TSC CTRL

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

TSC CTRL

Legg inn av HansWF N416 » 01 nov 2006, 16:30

Byttet nylig ABS/TSC pumpe på min 91 9000CC Aero på grunn av at pumpa ikke var tett, og det lakk bremsevæske. Fikk tak i ei brukt pumpe i sverige og monterte denne.
Etter at denne var satt inn, prøvde jeg bilen en runde og alt var bra.
Så parkerte jeg for å skru litt, bl.a fjerne en "blåkran" Når jeg så skulle starte igjen vil ikke bilen gå. Da måtte jeg koble på gassvaieren, som hadde vært av siden jeg kjøpte den, og da går bilen, men går ikke godt på tomgang. TSC CTRL lampen har også begynt å lyse. Antar at dette er det såklate limp home systemet.

Det jeg da lurer på er om jeg har vært så uheldig å kjøpt ei pumpe med defekter, eller kan defekte vakumslanger forårsake disse problemene.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 01 nov 2006, 21:44

Prøv å bytt vaccumslangane til TCS-systemet. Var plaga med at TCS slo inn avogtil på min turbo S, etter bytte av desse slangane har det fungert fin-fint.

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Legg inn av HansWF N416 » 01 nov 2006, 22:02

Ok, det må sjekkes. Hvor sitter disse vakumslangene til TSC da? Hvor mange?
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 01 nov 2006, 22:17

HansWF skrev:Ok, det må sjekkes. Hvor sitter disse vakumslangene til TSC da? Hvor mange?
Sit lett tilgjengelig i motorromet.
Om eg ikkje hsukar feil er det fem i talet.
Følg slangen ifrå gasspjeldet og bak på "torpedoveggen", og derifrå og fram til den ventilen som heng framom batteriet oppom spylarvesketanken. Uansett er det ikkje dumt å bytte desse, då slangar ikkje vert sprekare med åra ;)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 01 nov 2006, 22:52

Som Hjelle sier, sjekk alle vacumslanger... de må være bra for at systemet skal fungere korrekt.

Kan også være andre ting som gjør at systemet krangler, er ikke uvanlig med feil i pedalpotmeter og spjellhus.

Ellers så kan det også som du er inne på være feil med abs-pumpa, fungerer ikke den korrekt så vil systemet gå i Limp Home.

Til slutt så kan det være verdt å merke seg at systemet egentlig skal kalibreres når noen av komponentene i tcs byttes men dette er først og fremst kritisk om du bytter potmeter, spjellhus eller noen av styreboksene i systemet.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Legg inn av HansWF N416 » 01 nov 2006, 23:01

Får håpe på at det er vakumslangene som spøker da. Gamle pumpa fungerte forøvrig topp utenom at det var lekasje på den, så det er jo utrolig irriterende hvis jeg har satt på ei defekt pumpe. Siden den andre virket som den skulle, vil jeg anta at det enten er ABS pumpa eller vakumslanger som det er noe tull med.

Får se om de får ut noen feilkoder på Saab, også får jeg hjem i helga å gå over vakumslanger.

Må vel også si at feilen oppsto mens bilen sto, og ikke kom mens jeg kjørte.

Vil limp home systemet bare gå på ved feil på selve ABS pumpa, eller kan andre komponeneter også forårsake dette?
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Svar