Bremse-warning.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Viggen-51
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: 51
Bil: 9-3 Viggen Cab.
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Bremse-warning.

Legg inn av Viggen-51 » 20 nov 2006, 10:35

Jeg har hatt følgende lille "problem" med min Viggen, og lurte på om noen har noe tips for fix :

I høyresvinger (må være ganske skarpe og gjerne litt høy fart) , så kommer bremse-advarsel-lampa mi opp på dashen (samt en liten plinge-lyd (pling-plong :roll: :oops: )).

Jeg har sjekka alle klossene over hele bilen, så det kan ikke være det som er problemet...

Noen tips?

Bremsene fungerer helt optimalt 8) , så det er egentlig bare den irriterende lyden (pluss lampa), som er "problemet".... :?
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 20 nov 2006, 10:57

Har du sjekka bremsevæskenivået ditt?
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
MrViggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 153
Registrert: 11 jul 2005, 01:00
Sted: Lillestrøm

Legg inn av MrViggen » 20 nov 2006, 11:35

Har samme problem på min Viggen også :-), i følge instrukjsonsboiken er det bremse veske nivået som er for lavt men dette har jeg sjekket og det er innen for der det skal være. Jeg lurer på om dette kommer av at bremse skivene mine er slitte sammtidig at klossene også er slitte... og at denne feilen da kommer opp
Saab Viggen 00 mod
Blå..
Hirsh tuning
Første Saab jeg eier.

Mangler det noe info her ?? gi meg et hint

Brukeravatar
Eirik N310
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 577
Registrert: 28 mar 2004, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Eirik N310 » 20 nov 2006, 11:42

Dette problemet oppsto på fatterns 9-3 2001 2.2 TiD, viste seg at det var en servoolje-slange ellerno som var defekt, og derfor ula den innimellom ...
Eirik N310 |

'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d.. :|
x '84 Saab 99GL Five Speed

Brukeravatar
Viggen-51
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: 51
Bil: 9-3 Viggen Cab.
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Hmmmm

Legg inn av Viggen-51 » 20 nov 2006, 12:35

White-N146 skrev:Har du sjekka bremsevæskenivået ditt?
Så klart! 8)
MrViggen skrev:Har samme problem på min Viggen også :-), i følge instrukjsonsboiken er det bremse veske nivået som er for lavt men dette har jeg sjekket og det er innen for der det skal være. Jeg lurer på om dette kommer av at bremse skivene mine er slitte sammtidig at klossene også er slitte... og at denne feilen da kommer opp
Skulle ha forstått det hvis noe av dette var slitt... :? men det er det slett ikke :!:
Eirik N310 skrev:Dette problemet oppsto på fatterns 9-3 2001 2.2 TiD, viste seg at det var en servoolje-slange ellerno som var defekt, og derfor ula den innimellom ...
Ellerno? ..... Ikke mye hjelp i den Eirik :roll:
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 20 nov 2006, 12:51

White-N146 skrev:Har du sjekka bremsevæskenivået ditt?
Tenkte at hvis du prøvde å fylle opp til max (hvis det da ikke er på max allerede) om problemet forsvant da. Ettersom klossene blir slitte vil jo nivået synke litt og med krappe svinger kan det jo bli litt "skvulping" med litt lavt nivå som vil slå inn på varslinga.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Viggen-51
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: 51
Bil: 9-3 Viggen Cab.
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Hmmmm

Legg inn av Viggen-51 » 20 nov 2006, 13:52

White-N146 skrev:
White-N146 skrev:Har du sjekka bremsevæskenivået ditt?
Tenkte at hvis du prøvde å fylle opp til max (hvis det da ikke er på max allerede) om problemet forsvant da. Ettersom klossene blir slitte vil jo nivået synke litt og med krappe svinger kan det jo bli litt "skvulping" med litt lavt nivå som vil slå inn på varslinga.
Har faktisk vært inne på samme tanke... men fant ut at hvis jeg fyllte til max, og så senere må bytte klosser, så får jeg et veske-problem:

Når jeg presser inn stemplene for å få plass til de nye store Greenstuff-klossene (jeg har liggende 8) ), så kommer reservoaret til å renne over! :roll: Bremseveske-søl er ikke noe gøy! :twisted:

Men..., det er vel ikke noe verre enn at jeg bare skal klare å huske på dette til neste klosse-skift; og at jeg da tømmer ut (på ett eller annet vis) den "overflødige" vesken
før klosseskiftet. :oops: :wink: :D

Hvis ingen andre har noen bedre tips; så prøver jeg dette til våren (bilen har jo gått i vinterdvale nå 8) ) .
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hmmmm

Legg inn av Ingvar N629 » 20 nov 2006, 14:17

Viggen-51 skrev:Har faktisk vært inne på samme tanke... men fant ut at hvis jeg fyllte til max, og så senere må bytte klosser, så får jeg et veske-problem
Er jo en nippel på kalipperen du kan prøve å skru på, når du likevel skal bytte klosser! Uansett er det en fordel å bytte bremsevæske når du skal bytte klosser!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar