T8 -> T16

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

T8 -> T16

Legg inn av Ottar N398 » 14 nov 2006, 09:36

Har en liten sak med at jeg muligens må bytte motor igjen :wink:
Og så er spørsmålet, hva trenger jeg egentlig?
Vil ledningsnettet til en T8 være dugende på foreksempel APC og fordeleren? Vet at det er forskjellige nummer på APC boksene hvertfall :?

Jeg har et komplett Lh2.2 innsprut system så det skulle hvertfall funke, men hvordan er det med alt det andre? noen som har mer erfaring enn meg?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Martin N612
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 129
Registrert: 27 mar 2006, 15:57
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av Martin N612 » 14 nov 2006, 10:42

Tok en titt på http://popeye.rty.nu, han har skrevet om ombygging av t8 til t16, og det ser ut som det du trenger er:

16 ventilars topplock
grenrör
insug
LH 2.2, LH 2.4 alt lucas insprutningssystem med samtliga komponenter
Kamkedja med glidskenor
Kamkedjedrev (sitter på vevaxeln)
Motorfäste höger sida skiljer.
Styrservon. oljeslangar och behållare skiljer sej. T8 får ej plats på T16.
Topplockspackning

Ta en titt på den siden du!
Martin STCN nr. 612
x Saab 900S, x Saab 96 2,2l, x Saab 900 t16 '86, x Saab 90 '86, x Saab 900 t8 '81, x Saab 900 t8 '86, x Saab 99 2,4l '77, x Saab 900i '85

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 14 nov 2006, 12:10

Siden du har en 89 8V, kan det hende at du har samme servopumpe som 16V. Den pumpa du skal ha er den med separat oljetank på innerskjermen.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 14 nov 2006, 12:13

Virker som om jeg ikke var så flink til å utdype meg her :wink:
Jeg får tak i en T16 motor, ganske komplett. Men jeg mangler ledningsnettet. Og det er da det jeg lurer mest på om vil funke om hverandre. Vet som sagt at innpruten er anderledes, men dette har jeg.

Hvordan er det med ledningsnettet til resten av motorfunksjonene som fordeler og APC?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 14 nov 2006, 12:19

APC meine eg e likt på T8 og T16

av det eg har sitt på min (eg har Lucas) ang fordeler så ser det likt ud som på T8 men e ikkje sikker
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 14 nov 2006, 12:21

Frode N073 skrev:APC meine eg e likt på T8 og T16

av det eg har sitt på min (eg har Lucas) ang fordeler så ser det likt ud som på T8 men e ikkje sikker
Fordeleren i seg sjølv er iallfall ikkje lik :) Men det kan godt vere alt anna er likt.

Og apc er nok forskjellig, for de har ulike delenummer. (ref. EPC 8) )

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 14 nov 2006, 12:59

Om du har en T16 og ledningsnettet/boksen til LH 2.2 så er det bare noe småtterier som ikke er bolt-on, så som ledningene til bensinpumpa + RPM signal. Koblingen til 16v fordeleren kan være anderledes (avhengig av årsmodell) men er enkel å koble om. Noe som kan være litt kinkig er bensinreturen, der sitter det jo en banjokobling på T8, mens det er slangekobling på T16.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 14 nov 2006, 13:01

Ledningsnettet til APC kan du bruke, men boksen har nok forskjellig nr i EPC. Men jeg mener det er bare innstillingene i boksen som er forskjellig så boksen kan du benytte.
Ledningsnettet til tenningen kan du også bruke OM kontakten på fordeleren passer. Om den ikke gjør det kan du lage en overgang, eller aller helst skifte til rett kontakt.
Selve fordeleren må du ha fra en T16, men den sitter vel på motoren du får tak i.

Når det gjelder LH nettet er det et separat nett som er mer eller mindre bolt on.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 14 nov 2006, 13:27

Greit da virker det som om det bare er å hoppe i :wink: Tusen takk for hjelpa så langt da, Så får vi se hva det blir til.
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 14 nov 2006, 16:00

Børre N17 skrev:Ledningsnettet til APC kan du bruke, men boksen har nok forskjellig nr i EPC. Men jeg mener det er bare innstillingene i boksen som er forskjellig så boksen kan du benytte.
Kan bekrefte den! Og boksen skal du jo lodde og skru og skremme uansett, så det er vel ikke så farlig.

MEN mulig det er forskjellige verdier på K-potten? Sjekk på http://www.900aero.com, der står boksnummer og motstandsverdier. Er neppe så store forskjeller, men litt er det vel, T8 og T16 låter vel ikke helt likt. Vet ikke om du vil få problemer med det, men...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar