Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Fredrik N707
- 0.7 bar

- Innlegg: 104
- Registrert: 25 jul 2006, 03:23
- Sted: Drammen
Legg inn
av Fredrik N707 » 29 okt 2006, 22:45
Hei!
Nå som endelig det meste på saaben min fungerte ypperlig og bilen var som en drøm å kjøre måtte jo selvfølgelig noe skje.
Greide ved et sekunds uoppmerksomhet og kanskje noe litt for ivrig akselerering å slå temmelig godt ned i en (usynelig?) idiotisk asfalt kant på vei ut fra en parkerings plass. Dette resulterte i at drivakslingen på venstre fremhjul løsnet
Dette resulterer jo i at bilen min ikke beveger seg av flekken, noe som er fryktelig kjiipt.
Bilder av akslingen kan du se
her.
Er dette vanskelig og mye jobb å fikse selv ?
Evt. vil dette bli dyrt å reparere på et verksted ?
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T
-
Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Legg inn
av Saab900STCR » 30 okt 2006, 02:16
Om inget gått i stycker, så är det bara att sätta den på plats igen och sätta dit en ny låsring på damasken.
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 30 okt 2006, 11:16
Saab900STCR skrev:Om inget gått i stycker, så är det bara att sätta den på plats igen och sätta dit en ny låsring på damasken.
Mvh
Men ikke gjør dette uten at du har rengjort SKIKKELIG og smurt opp på nytt!!!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 30 okt 2006, 13:05
hummz.. skal jo egentlig ikke bare hopp ut sånn.. det må jo ha vært noe sinsykt med krefter i sving her..undersøk evt. deformerte deler og se om alt er slik det skal være. RENS godt og hiv på plass..
-
Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Legg inn
av Saab900STCR » 30 okt 2006, 15:52
Tor N12 skrev:Men ikke gjør dette uten at du har rengjort SKIKKELIG og smurt opp på nytt!!!

Glömde den!
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

-
Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Legg inn
av Henrik N449 » 30 okt 2006, 16:06
tenkte jeg skulle hjelpe til litt jeg da, under reparasjonen, og spør da;
på min og900 trengte jeg bare løsne to bolter under fjæra, og bende ut hele spindelen så drivakselen fulgte etter og ut.
er dette mulig på 9000?
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 30 okt 2006, 16:31
Henrik N449 skrev:tenkte jeg skulle hjelpe til litt jeg da, under reparasjonen, og spør da;
på min og900 trengte jeg bare løsne to bolter under fjæra, og bende ut hele spindelen så drivakselen fulgte etter og ut.
er dette mulig på 9000?
Japp

Det sitter to bolter nederst på demperen... ta ut disse så kan akslingen trekkes ut.
Dere bør kansje også ta av sentermutteren slik at dere får ut hele akslingen, da blir det jo enklere å inspisere den.
Men sjekk også tilstanden på forstillingen... Jeg har ALDRI vært borte i at akslingen hopper ut av medbringeren på 9k

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Fredrik N707
- 0.7 bar

- Innlegg: 104
- Registrert: 25 jul 2006, 03:23
- Sted: Drammen
Legg inn
av Fredrik N707 » 30 okt 2006, 18:31
Takk for alle svar!
Hva smører jeg inn med ?
Girolje eller grease ?
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 30 okt 2006, 18:40
stigma skrev:Takk for alle svar!
Hva smører jeg inn med ?
Girolje eller grease ?
Gris. (grease)
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 30 okt 2006, 19:22
Eirik N396 skrev:stigma skrev:Takk for alle svar!
Hva smører jeg inn med ?
Girolje eller grease ?
Gris. (grease)
det så ut som det hadde vært girolje inni dær fra før ass.. skal være GREASE.. FETT på godt norsk.. og sørg for å få rett spesifikasjoner.. ikke få noe som blir flytende ved varme..
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 30 okt 2006, 20:14
Drivknutsfett får du jo kjøpt på bl a biltema
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Fredrik N707
- 0.7 bar

- Innlegg: 104
- Registrert: 25 jul 2006, 03:23
- Sted: Drammen
Legg inn
av Fredrik N707 » 04 nov 2006, 19:24
Hei!
Da var aksel av, men det kan se ut som medbringeren (den saken akselen stikker inn i på girkassa) er noe slitt. Er det problematisk å få løs og eventuellt bytte denne ?
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T