Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 28 nov 2006, 23:08
Bilen min starter bare på 3 syl når den er kald. (av og te tenn'an på alle 4) itte 10-20 sek komme den siste sylinderen og. når bilen e varm så e det ingen problem.
håpte at skifte av plugga, kabler, fordelerlokk og rotor skulle fiksa det men det hjalp ikkje.
har mistanke om at ein temp.givar kan ver defekt. kor finne eg den? (ikkje den te temp.målaren

)
mellom dysene på toppen sitte det ein sak med ledninga kobla te. e det den?
kossen funke kaldstarten (choke) på Lucas systemet? e jo ikkje kaldstartsdysa på'an.
andre tips te ka det kan ver?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 28 nov 2006, 23:15
Er den giveren mellom innsugsrør 2 og 3 som er tempgiver til motorstyringa ja. Men jeg tror nok ikke det er den. Om det ikke hjalp å bytte plugger så er det heller problem med dysene. Skal være grønn ring på dysene dine, jeg har fire stk liggende. En eller flere av dem lekker, men du kan jo feilsøke med dem hvis du ikke finner noe annet alternativ. Starter den lett forresten?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 28 nov 2006, 23:27
Sett på det fra den verste siden, så kan jeg fortelle deg at KANSKJE toppen er gåen..pakninga altså.. men FØR du gjør noe drastiske reperasjoner, så forr all del skjekk det billigste først.. se om kjølevannet minker eller noe.. det som gjør at det ikke tenner er vann i sylinder.. slik var det på min bil før jeg bytta topppakninga.. nøyaktig samme symptomene.. siste sylindera kom etter noen sekunder.. prøv å slipp ut trykket av ekspansjonstanken neste gang du stopper.. starter sylindera å tenne raskere da, så kan det lunkte toppakning....
Mvh. Pål
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 28 nov 2006, 23:56
når bilen e varm starter den med en gang. når'an e kald så tar det ein smule lengår tid men ikkje mer enn normalt tror eg.
de gamle pluggene såg reine å fine ut når eg tok de ut. men då va jo motoren varmkjørt og.
når eg henta bilen i Oslo så sjekka eg vannstanden når eg va hallveis hjemma og då syns eg det va lite vatn. men ikkje onna minimum. fylte opp litt men har ikkje sjekka ittepå. ska sjekka det.
Ka andre symptomer e dorr når toppakningen e gåen?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
Morti
- Overload!!!
- Innlegg: 1240
- Registrert: 31 mai 2006, 21:30
- Sted: Drammen
-
Kontakt:
Legg inn
av Morti » 29 nov 2006, 01:07
Gåen topp-pakning kan vel føre til hvit eksos og vann i olja mener jeg. Hvis vannet forsvinner så må jeg vil innrømme at det kanskje kan være et dårlig tegn..

-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 29 nov 2006, 09:26
sjekka vannstanden og den e på minimum igjen.
slapp ut trykket når eg satt'an i fra meg i går kveld og nå i morges start'an heilt fint.
sjekka oljå og den e svart og fin og har ingen tegn på vatn i seg.
eksosen ser itte min viten fin ut.
så det stora spørsmålet. ka koste evt et toppakningsbytte på verksted.
ser for meg at det e jæ***igt dyrt. "halve motoren e jo skrudd fast i den
evt. hvis eg ska gjør det sjøl kor lange tid vil/bør det ta?
ser litt svart på det nå

2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 29 nov 2006, 09:35
Vintertreff i garasjen din

Topp pakningsbytte e ikkje så vanskelig og mye billigare å jørr hjemma enn på verksted, iallefall når du ikkje e heilt avhengige at bilen starte neste dag

-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 29 nov 2006, 09:48
Eliah skrev:Vintertreff i garasjen din

Topp pakningsbytte e ikkje så vanskelig og mye billigare å jørr hjemma enn på verksted, iallefall når du ikkje e heilt avhengige at bilen starte neste dag

greit. eg stille med garasje og du står for bytte av pakning

(på min bil)
har fått tips om at radiatortettning kan hjelpa ei lidå stond hvis hålet e lite nok. någen synspunkt på det?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 29 nov 2006, 10:31
du KAN prøve å etterdra toppen til sommeren kommer.. kjedelig å skru i kulda.. jeg vil ikke anbefale sånner jalla produkter..
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 29 nov 2006, 10:36
Datapaal N526 skrev:du KAN prøve å etterdra toppen til sommeren kommer.. kjedelig å skru i kulda.. jeg vil ikke anbefale sånner jalla produkter..
har vurdert den muligheten. ska det brugas moment når eg ittedrar ellår e det bare på gefylen?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Legg inn
av Saab900STCR » 29 nov 2006, 10:39
Datapaal N526 skrev:du KAN prøve å etterdra toppen til sommeren kommer.. kjedelig å skru i kulda.. jeg vil ikke anbefale sånner jalla produkter..
Enig!
Ikke bruk radiator tetting.
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 29 nov 2006, 10:40
Saab900STCR skrev:Datapaal N526 skrev:du KAN prøve å etterdra toppen til sommeren kommer.. kjedelig å skru i kulda.. jeg vil ikke anbefale sånner jalla produkter..
Enig!
Ikke bruk radiator tetting.
Mvh
hehe. eg antok det. e i utgangspunktet i mot jalla produkter/løysninga sjøl
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 29 nov 2006, 10:58
er ikke sikkert på hvilket moment det skal "etterdraas" med, TROR det er løsne på hver enkelt (en i gangen)også 40 NM men er IKKE sikker, så kan noen bekrefte dette?
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 29 nov 2006, 12:21
Datapaal N526 skrev:er ikke sikkert på hvilket moment det skal "etterdraas" med, TROR det er løsne på hver enkelt (en i gangen)også 40 NM men er IKKE sikker, så kan noen bekrefte dette?
Kommer an på boltene, er en FAQ om det. Men som sagt så KAN det være en dyse som ikke er helt enig, min var likedan før jeg bytta dyser.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 29 nov 2006, 16:35
e dorr någen mulighet for å lett konna testa dysen sjøl. ellår må eg inn på verksted?
på gamle T8'an leverte eg inn dysene på et Bosch verksted men nå har jo ikkje eg Bosch

2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt