Vurderer 9000 aero

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Thomas N875
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 19 nov 2006, 19:19

Vurderer 9000 aero

Legg inn av Thomas N875 » 19 nov 2006, 19:38

Hei.. Vurderer å kjøpe meg inn i 9000-klubben.. Litt usikker på hvilken versjon jeg bør gå for, men har kikket litt på 9000 aero..

Er ikke sånn skruemann, så trenger litt tips om hva jeg skal se etter.. Noen spesielle feil med disse bilene...? Rust, mekanikk, elektronikk...?

Hva er riktig pris på en slik sak fra (-96 til -98 mod)...?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Vurderer 9000 aero

Legg inn av Tor N12 » 19 nov 2006, 21:51

Aqua skrev:Hei.. Vurderer å kjøpe meg inn i 9000-klubben.. Litt usikker på hvilken versjon jeg bør gå for, men har kikket litt på 9000 aero..

Er ikke sånn skruemann, så trenger litt tips om hva jeg skal se etter.. Noen spesielle feil med disse bilene...? Rust, mekanikk, elektronikk...?

Hva er riktig pris på en slik sak fra (-96 til -98 mod)...?
9000 Aero av de siste årsmodellene er flotte biler med få problemer 8)
På de siste årsmodellene så er det få problemer med rust, 9000 ble vel faktisk kåret til å ha minst rust av alle biler i denne størrelsen på den tiden. De eneste plassene jeg ville ha kikket litt ekstra på er rundt frontruta og under bilen bak i nedkant av innerskjermene, ved siden av reservehjulsbrønnen.
Av andre feil så skal man vel sjekke girkassa litt ekstra nøye, hør etter ulyder og kjenn etter at synkringer er bra.
Du vil fort finne ut et det er to "typer" Aeroer, de som er eid av en entusiast og som er godt holdt og de som er brukt hardt og som dermed er rimelig slitne... heldigvis så er de fleste eid av entusiaster 8)
Understell, bremser og foringer kan jo få litt stryk på biler i denne effektklassen så det bør man se over. Man bør også sjekke at kam og balanseakselkjede er bra.
Jeg vil vel anbefale å ta en Naf-test ettersom disse modellene fort koster litt mer enn gjennomsnittet.

Lykke til i din jakt etter en Aero!! 8)

(PS Aero finnes ikke som M98, siste produksjonsår er M97)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 19 nov 2006, 23:49

Daniel N683 skrev:Gjelder dette også 1995-modellene? - Entusiasteid ;)
Hehe det gjør det nok :wink:
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Thomas N875
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 19 nov 2006, 19:19

Legg inn av Thomas N875 » 20 nov 2006, 22:57

Takker og bukker for godt svar Tor... :)

Skal kikke etter ting du nevner..

Har hørt at der i tillegg skal være mye feil med antispinnelektronikken, og at dette er veldig dyrt å plagest med...(!) Er kanskje litt overdrevet, eller at det kanskje bere er ÉN som har hatt mye plage. Men uansett er vel slikt vanskelig å sjekke, så det må vel stå sin prøve..

Gjennstår bare å finne bilen nå... :lol:

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 20 nov 2006, 23:40

Hvis du kan så styr helst unna TCS (antispinn) men mener det siste året med TCS var 95. Skal sies at på 94 og 95 med TCS så var det ikke like mye problemer med systemet som det var på spesielt M91 & M92, men om du kan så styr unna....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Thomas N875
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 19 nov 2006, 19:19

Legg inn av Thomas N875 » 21 nov 2006, 00:27

Takker veldig igjen jeg.... Det var til å bli klok av... :)

(om jeg ender opp med en slik maskin, så blir der nok en ny medlem i klubben deres.... :D ...men bjørnen før skinnet... (!) )

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 21 nov 2006, 00:52

Ser at jeg ikke svarte deg på pris... men som du skjønner så er Aeroene såpass spesielle at det nesten er umulig å gi et godt tips.
Jeg vil vel si at en god Aero 96-97 med kort km bør du vel regne med å må gi en plass mellom 120k og 160k, mens mere "normale" koster fra 90-120k.

Uansett, lykke til og velkommen i klubben om du blir en lykkelig Saabeier 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 22 nov 2006, 00:27

Tor N12 skrev:Uansett, lykke til og velkommen i klubben om du blir en lykkelig Saabeier 8)
Finnes det ulykkelige Saabeiere? :shock: :lol: :wink:
9³ TurboX

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 22 nov 2006, 03:11

Joachim N370 skrev:
Tor N12 skrev:Uansett, lykke til og velkommen i klubben om du blir en lykkelig Saabeier 8)
Finnes det ulykkelige Saabeiere? :shock: :lol: :wink:
jepp, desverre.

Naboen til onkelen min kjøpte en 9-5, 2005 modell (mer vet jeg ikke) det ble motorras samme uke. Så fikk han en helt ny en, men den slutta å fungere plutselig, da viste det seg at mesteparten av elektronikken var blitt svidd av... så da trakk han hele kjøpet og kjøpte seg en Audi A4... :s
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 22 nov 2006, 04:53

Shit happends. Men nå må vi ikke "sabotere" tråden med off-topic da... :oops: :wink:
9³ TurboX

Skyler
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 175
Registrert: 12 jun 2006, 13:47

Legg inn av Skyler » 22 nov 2006, 13:32

ParADigM N558 skrev:
Joachim N370 skrev:
Tor N12 skrev:Uansett, lykke til og velkommen i klubben om du blir en lykkelig Saabeier 8)
Finnes det ulykkelige Saabeiere? :shock: :lol: :wink:
jepp, desverre.

Naboen til onkelen min kjøpte en 9-5, 2005 modell (mer vet jeg ikke) det ble motorras samme uke. Så fikk han en helt ny en, men den slutta å fungere plutselig, da viste det seg at mesteparten av elektronikken var blitt svidd av... så da trakk han hele kjøpet og kjøpte seg en Audi A4... :s
Vel, eg vurderte 03 modell A4 sedan før eg vurderte saab, og eg fikk beskjed om å holde meg unna A4 på flere bil forum pga masse feil på elektronikken.

Så tror nok det varierer fra bil til bil ganske så mye.

Ps: beklager off topic

Brukeravatar
Thomas N875
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 19 nov 2006, 19:19

Legg inn av Thomas N875 » 21 des 2006, 22:09

Var og handlet bil i går...(!)
Kom over en aero som jeg tror er et greit eksemplar av arten (men dette vil jo tiden vise..). Hadde flere på hånd (som ikke har lagt på finn.no), men valgte denne...

Takk for gode svar på mine spørsmål Tor.


PS: Supert forum dere har her forresten. Veldig nyttig å lese om andres erfaringer, samt å kunne få svar på ting man konkret lurer på.. Og ikke minst synest jeg her er en veldig fin tone mellom brukerne.. :)

PS-2: Skal sende en melding til klubben og spørre pent om å få bli medlem nå når turboen er på plass... :wink: slik at også jeg kan bidra til at disse sidene finnes..

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 21 des 2006, 22:20

Gratulerer med "ny" bil og velkommen i klubben 8)

Vi er veldig glade i bilder, host host ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Thomas N875
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 19 nov 2006, 19:19

Legg inn av Thomas N875 » 21 des 2006, 22:24

Takker.... :)

Bilder kan jeg legge ut senere.. Har levert den fra meg for rubb og polering, samt en full service, m.m., slik at jeg kan ta i bruk en "ny" bil...

Skal få tatt noen bilder og legge ut da...

Ikke noen som vil kjøpe en gammel, men strøken Audi vel...?? :wink:

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 21 des 2006, 23:42

Välkommen i klubben ska du vara!
Men Au(di)?
Er det den bilen med 5 nullere?

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar