, 11:12

Det optimale er vel at nivået ligger mellom min og maks ikke på min eller maks. (målt når bilen har stått en stund)

Men jeg mener å ha hørt at maks ikke er absolutt maks men at det er lagt inn en liten sikkerhetsmargin der. Jeg ville imidlertid ikke ha stolt på det.

Svar