og 900 t16 starter ikke. HASTER!
Moderator: Moderatorer
- Liebak
- 2.0 bar
- Innlegg: 596
- Registrert: 15 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 673
- Navn: Daniel Liebak
- Bil: saab 99
- Sted: Elverum
og 900 t16 starter ikke. HASTER!
bilen er en 86 900 t16.
som ikke vil starte.
det jeg har sjekka / bytta til nå er:
-satt inn nye plugger
-bytta fordeler
-sjekka at tennings tidspunkt er riktig
-prøvd flere tenningsmoduler
-det er bra gnist!
-bytta bensinpumpe
-den får bensin og pluggene blir bløte
-dysene klikker fint alle sammen
-prøvde å strøpe retur en gang for å se om det skjedde noe med høyere trykk.
-tatt komptest og det var ok
-kjent etter at den suger inn luft og "eksos" kommer ut
-den har bra strøm så starteren drar fort rundt.
etter alt dette og sikkert noe til jeg ikke kommer på ifarta så slår den ikke et slag heller. verken av å dra på starter eller taue.
reagerte heller ikke på startgass rett i innsuget.
frusterert!
håper noe kan komme med noen tips som kan hjelpe meg videre...
som ikke vil starte.
det jeg har sjekka / bytta til nå er:
-satt inn nye plugger
-bytta fordeler
-sjekka at tennings tidspunkt er riktig
-prøvd flere tenningsmoduler
-det er bra gnist!
-bytta bensinpumpe
-den får bensin og pluggene blir bløte
-dysene klikker fint alle sammen
-prøvde å strøpe retur en gang for å se om det skjedde noe med høyere trykk.
-tatt komptest og det var ok
-kjent etter at den suger inn luft og "eksos" kommer ut
-den har bra strøm så starteren drar fort rundt.
etter alt dette og sikkert noe til jeg ikke kommer på ifarta så slår den ikke et slag heller. verken av å dra på starter eller taue.
reagerte heller ikke på startgass rett i innsuget.
frusterert!
håper noe kan komme med noen tips som kan hjelpe meg videre...
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
har du peilt oljå i det sista?
hvis peilepinnen ikkje e skikkelig på plass igjen så starte ikkje bilen meine eg
hvis peilepinnen ikkje e skikkelig på plass igjen så starte ikkje bilen meine eg
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Bytta plugger? Hvis disse har blitt veldig våte så gnistrer de somregel fin-fint når du ser på de, men når det kommer litt trykk og swirl inne i syl så slår de over inne i pluggen.....sprokit_mk1 skrev:det er dobbeltsjekka flere ganger og det står riktig.Ronny_N169 skrev:Dumt kanskje, men feilplasserte pluggkabler på fordelerlokk. Ellers virker det som du har prøvd det meste.
og det som er så rart er at det ikke slår etter så mye om et eneste slag...
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
jeg ville ha bytta pluggledningene også.. har du bytta rotor? jeg hadde NØYAKTIG samme symptomene på min bil.. fuel, komp. og gnist hadde jeg.. da var rotoren den skyldige.. var overslag i den! hvordan veit du at plugg nr. 1 tenner på riktig tidspunkt? er ikke vits med gnist hvis den ikke tenner når den skal.. en måte å feilsøke det på er å koble vekk alle utenom f.eks. sylinder 1.. så får du en til å kjinne på starteren, mens du vrir noe febrilsk på fordeleren..(OBS, FARE FOR AT DET KAN SLÅ TILBAKE I INNSUG!) det var slik jeg fant ut av problemet.. fikk rett og slett gnisten på feil tidspunkt pga. at gnisten tok en litt annen vei fra rotor til plugga(ble svakere også,selv om det SÅ ut som god gnist).. en annen ting du kan gjøre er å koble luftmassemåleren(hvis du har den da) DIREKTE på spjeldet, og hold handa for mens noen starter. Så¨lager du en liten sprekk, jo mindre luft jo mindre fuel..
Prøv forslagene ovenfor. Er litt rotete skrevet, håper du forstår..
lykke til..
Mvh. Pål
Prøv forslagene ovenfor. Er litt rotete skrevet, håper du forstår..
lykke til..
Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Har du timet tenninga slikt som jeg gjorde?
Jeg gjorde den fine feilen at jeg hadde svinghjulet på 0 grader. Så satt jeg på fordelerlokket. Men når svinghjulet går 360 grader, så går fordeleren rundt 2 ganger.. Så jeg hadde timet den 180 grader feil..

Jeg gjorde den fine feilen at jeg hadde svinghjulet på 0 grader. Så satt jeg på fordelerlokket. Men når svinghjulet går 360 grader, så går fordeleren rundt 2 ganger.. Så jeg hadde timet den 180 grader feil..

1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
rotoren skal peke opp mot høyre sett framme i fra når veiva er i TDC.. og da er det et LITE hakk på selveste fordelermetallet som skal stå være sånn ca på kant med rotor-metallet på tuppen der...alex_ander3@hotmail.com skrev:Har du timet tenninga slikt som jeg gjorde?
Jeg gjorde den fine feilen at jeg hadde svinghjulet på 0 grader. Så satt jeg på fordelerlokket. Men når svinghjulet går 360 grader, så går fordeleren rundt 2 ganger.. Så jeg hadde timet den 180 grader feil..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
ikke gi opp.. du finner nok svaret
prøvd å starte bilen uten luftmassemåler på? eller har du prøvd å skru av pumpa? har du prøvd å starte med KUN startgass? for å se om den tenner..

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Martin N612
- 0.7 bar
- Innlegg: 129
- Registrert: 27 mar 2006, 15:57
- Sted: Elverum
- Kontakt:
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen