Større eksos (II)
Moderator: Moderatorer
Større eksos (II)
Har tidligere nevnt på dette forum, mine planer om å få eksos med større dim (3``) på min 900 T19 1990mod.
Da kommer jeg til å skifte helt frem til turboen. Skal gå igang med dette når snart.
Spørsmålet gjelder flytting av batteriet:
Hvilken type kabel må man bruke, det må vel være solide saker når den skal trekkes helt bak i bagasjerommet?
Blir det ikke spenningstap med så lang kabel, eller går det greit hvis man gjør det riktig?
Er det ikke uheldig å ha en slik strømførende kabel liggende i kupèen? Har lest at man hadde problemer med dette på en del Volvo-modeller, det skal visstnok være uheldig å føre mye strøm gjennom kupene slik. Eller er dette bare "flisespikkeri"?
PS
Har hørt at noen klarer å plassere batteriet i motorrommet etter montering av 3``s eksos helt frem, men jeg skjønner ikke hvordan det kan gå til. Jeg har innsatsfilter i "originalboksen" og da kan jeg ikke skjønne at jeg skal få plass til batteriet på den (venstre) siden, det kan vel kasnkje gå med open-air-opplegg?. Er det andre muligheter?
Da kommer jeg til å skifte helt frem til turboen. Skal gå igang med dette når snart.
Spørsmålet gjelder flytting av batteriet:
Hvilken type kabel må man bruke, det må vel være solide saker når den skal trekkes helt bak i bagasjerommet?
Blir det ikke spenningstap med så lang kabel, eller går det greit hvis man gjør det riktig?
Er det ikke uheldig å ha en slik strømførende kabel liggende i kupèen? Har lest at man hadde problemer med dette på en del Volvo-modeller, det skal visstnok være uheldig å føre mye strøm gjennom kupene slik. Eller er dette bare "flisespikkeri"?
PS
Har hørt at noen klarer å plassere batteriet i motorrommet etter montering av 3``s eksos helt frem, men jeg skjønner ikke hvordan det kan gå til. Jeg har innsatsfilter i "originalboksen" og da kan jeg ikke skjønne at jeg skal få plass til batteriet på den (venstre) siden, det kan vel kasnkje gå med open-air-opplegg?. Er det andre muligheter?
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
For å få plass til batteriet på venstre side, er det vanligste å montere "openair". (har ikke hørt om andre løsninger i motorrom).
Ellers funker det bra med batteriet bak!
Jeg har vært med Eliah(på forumet) og sette batteriet bak, og det funker bra. Men for å slippe problemer med spenningsfall, bør du bruke kraftige kabler! 
Ellers funker det bra med batteriet bak!


- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Hvis du går inn på http://www.garaget.org så ser du hvordan mange har gjort det med open air..
Hvis du vil ha batteriet bak. Så er det noen som regnet ut at du må ha over 25mm2 for å unngå spenningsfall..
Selv har jeg 70
Hvis du vil ha batteriet bak. Så er det noen som regnet ut at du må ha over 25mm2 for å unngå spenningsfall..
Selv har jeg 70

1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
Re: Større eksos (II)
Jeg har flytta batteriet bak på bilen min, kjøpte en batteriboks på biltema, og 110 kvadrat (!) kabel fra en båtsjappe. Det er nesten ikke kabel engang, snarere en litt myk stang, den er kraftig!! pass på å fest kabelen skikkelig i motorrommet, og bruk gummiforing gjennom torpedoveggen. Dette ble toerfeil hos meg på eu-kontrollen..Aero1990 skrev:Har tidligere nevnt på dette forum, mine planer om å få eksos med større dim (3``) på min 900 T19 1990mod.
Da kommer jeg til å skifte helt frem til turboen. Skal gå igang med dette når snart.
Spørsmålet gjelder flytting av batteriet:
Hvilken type kabel må man bruke, det må vel være solide saker når den skal trekkes helt bak i bagasjerommet?
Blir det ikke spenningstap med så lang kabel, eller går det greit hvis man gjør det riktig?
Er det ikke uheldig å ha en slik strømførende kabel liggende i kupèen? Har lest at man hadde problemer med dette på en del Volvo-modeller, det skal visstnok være uheldig å føre mye strøm gjennom kupene slik. Eller er dette bare "flisespikkeri"?
PS
Har hørt at noen klarer å plassere batteriet i motorrommet etter montering av 3``s eksos helt frem, men jeg skjønner ikke hvordan det kan gå til. Jeg har innsatsfilter i "originalboksen" og da kan jeg ikke skjønne at jeg skal få plass til batteriet på den (venstre) siden, det kan vel kasnkje gå med open-air-opplegg?. Er det andre muligheter?
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Større eksos (II)
Det er ikke bra, fordi du vil få et elektromagnetisk felt i kupeen pga induksjon. Skal ikke være helt sunt.Aero1990 skrev: Er det ikke uheldig å ha en slik strømførende kabel liggende i kupèen? Har lest at man hadde problemer med dette på en del Volvo-modeller, det skal visstnok være uheldig å føre mye strøm gjennom kupene slik. Eller er dette bare "flisespikkeri"?
Batteriet får du plass til på venstre side foran i motorrommet, med orginal ic og luftfilterboks blir det trangt, men det går hvis du tar av røret som går fra luftfilterboksen og opp til skjermkanten. Jeg har kjørt med det sånn som en midlertidig løsning.Hvis du bytter til en frontmontert ic, som vil være myyye mer effektiv, blir det bra plass.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Er det ikke uheldig å ha en slik strømførende kabel liggende i kupèen? Har lest at man hadde problemer med dette på en del Volvo-modeller, det skal visstnok være uheldig å føre mye strøm gjennom kupene slik. Eller er dette bare "flisespikkeri"?
Både BMW og Mercedes har batteri bak i bagasjerommet orginalt, kabel går under teppe. Har ikkje høyrt noko om stråling i dei.
Har sjølv batteriet baki på min 900, og har 50 mm² kabel fram til motorrom.
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Har sett målinger på dette, i en Vållvå riktignok.. Men det var ganske mye.Vegard_Skaten skrev:Er det ikke uheldig å ha en slik strømførende kabel liggende i kupèen? Har lest at man hadde problemer med dette på en del Volvo-modeller, det skal visstnok være uheldig å føre mye strøm gjennom kupene slik. Eller er dette bare "flisespikkeri"?
Både BMW og Mercedes har batteri bak i bagasjerommet orginalt, kabel går under teppe. Har ikkje høyrt noko om stråling i dei.
Har sjølv batteriet baki på min 900, og har 50 mm² kabel fram til motorrom.
Vegard
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Skjerma kabel???Ingvar N629 skrev:Har sett målinger på dette, i en Vållvå riktignok.. Men det var ganske mye.Vegard_Skaten skrev:Er det ikke uheldig å ha en slik strømførende kabel liggende i kupèen? Har lest at man hadde problemer med dette på en del Volvo-modeller, det skal visstnok være uheldig å føre mye strøm gjennom kupene slik. Eller er dette bare "flisespikkeri"?
Både BMW og Mercedes har batteri bak i bagasjerommet orginalt, kabel går under teppe. Har ikkje høyrt noko om stråling i dei.
Har sjølv batteriet baki på min 900, og har 50 mm² kabel fram til motorrom.
Vegard
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Vållvå hadde ikke skjerma kabel den gang. Men klart, legger du opp skjerm, så går det vel bra (legg dobbelt sett kabel og fest den i jordpunkt i ene enden)
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan