Kjørt ut, hva skal jeg sjekke etter?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Kjørt ut, hva skal jeg sjekke etter?

Legg inn av heinrich » 15 nov 2006, 00:39

Heisann!

Hadde en liten ulykke i en bakke her for litt siden som bestod av en 360 og bilen halvveis ned i en grøft. Heldigvis er den eneste synlige skaden er at "leppa" under fangeren har fått seg et lite slag. Det jeg derimot lurer på nå er hva jeg burde se etter for å sjekke at alt har gått bra? Den holder seg retningsstabil i 100+ og det rister ikke mer nå enn det gjorde før. Burde jeg uansett ta en firehjulskontroll og slikt for å sjekke at ihvertfall hjula står rett, og er det noe i forstillinga som har lett for å bli slått istykker? (alt ser rett ut som jeg kan se).

Eneste som jeg har merka meg etter utforkjøringa er at står 5-10 grader til høyre når den kjører rett frem, men jeg tror den har vært sånn helt siden jeg overtok den. :)

Kan ikke forestille meg at det hadde gått såpass bra om det hadde vært en annen bil. :)
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 15 nov 2006, 02:04

Du bør alltid ta en forstillingskontroll om du har vært av veien.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 15 nov 2006, 09:14

da gjør jeg det. Hva er en god pris på en slik jobb?
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 15 nov 2006, 09:24

En riktig god pris er gratis men det ligger vel fra 500-1000 kr eller deromkring
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 15 nov 2006, 16:50

1000-1500. Det du kan se etter selv er om bærearmene framme er bøyd, og om de bakoverrettede lenkearmene bak bakhjulene har blitt bøyd i bakre innfesting. Dette er nemlig de deformerbare delene i hjulopphenget som sikrer at bilen ikke får omfattende skader i en liten krasj.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
herman86-N693
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 197
Registrert: 13 jun 2006, 19:52
Medlemsnummer: N693
Navn: Andre
Bil: NG900R
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av herman86-N693 » 15 nov 2006, 17:29

Den gang jeg hadde 9000 ende jeg også opp i en grøft, jeg så tydelig bøyd bære arm, men det meste andre der var også ødelgt. Bytteet alle deler , sleit hjula helt feil etter dette ... sendte den da på 4 hjuls kontroll biligste jeg fant (650kr) .. Blei ikke en drit bedre etter dette , klagde og sende inn bilen til de på nytt , men de mente den var bra !!! Så prøvde jeg et annet verksted som jeg viste hadde godt laser utstyr til dette , etter en tur dit ble bilen helt bra ! det kostet 1250kr ...

Så vil vel kansje ikke anbefale den biligste kontrollen =)
Andre - N693

Saab 900SE Turbo 97 (3d)

Tidligere biler:
Saab 9000CC Turbo 87 mod (2 år)
Saab 9000i CC 87mod (døde tidlig)

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 15 nov 2006, 21:40

Tipper jeg får det gjort på Vestfold Auto i Tønsberg, kommer helt sikkert til å være så mye innom der uansett. :)

Hvordan er det med en rammeskeiv bil? Merker man det lett når man kjører? For nå virker det som døra ikke går så lett igjen som i før, må liksom løfte den litt opp for at den skal gå like lett inn som de andre (førerdøren). Håper ikke det har skjedd, for detta er den beste bilen jeg har kjørt. :(
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 15 nov 2006, 21:44

heinrich skrev:nå virker det som døra ikke går så lett igjen som i før, må liksom løfte den litt opp for at den skal gå like lett inn som de andre (førerdøren). Håper ikke det har skjedd, for detta er den beste bilen jeg har kjørt. :(
Det kan godt være at døra har "seget" litt. Da kan du bare justere den ved hengslene :)

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 15 nov 2006, 22:09

takker! Får prøve å få gjort det imorgen, får håpe på litt fint vær.

Takk for all hjelp, folkens! trenger litt ekspertise for å roe hypokonder-nervene mine. :)
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 16 nov 2006, 00:20

heinrich skrev:takker! Får prøve å få gjort det imorgen, får håpe på litt fint vær.

Takk for all hjelp, folkens! trenger litt ekspertise for å roe hypokonder-nervene mine. :)
Paranoide nerver er en VANELIG ting som skjer.. ta det rolig å kjør bort og ta en forstillingskontroll.. bilene tåler en støyt før det går virkelig galt..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 16 nov 2006, 13:42

Fattern dro ut på et jorde i østfold forje uke, eneste som skjedde på den og900en var at skiltet bøyde seg og at han hadde halve jorde opp mellom støtfangern og radiatoren :lol:

og en eksos lek da.. men alt annet overlevde 8)

trur ikke jeg hadde likt å møtt en mazda mot en 900 gitt 8)
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 16 nov 2006, 21:49

hehe, samme her! fant faktisk masse jord der nå, var en masse jeg hadde oversett. :D Radiatorn hadde fått seg en smell, så jeg kan forestille meg at det har blitt litt høyere trykk i systemet, men den er pottetett, så jeg skiftern ikke før våren kommer. :)
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Svar