9-5 kollisjonspute
Moderator: Moderatorer
9-5 kollisjonspute
Hei, titta litt i vognkortet og der sto det under merknader:
28.10.2005 kollisjonspute på passasjerplass er utkoblet.
Hvordan kan jeg finne ut om den forsatt er det og hvorfor kan den ha blitt utkoblet?
Mvh TAA
28.10.2005 kollisjonspute på passasjerplass er utkoblet.
Hvordan kan jeg finne ut om den forsatt er det og hvorfor kan den ha blitt utkoblet?
Mvh TAA
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
- Eirik N310
- 2.0 bar
- Innlegg: 577
- Registrert: 28 mar 2004, 01:00
- Sted: Lørenskog
- Magnus N592
- 0.7 bar
- Innlegg: 174
- Registrert: 28 des 2005, 23:51
- Sted: Trondheim
Hei!
Ikke rart, liten stund siden det kom nye regler angående sikring av barn i bil. Blant annet er det forbudt med bakovervendt sete i forsete med airbag, med mindre airbagen kobles ut... (SELVfølgelig kanskje) Det skal da utstedes nytt vognkort der dette kommer frem. Får du koblet den inn igjen, så skal du få et nytt vognkort igjen.
http://www.vegvesen.no/servlet/Satellit ... inary=true
Ikke rart, liten stund siden det kom nye regler angående sikring av barn i bil. Blant annet er det forbudt med bakovervendt sete i forsete med airbag, med mindre airbagen kobles ut... (SELVfølgelig kanskje) Det skal da utstedes nytt vognkort der dette kommer frem. Får du koblet den inn igjen, så skal du få et nytt vognkort igjen.
Se brosjyren : Sikring av barn i bilNoen bilfabrikanter tilater at merkeverkstedene kobler ut eller fjerner kollisjonsputen. Da sendes en melding til Statens vegvesen som utsteder nytt vognkort der denne endringen framgår.
http://www.vegvesen.no/servlet/Satellit ... inary=true
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Husk!
Inkobbling MÅ ske på saab-verksted då det må programeras in att puta er kobbla til igen.
Om man fex. bara kobblar den ut själv så får man SRS varning i displayen.
Mvh
Inkobbling MÅ ske på saab-verksted då det må programeras in att puta er kobbla til igen.
Om man fex. bara kobblar den ut själv så får man SRS varning i displayen.
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Stemmer ikkje heilt, når ein koblar ut ein airbag i eit airbagsystem, blir airbagen erstatta med ein motstand på (vanlegvis) 3 ohm. Grunnen til dette er at airbagsystemet har ein sjølvdiagnosefunksjon som sender spenningspulsar gjennom airbagen for å kontrollera evt. brudd. Viss da er feil spenningsverdi som kjem tilbake til styreenhet, tenner den SRS-lampen. I stikket som sit på ledningen til airbagen, er slik at den kortsluttar kretsen viss den vert kopla frå, motstanden vert då 0, og SRS-lampa lyser.Inkobbling MÅ ske på saab-verksted då det må programeras in att puta er kobbla til igen.
Om man fex. bara kobblar den ut själv så får man SRS varning i displayen.
Om det vert programmert på Saab sine bilar veit eg ikkje, men på bilar eg har vore borti gjer ein ikkje det....
mvh
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
er riktig det, kobles inn en motstand i saaber for og hindre at lampen skal lyse.Vegard_Skaten skrev:Stemmer ikkje heilt, når ein koblar ut ein airbag i eit airbagsystem, blir airbagen erstatta med ein motstand på (vanlegvis) 3 ohm. Grunnen til dette er at airbagsystemet har ein sjølvdiagnosefunksjon som sender spenningspulsar gjennom airbagen for å kontrollera evt. brudd. Viss da er feil spenningsverdi som kjem tilbake til styreenhet, tenner den SRS-lampen. I stikket som sit på ledningen til airbagen, er slik at den kortsluttar kretsen viss den vert kopla frå, motstanden vert då 0, og SRS-lampa lyser.Inkobbling MÅ ske på saab-verksted då det må programeras in att puta er kobbla til igen.
Om man fex. bara kobblar den ut själv så får man SRS varning i displayen.
Om det vert programmert på Saab sine bilar veit eg ikkje, men på bilar eg har vore borti gjer ein ikkje det....
mvh
Vegard
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
I prinsippet treng ikkje eit airbagsystem service, då det skal gje besjed sjølv ved hjelp av sjølvdiagnosefunksjonen (som tenner SRS-lyset) om noko e gale....Når dette er sagt, min 9000 med 2 kollisjonsputer er jo 11 år gammel..
Burde man ikke ha Airbag-service på de hvert 10'ende år eller noe?
mvh
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund