Hirsch

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Ole-P-N154 » 18 nov 2006, 22:23

Et lite tilsvar til Utengen (og en av hans disippler):

Jeg synes vel ikke en link til en kar med motorproblem er noe særlig til svar på min følelse av "Ulv ulv holdning". Og jeg blir vel ikke mer overbevist når du sender noen "bevis" til meg som pm, mens du legger andre svar ut her på forumet?

Ja, jeg har også fått med meg at det finnes SAAB-eiere som får problemer med bilene sine, men skyldes dette alltid open air? Eller at folk har kjøpt trim av en annen leverandør enn din arbeidsgiver?
Kan det tenkes at noen ikke følger de anvisninger ang. vask ol som leverandørene av open air gir, og at det kan føre til problemer?

Hvis det er slik at open air er roten til alt ondt, hva kommer det da av at det er personer som forsvarer open air som har fått jobben med å programmere motorene i Konigsegg, og ikke noen i Hirsch- systemet? For en som driver med "motor-drap" kan vel umulig bli akseptert i dette miljøet, og på dette nivået?

Har forresten vært sammen med flere av dem nå i helgen (en stor hilsen til dere andre som også var tilstede :D ).

Som du/dere skjønner "ulv ulv -følelsen" er her fortsatt, bare forsterket.
Jeg er nemlig blandt de som liker bevis bedre enn tro!
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 18 nov 2006, 23:21

Ole-P-N154 skrev:Et lite tilsvar til Utengen (og en av hans disippler):

Ja, jeg har også fått med meg at det finnes SAAB-eiere som får problemer med bilene sine, men skyldes dette alltid open air? Eller at folk har kjøpt trim av en annen leverandør enn din arbeidsgiver?
Kan det tenkes at noen ikke følger de anvisninger ang. vask ol som leverandørene av open air gir, og at det kan føre til problemer?

Hvis det er slik at open air er roten til alt ondt, hva kommer det da av at det er personer som forsvarer open air som har fått jobben med å programmere motorene i Konigsegg, og ikke noen i Hirsch- systemet? For en som driver med "motor-drap" kan vel umulig bli akseptert i dette miljøet, og på dette nivået?

Har forresten vært sammen med flere av dem nå i helgen (en stor hilsen til dere andre som også var tilstede :D ).

Som du/dere skjønner "ulv ulv -følelsen" er her fortsatt, bare forsterket.
Jeg er nemlig blandt de som liker bevis bedre enn tro!
Jepp, alle problemer med Saab skyldes montering av open air, alt fra slitte foringer til manglende pixler i SiD! :lol: (Kunne bare ikke dy meg! :lol: )
Hverken biler eller motorer bryter sammen bare fordi LMM ryker, i T7 og T8 er det OGSÅ MAP SENSOR! Det betyr at ting kan fungere tilsynelatende bra, selv med feil på LMM. Når du spør om det ikke kan være at noen ikke følger anvisninger ang. vask ol (regner med at du mener vask og oljing), så klart kan det bidra til feil, men det må jo regnes som en av farene med bommullsfilter, innsats eller open air!
Å insinuere at medlemmer her, som faktisk har som levebrød å selge eller utvikle ting som øker ytelsen på en motor, sitter og roper "ulv, ulv", bare for at noen ikke skal handle hos en konkurent virker for meg respektløst.. :ignore:
Mange har hatt problem med LMM, også andre merker, dette er en ømtålig del, den tåler dårlig både skitt og olje.
Hvorfor fikk ikke AMG jobben med å lage engine magagement systemet til Koenigsegg da? :-k Eller MTM?? :-k Er det bare et firma som er bra, fordi det er de som jobber hos Christian von K? Det der er barnehageargument, og du vet det. Og bare så det er sagt: Jeg er i hvertfall ingen disippel for noen, likte bare ikke den respektløse tonen som var her. De profesjonelle (Speedparts og Utengen(på vegne av Hirsch?) har holdt seg til det de kan. :handshake: Det bør alle gjøre. :floating:
Hvaslags filter er det på Egget forresten?? Tipper det er et som passer til elektronikken på motoren... :wink:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 19 nov 2006, 00:53

Jaja, som jeg sa tidligere i tråden: Det er bare å søke på STCS...
Dette fant jeg på 2 min:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... t=open+air

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... t=open+air

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ght=filter

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ght=filter

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... pet+filter

Som en presisering!! Jeg sier IKKE at åpent filter er noe drit, men det jeg sier er at man på biler med LMM bør vurdere for og imot. Vi har jo åpent filter på den gule men der er det jo heller ingen LMM. 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 19 nov 2006, 03:13

Om du skal bestille uorginal eksos (feks. Simons) så vil jeg være obs på passformen. Det er ikke alltid resutatet blir like bra. Det har jeg smertlig fått erfare. Skulle nok gjerne hatt hirch, men det er alt for dyrt for min del.

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 19 nov 2006, 20:33

Iflg hjemmesidene leverer hverken Speedparts eller Nordic sk åpent filter sammen med sine oppgraderinger, men det monteres et innsatsfilter av samme materiale.

Et lite tilsvar til Ole-P: Det er ikke sikkert at menigmann som har kjøpt et open air-filter klarer å olje inn dette akkurat slik det skal gjøres, med hverken for lite eller for mye olje. Blir det for mye havner dette i LMM, blir det for lite slipper mye uønskede partikler igjennom. Dette er jo fakta, uavhengig av SW-leverandør.
Og at man bruker open air filter i en Koenigsegg blir det jo helt latterlig å sammenligne med, da vi snakker om 800-900hk "formel 1"-motor sammenlignet med 250-300 hk kjøre-i-butikken-en-tørr høstdag-når-man-driver-med-innhøsting-motor. Det originale pappfilteret i Saab 9-5 holder jo godt mål for oppmot 350hk, ingen med Saab registrert etter 01.01.96 har vel råd til å trimme så mye uansett?? :P
Se gjerne denne linken;
http://www.stcf.net/intake/Filter_comparison.htm

Les også linken nederst i linken.
"Sportluftfilter" er jo en fin ting å tjene penger på når man selger til folk
som ikke vet bedre, eller har hørt at det er helt rått av en kompis som kjenner en som kunne blitt bilmekaniker.
Sist redigert av Rune N35 den 19 nov 2006, 21:03, redigert 1 gang totalt.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
oyvinto N660
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Oslo/Fenstad

Legg inn av oyvinto N660 » 19 nov 2006, 21:00

Jeg har et slikt open air filter fra speedparts på min 9-3. Har T5 så jeg slipper jo å tenke på LMM, men hvordan skal filteret vedlikeholdes?
03 Carrera 4S
X 2000 SAAB 9-3 SE 2.0T http://www.garaget.org/?car=22319
X 1979 SAAB 900 turbo grønn! (R.I.P.) :(

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Ole-P-N154 » 20 nov 2006, 02:46

Hei igjen Tor :wink:
Nå har jeg lest linkene du la ut her, og jeg kan ikke finne noe der som beviser at open air er skadelig for motorene. Men det er flere innlegg der folk spør om biler med problem har open air. Og det var det mange som hadde. Men ingen ting som tydet på at feilen lå der.
Du sier at åpent filter ikke er noe dritt, men at man må vurdere for og mot.
Og da er vi jo enige.
Men det er ingen som forsvarer det her inne, bare en klikk som snakker negativt om det. Og da etterlyser jeg kun bevis på at det er så innmari farlig. Ikke bare (tomme!) påstander.
Jeg tror vi alle er tjent med at denne diskusjonen legges død, inntil de som virkelig vet og kan dette, får diskutert/kranglet og bevist ting for hverandre (og det foregår helt sikkert i et annet forum enn her). Og så kan de i felleskap informere oss andre.

Til da, ønsker jeg at alle med en interesse for SAAB, får fine dager i en sikker og god bil. :D
Hilsen Ole-P. N-154

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Ole-P-N154 » 20 nov 2006, 02:53

Hei Rune!
Linken nederst i linken virker ikke!
Jeg sier ikke at man har open air i Koenigsegg, men at han som mapper K, er positiv til o.a. Og at han vel ikke hadde fått den jobben om open air hadde vært motordreper nr. 1.

Og skulle det være nødvendig å bytte LLM, så vil jo besparelsen fra en trim til en annen være på mer enn 3 LMM!! :wink:

Jeg tror vi er enige at det som er mye viktigere enn open air, det er skikkelig eksos :D
Hilsen Ole-P. N-154

Svar