Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Legg inn
av Griffin N430 » 26 okt 2006, 18:54
Noen som har et godt tips på hvordan man skal få spent opp clutchen slik at man får ut slavesylinderen? Problemet er at den lekker, slik at det er null motstand på clutchpedalen, så da får man ikke pumpet slik at man får mellom distanseringen....!
Kanskje prøve å lufte å håpe på litt motstand på pedalen?
Gjelder og900
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 26 okt 2006, 19:32
Om jeg forstod riktig vil du spenne opp trykkplata. Jeg gjorde dette med en nabo, og det gikk greit. Da vi skulle ha den ut, skulle vi riktignok bytte denne, så vi kappet den med vinkelsliper
Men da vi skulle ha i den nye, brukte jeg en spesiell hammer til å bøye en "solstråle" om gangen, samtidig som Eliah la en lampettledning innunder. Slik jobbet vi oss rundt hele driten, og satte inn den nye!

Vi har altså ikke demontert på denne måten, men det burde vel bli omtrent det samme. Om du kommer til da

-
bjarne n654
- 1.2 bar

- Innlegg: 264
- Registrert: 20 mai 2006, 18:32
- Medlemsnummer: 654
- Navn: Bjarne Økland
- Sted: haugesund
Legg inn
av bjarne n654 » 26 okt 2006, 20:59
Du kan ta et skrujern mellom trykkplaten og svinghjulet. Legg en 8mm mutter mellom og skru 8mm bolten et par gjenger inn i svinghjulet, hold bolten med en fastnøkkel og skru mutteren utover. Dette gjør du tre plasser, da har du spent opp fjæra slik at bremserøret går inn.

-
Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Legg inn
av Petter 900 T » 27 okt 2006, 08:02
bjarne n654 skrev:Du kan ta et skrujern mellom trykkplaten og svinghjulet. Legg en 8mm mutter mellom og skru 8mm bolten et par gjenger inn i svinghjulet, hold bolten med en fastnøkkel og skru mutteren utover. Dette gjør du tre plasser, da har du spent opp fjæra slik at bremserøret går inn.

Bra, eller bruk orginalverktøy (vet om en som har...)
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 27 okt 2006, 14:56
hvis du ikke er så fryktelig langt unna saabverkstedet, så kan du sikkert låne der.. vi har laga oss et slikt verktøy selv.. ser ut som en gigantisk skiftnøkken som det er en krok litt oppå skaftet.. den kroken hekter vi i en av de åpningene rundt trykkplata, og gaffelhodet rundt lageret og DRAR til..
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Legg inn
av Griffin N430 » 27 okt 2006, 17:02
bjarne n654 skrev:Du kan ta et skrujern mellom trykkplaten og svinghjulet. Legg en 8mm mutter mellom og skru 8mm bolten et par gjenger inn i svinghjulet, hold bolten med en fastnøkkel og skru mutteren utover. Dette gjør du tre plasser, da har du spent opp fjæra slik at bremserøret går inn.

Den var genial...! Må prøves!

-
Audun N346
- 1,5 bar

- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Audun N346 » 27 okt 2006, 23:01
E fekk låne originalredskap hos Stensgård, det va veldig lettvindt!
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)

If it aint broke, modify it!
-
heinrich
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 31 aug 2006, 21:01
- Medlemsnummer: N734
- Sted: Horten
Legg inn
av heinrich » 30 des 2007, 23:03
bjarne n654 skrev:Du kan ta et skrujern mellom trykkplaten og svinghjulet. Legg en 8mm mutter mellom og skru 8mm bolten et par gjenger inn i svinghjulet, hold bolten med en fastnøkkel og skru mutteren utover. Dette gjør du tre plasser, da har du spent opp fjæra slik at bremserøret går inn.

Fant denne når jeg lette etter tips, men er det noen som kan forklare denne litt annerledes, eller i beste fall tegnet et bilde? Jeg leser den om og om igjen, men jeg skjønner den fortsatt ikke.

M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
-
bjarne n654
- 1.2 bar

- Innlegg: 264
- Registrert: 20 mai 2006, 18:32
- Medlemsnummer: 654
- Navn: Bjarne Økland
- Sted: haugesund
Legg inn
av bjarne n654 » 30 des 2007, 23:47
heinrich skrev:bjarne n654 skrev:Du kan ta et skrujern mellom trykkplaten og svinghjulet. Legg en 8mm mutter mellom og skru 8mm bolten et par gjenger inn i svinghjulet, hold bolten med en fastnøkkel og skru mutteren utover. Dette gjør du tre plasser, da har du spent opp fjæra slik at bremserøret går inn.

Fant denne når jeg lette etter tips, men er det noen som kan forklare denne litt annerledes, eller i beste fall tegnet et bilde? Jeg leser den om og om igjen, men jeg skjønner den fortsatt ikke.

Skal ta noen bilder i morgen.
saab 99 78mod vinterbilen
saab 99t16 77mod prosjekt
saab 99t16 83
saab 900 rally
-
heinrich
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 31 aug 2006, 21:01
- Medlemsnummer: N734
- Sted: Horten
Legg inn
av heinrich » 31 des 2007, 12:27
Kjempeflott, tusen takk!

M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
-
bjarne n654
- 1.2 bar

- Innlegg: 264
- Registrert: 20 mai 2006, 18:32
- Medlemsnummer: 654
- Navn: Bjarne Økland
- Sted: haugesund
Legg inn
av bjarne n654 » 31 des 2007, 20:06
Nå er clutchen spent opp og klar til å sette inn bremserøyret.
Så ta ut clutch og sylinder i lag.

saab 99 78mod vinterbilen
saab 99t16 77mod prosjekt
saab 99t16 83
saab 900 rally
-
Børre N17
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av Børre N17 » 01 jan 2008, 11:59
Som et tips, så får en kjøpt det verktøyet på Saab som skal inn der du har satt inn bremserøret. Koster nesten ikkenoe, og paser perfekt hver gang.

Det finne to forskjellige, en liten ring og en stor.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
-
Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Legg inn
av Petter 900 T » 01 jan 2008, 16:21
Som Børre skriver, dette er et must!
Den lille ringen passer perfekt til Sachs 228 clutchen også
Jeg pleier å fjerne splintene i svinghjulet, det letter lobben betraktelig!

Du kan evt. bruke bor eller umbraco-nøkler til sentreringen senere...
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
-
heinrich
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 31 aug 2006, 21:01
- Medlemsnummer: N734
- Sted: Horten
Legg inn
av heinrich » 01 jan 2008, 17:26
Tusen hjerterlig takk for bildene! Det gjør jobben min mye lettere!

Takk for tipset om verktøyet også, jeg får stikke innom en gang til saab og høre..
Godt nyttår!
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
-
alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Legg inn
av alex_ander3@hotmail.com » 01 jan 2008, 17:53
Børre N17 skrev:Som et tips, så får en kjøpt det verktøyet på Saab som skal inn der du har satt inn bremserøret. Koster nesten ikkenoe, og paser perfekt hver gang.

Det finne to forskjellige, en liten ring og en stor.
Hei børre.. Husker du om jeg skal ha den store eller lille ringen til bilen min?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*